افغان‌ها دیگر نمی‌توانند به آمریکا اعتماد کنند

 «عادله راز» سفیر افغانستان در آمریکا در اولین مصاحبه تلویزیونی خود بعد از تحولات اخیر کشورش، گفت که فکر نمی‌کند «جو بایدن » رئیس جمهور آمریکا به سرنوشت دختران و زنان افغانستان اهمیت دهد. 

راز در این مصاحبه با آکسیوس که دوشنبه قبل در دفتر وی در بالاترین طبقه سفارت افغانستان در واشنگتن ضبط شده، گفت که از به رسمیت شناختن طالبان یا ترک پست خود سر باز زده و دولت بایدن هم حاضر به دیدار با او نیست. 

وی گفت که دیگر به دولت ایالات متحده اعتماد ندارد و شک دارد که افغان‌ها بتوانند به این زودی به سیاست‌های ایالات متحده اعتماد کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا را رهبر جهان آزاد می‌بیند، اظهار داشت: اگر درباره دموکراسی حرف بزنید، احتمالاً آن را زیر سوال می‌برم و به آن می‌خندم. 

عادله راز از امتناع بایدن از مذاکره مجدد درباره توافق دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا با طالبان که زمینه خروج واشنگتن بعد از ۲۰ سال اشغالگری از افغانستان و روی کار آمدن طالبان در این کشور را فراهم کرد، انتقاد کرد و  آن را توافقی خواند که پس از خروج ایالات متحده هیچ گونه حمایتی از زنان افغان نداشت.

راز گفت که دولت خودش هم در سطوح مختلف شکست خورد. به گفته وی، نیروهای امنیتی افغانستان بیش از حد به تخصص فنی ایالات متحده و پشتیبانی هوایی آن متکی بودند و هنگامی که ایالات متحده پس از ۲۰ سال بودجه و آموزش از این کشور خارج شد، متلاشی شدند.

او گفت که اشرف غنی رئیس‌جمهور سابق و متواری افغانستان به افغان‌ها توضیحی برای خیانت خود با فرار مخفیانه از کشور و تقدیم کابل به طالبان بدون جنگ بدهکار است. 

به نوشته آکسیوس، راز که در ژوئیه از سوی غنی به عنوان سفیر منصوب شد، اولین ماه حضورش در واشنگتن را صرف درخواست به صورت عمومی و خصوصی از واشنگتن برای حمایت بیشتر از نیروهای امنیتی افغان کرد اما بعد در عرض چند هفته در اوایل اوت یک ماه بعد از انتصاب وی، افغانستان به دست طالبان افتاد. 

او گفت «عبدالمتین بیک» همسرش که به عنوان دستیار ارشد غنی در کابل خدمت می‌کرد، به او در روزهای قبل از ۱۵ اوت گفته بود که متوجه شده رئیس‌جمهور افغانستان فقط با دو نفر از دستیاران اصلی خود ملاقات می‌کند و ملاقات‌ها را به شکلی غیرعادی محرمانه خوانده بود. 

طبق این گزارش، سفیر ۳۵ ساله افغانستان در آمریکا اکنون در شرایط غیرعادی قرار دارد و وزارت خارجه و پنتاگون جلسات برنامه‌ریزی شده با او را در اوایل ماه سپتامبر لغو کردند. 

او در توضیح این مسئله گفت: با ملاقات رسمی با من، احتمالاً آن‌ها به موقعیت من مشروعیت می‌بخشند و این احتمالاً طالبان را ناراحت می‌کند.

راز به آکسیوس گفت که برای پرس و جو در خصوص موضع ایالات متحده درباره سفارت افغانستان در واشنگتن با دولت بایدن تماس گرفته است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پاسخ داد: سفیر آدلا راز نماینده معتبر افغانستان در ایالات متحده است. تعدادی از ملاحظات در درخواست دیدارهای هر سفیر خارجی موثر است. ما در موقعیتی نیستیم که در مورد جزئیات مشارکت دیپلماتیک ایالات متحده اظهارنظر کنیم. با توجه به تغییر رهبری در کابل، تمرکز ما در افغانستان بر این است که آیا هر دولت آینده‌ای، دولتی هست که ما و جامعه بین‌المللی بتوانیم با آن همکاری کنیم. 

راز گفت که طالبان هم با او تماس داشته و تلاش کردند تا او و دیگر سفرا را برای پیوستن به یک تماس از طریق زوم ترغیب کنند ولی او این درخواست را نپذیرفته است.