بحران سوخت و درماندگی میلیون ها انگلیسی درتهیه اقلام غذایی و دارویی

 طبق تحقیقات به عمل‌آمده حدود ۱۷ درصد انگلیس ی‌ها در این مدت قادر به تهیه مواد اولیه غذایی نبوده و ۲۳ درصد هم با مشکل تهیه اقلام غذایی غیر ضروری مواجه بوده‌اند.

همچنین از هر شش انگلیسی یک نفر اذعان کرده که در خرید مواد غذایی شرایط متفاوتی را تجربه کرده است؛ ۴۳ درصد گفته‌اند تنوع مواد غذایی کاهش یافته و ۱۴ درصد هم برای تهیه کالای مورد نیاز خود به فروشگاه‌های دیگر مراجعه می‌کردند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، اقلام مورد نیاز یک پنجم مردم موجود نبوده اما برای آن جایگزین پیدا کرده‌اند. با این حال یک پنجم دیگر گفته‌اند که جایگزین پیدا نکرده‌اند. ۱۳ درصد مردم انگلیس هم برای تهیه دارو بیش از حد عادی انتظار کشیده و ۴ درصد هم برای تهیه داروی مورد نیاز خود، ناگزیر به داروخانه‌های دیگر مراجعه کرده‌اند.

بحران سوخت و درماندگی میلیون ها انگلیسی درتهیه اقلام غذایی و دارویی

این تحقیقات در بازه زمانی ۲۲ سپتامبر تا ۳ اکتبر صورت گرفته است که این کشور با بحران کمبود سوخت روبرو بوده و همچنان هست.

امروز (جمعه) درست دو هفته از زمان بروز بحران کمبود سوخت در پمپ‌ بنزین‌های انگلیس می‌گذرد و هنوز تعداد زیادی از جایگاه های سوخت در پایتخت و مناطق جنوب شرق کشور تعطیل است.

دولت برای جبران کمبود راننده کامیون در این کشور از ارتش کمک گرفته و قوانین مهاجرتی را برای ورود رانندگان خارجی تسهیل کرده است. اما گفته می‌شود که این طرح چندان با استقبال مواجه نشده و تا دوشنبه گذشته فقط ۱۲۷ راننده درخواست مجوز کرده‌اند. انگلیس با چالش کمبود ۱۰۰ هزار راننده کامیون روبروست  اما دولت برای عبور از بحران کنونی ۵ هزار مجوز موقت در نظر گرفته است.

امروز انجمن خرده فروشان بنزین انگلیس نسبت به ادامه وضع موجود معترض و خواستار تحقیقات مستقل درباره ریشه و علت تداوم این بحران در کشور شدند. این نهاد انگلیسی اعلام کرد که این وضعیت صرف نظر از حسن نیت دولت، نشان داد که مقامات نه توانایی و نه ظرفیت مهار چنین بحرانی را ندارند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که تاکنون هرگونه کمبود و بروز بحران در کشور را رد کرده است امروز رئیس پیشین یکی از فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای انگلیس (تسکو) را به عنوان مشاور دولت در زمینه توزیع مواد غذایی بر گزید.

طبق اعلام دفتر نخست وزیری انگلیس دیوید لویس که پارسال از ریاست تسکو کنار رفت قرار است در زمینه بهبود فوری اوضاع کنونی و تغییرات دراز مدت در شبکه توزیع مواد غذایی به دولت مشورت دهد. او همچنین ریاست مشترک گروه مشورتی شبکه توزیع مواد غذایی کشور را در هیئت دولت برعهده خواهد گرفت.

این تحولات به تعبیر اسکای نیوز بخش کوچکی از کوه یخی مشکلات ناشی از بحران کمبود سوخت و برگزیت در آستانه شروع فصل زمستان است.