نگرانی از موج جدید ترور و آدم ربایی در افغانستان

 شب گذشته  "سید معروف سادات" خبرنگار بین المللی که سابقه کار در تلویزیون ملی افغانستان را در  کارنامه خود داشت در استان ننگرهار هدف حمله مسلحانه قرار گرفت و کشته شد و در یک حادثه دیگر یک غیر نظامی و دو نظامی طالبان نیزدر حمله ای کشته شدند.

تاکنون  هیچ شخص و گروهی مسوولیت این حملات را به عهده  نگرفته است.

روز گذشته نیز جسد یک دختر بچه ۱۱ ساله ربوده شده بود در کابل کشف شد.

نگرانی از موج جدید ترور و آدم ربایی در افغانستان

هفته گذشته نیز  «جعفر حیدری» مسئول فرهنگی یکی از ورزشگاه‌ها در کابل با شلیک یک گلوله به قتل رسید.

طالبان قول  داد که عاملان این  ترور را شناسایی کند.

از استان جوزجان در شمال افغانستان نیز گزارش رسیده است که  بر اثر انفجار در یک سالن عروسی در  شهرستان «آقچه» این استان، چهار نفر از جمله عروس جان باخته و چند تن دیگر نیز زخمی شده اند.

در هفته گذشته هم در کابل، غور و فراه افغانستان نیز  ۵ نفر در حملات هدفمند کشته شده اند که مسئولیت این رویدادها را تاکنون کسی به  عهده نگرفته است.

از استان پروان در شمال کابل نیز روز گذشته  گزارش رسیده که افراد طالبان یک پناهگاه داعش را هدف قرار دادند و چند نفر از اعضای این گروه تروریستی را به  قتل رسانده اند اما برخی از منابع محلی گفته اند که این حمله به "خواجه نبی "یک فرماندار محلی حامی دولت سابق انجام شده است.

«شهرزاد اکبر» رئیس سابق کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش به این ترورها و انفجارها گفته است، تاکنون روشن نیست که آیا این ترورها برنامه هدفمند طالبان است و یا زندانیان آزاد شده ،این ترورها را با هدف انتقام گیری و  تسویه حساب انجام داده  اند.

«حبیب الله رضایی» یکی از شهروندان کابل پایتخت افغانستان  روز یکشنبه به ایرنا گفت که با  روی  کار  آمدن  طالبان مردم امیدوار بودند که اگر فقر و مشکلات اقتصادی  در کشور وجود دارد  اما امنیت آنها نسبت  به قبل  بهتر شده که  با آغاز موج جدید ترور و انفجارها این امید نیز از بین رفت .

وی تصریح کرد اگر طالبان نتواند جلوی موج ترور و  آدم ربایی را بگیرند مشکلات مردم افزایش می  یابد.

"حسین محمدی" گفت که  مردم پس از ۴۰ سال از جنگ و کشتار خسته شده اند و  طالبان باید به هر  طریقی جلوی  انفجار و ترور را بگیرد.

براساس گزارش  های منتشر  شده طالبان برای جلوگیری از ترور و  آدم ربایی چند روز پیش درهرات اجساد چهار نفر "متهم به آدم‌ربایی" را در چهارراه های مرکز شهر آویزان کردند و در معرض دید مردم گذاشتند.

رسانه‌ها در افغانستان به نقل از مقامات محلی طالبان در هرات گزارش داده‌اند که این افراد ابتدا در درگیری با نیروهای طالبان کشته شدند و سپس طالبان اجساد آنها را در ملا عام به دار آویزان کرده‌اند.

تلویزیون طلوع‌نیوز به نقل از مقامات طالبان گزارش داده که این افراد "یک تاجر و پسر او را ربوده بودند" و از خانواده آنها درخواست پول کرده بودند.

باید  دید که طالبان می تواند با این اقدامات از موج جدید ناامنی ،ترور و  انفجار که باعث نگرانی و نارضایتی شدید مردم شده است جلوگیری کند.