تلاش بایدن برای ایجاد توازن میان شهرک سازی و ثبات دولت رژیم صهیونیستی

  مسوولان صهیونیستی می‌گویند، دولت جو بایدن ، رئیس جمهوری آمریکا و دولت نفتالی بنت ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش دارند از طریق کانال‌های ارتباطی درمورد شهرک سازی به تفاهم برسند. آنها می‌گویند این مساله ممکن است میان دو طرف تنش ایجاد کند.

مساله شهرک سازی یکی از مسائل مورد بررسی در دیدار بنت و بایدن در اواخر ماه اوت در کاخ سفید بود. بنت پس از بازگشت از واشنگتن به مسئولان شهرک سازی گفت، درخواست بایدن را در مورد شهرک سازی رد کرده است و رژیم صهیونیستی به منظور پاسخگویی به "نیازهای رشد جمعیتی" به ساخت شهرک‌ها ادامه خواهد داد.

در پی این موضع گیری بنت، مایکل ریتنی، معاون سفیر آمریکا در تل آویو با مسوولانی در دفتر نخست وزیر تماس گرفته و به آنها ابلاغ کرد که دولت بایدن می‌خواهد پروژه‌های شهرک سازی متوقف شده یا کاهش پیدا کنند.

تلاش بایدن برای ایجاد توازن میان شهرک سازی و ثبات دولت رژیم صهیونیستی

وی به گفته مسوولان صهیونیستی نگرانی آمریکا را درمورد شهرک سازی در منطقه E1 میان قدس و شهرک "معالیه ادومیم" ابراز کرد زیرا در صورت ساخت این شهرک اتصال جغرافیایی میان شمال و جنوب کرانه باختری قطع می‌شود.

بایدن بارها از جمله در دیدارش با بنت راهکار تشکیل دو کشوری را مورد تاکید قرار داد اما بنت با تشکیل کشور فلسطین یا حتی انجام یک روند سیاسی با فلسطینی‌ها مخالف است.

پیش از دیدار میان بنت و بایدن، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با طرح ساخت ۲۰۰۰ واحد مسکونی در شهرک‌ها و ۸۰۰ واحد مسکونی در روستاهای فلسطینی واقع در مناطق C موافقت کرد.

واللا به نقل از یک مسوول صهیونیستی اعلام کرد، در حال حاضر آمریکایی‌ها نسبت به شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی بسیار حساس شده‌اند و دلیل تاخیر در شهرک سازی‌های جدید نیز همین است.

سخنگوی سفارت آمریکا در تل آویو گفت، دولت بایدن معتقد است که هر دو طرف باید از اتخاذ اقدامات یکجانبه که باعث تشدید تنش می‌شود، خودداری کرده و برای پیشبرد راهکار تشکیل دو کشوری تلاش کنند. راهکاری که شامل رسیدگی به شهرک سازی‌ها نیز می‌شود.

واللا اعلام کرد، دولت بایدن تلاش می‌کند میان موضع خود علیه شهرک سازی‌ها و حفظ احتمال راهکار تشکیل دو کشوری در آینده از سویی و میان امتناع از ورود به مقابله با رژیم صهیونیستی در مورد شهرک سازی‌ها از سوی دیگر توازن برقرار کند تا این مسائل روی روابط دو طرف تاثیر نگذارد، اتفاقی که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما رخ داد.

اما این سایت در ادامه اعلام کرد، این مقابله واشنگتن با شهرک سازی‌ها موجب می‌شود احزاب راستگرا در اراضی اشغالی بنت و دولتش را مورد انتقاد قرار دهند؛ اقدامی که دولت آمریکا تلاش دارد مانع از آن شود تا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی به قدرت بازنگردد.

در پی درخواست دولت بایدن برای توقف شهرک سازی‌ها، فراکسیون مذهبی الصهیونیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، ضعف بنت و دولت چپگرا که او تشکیل داده نیازمند فشارهای بین‌المللی است. شهرک سازی در یهودا و سامره به شکل رسمی متوقف شده است و رژیم صهیونیستی به دلیل عملکرد بد دولت بنت، یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و منصور عباس، رئیس لیست متحد عربی بهای سنگینی می‌پردازد.

داوید لحیانی، رئیس شورای شهرک سازی‌ها نیز در واکنش به اظهارات دولت آمریکا گفت، بهتر است دولت بایدن در امور داخلی رژیم صهیونیستی دخالت نکند: بایدن می‌داند لطمه زدن به ساخت شهرک‌ها در یهودا، سامره و غور اردن به معنی سقوط دولت فعلی است. تل آویو این مداخله آمریکا را نمی‌پذیرد و از بنت انتظار دارد این درخواست را رد کند.