پنجمین انتخابات پارلمانی عراق/حضور مقامات و چهره‌های سیاسی

 کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد که از ساعت هفت صبح امروز (به وقت بغداد)، درهای مراکز اخذ رأی برای پنجمین انتخابات پارلمانی عراق در پایتخت و مناطق مختلف این کشور از جمله منطقه کردستان در شمال این کشور، به روی رأی دهندگان باز شد.

خبرگزاری رسمی عراق (واع)، با اعلام باز شدن مراکز رأی‌گیری به روی رأی‌دهندگان تصریح کرد که صندوق‌های اخذ رأی برای جمع‌آوی آراء بیش از ۲۴ میلیون شهروند عراقی واجد شرایط رأی‌دهی آماده است تا از بین ۳۲۴۳ نامزد از جمله ۹۸۱ زن در ۸۳ حوزه انتخاباتی، ۳۲۹ نماینده پارلمانی خود را انتخاب کنند. 

به اعلام کمیساریای عالی انتخابات عراق، انتظار می‌رود که نتایج اولیه انتخابات ۲۴ ساعت پس از پایان رأی‌گیری اعلام شود اما اعلام نتایج رسمی این انتخابات ۱۰ روز طول خواهد کشید.

مرحله دوم و سراسری پنجمین دور از انتخابات پارلمانی عراق که نخستین انتخابات زودهنگام در این کشور است، امروز (یکشنبه ؛ ۱۸ مهر) برگزار می‌شود تا ۳۲۴۳ نامزد انتخاباتی برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمانی رقابت کنند.کمیساریای عالی انتخابات عراق، پیشتر ضمن اعلام این تعداد از شرکت  ۲۱ ائتلاف سیاسی و۱۶۷ حزب که ۵۸ حزب در ائتلاف‌ها گنجانده شده‌اند، در این انتخابات خبر داده بود.

مرحله نخست انتخابات عراق، جمعه پیش(هشتم اکتبر جاری) یعنی دو روز پیش از برگزاری انتخابات سراسری برگزار شد تا نیروهای امنیتی، آوارگان و زندانیان عراقی در قالب گروه‌های خاص، آراء خود را به صندوق‌ها بیاندازند. این اقدام با این هدف صورت می‌گیرد که نیروهای امنیتی در روز انتخابات صرفا به تامین امنیت مراکز رأی‌گیری بپردازند.  بر این اساس کارکنان وزارت کشور، وزارت دفاع، دستگاه مبارزه با تروریسم، وزارت داخلی منطقه کردستان، وزارت پیشمرگه، پناهندگان و زندانیان عراق گروه‌های خاص شرکت‌کننده در انتخابات عراق نام گرفتند.

وجه تمایز انتخابات کنونی عراق با دوره‌های پیشین که از زمان سقوط صدام تاکنون پنجمین انتخابات سراسری و نخستین انتخابات زودهنگام است، این است که در این دور از انتخابات، عراقی‌های مقیم خارج از کشور شرکت نخواهند داشت.

تفاوت دیگر این انتخابات، مربوط به حوزه‌های انتخاباتی است. به موجب قانون انتخابات جدید به شماره ۹ مصوب در سال ۲۰۲۰، عراق به ۸۳ حوزه انتخاباتی به جای ۱۸ حوزه‌‌ای که در انتخابات پیشین تقسیم شده بود، تقسیم می‌شود و رأی دهندگان مستقیما به نامزد مورد نظر خود رأی خواهند داد تا در صورت کسب حد نصاب آراء به کرسی پارلمانی دست یابد. به این ترتیب که بغداد، پایتخت عراق با بیشترین جمعیت ۱۷ حوزه انتخاباتی خواهد داشت.

نحوه توزیع ۳۲۹ کرسی‌ پارلمانی عراق میان استان‌های مختلف به این شرح است: بغداد: ۷۱ ، نینوی: ۳۴، بصره: ۲۵، ذی‌قار: ۱۹، سلیمانیه: ۱۸، بابل: ۱۷، اربیل: ۱۶، الانبار: ۱۵، دیالی: ۱۴، کرکوک: ۱۳، واسط: ۱۲، دهوک:۱۲، نجف:۱۲، صلاح‌الدین:۱۲، کربلا:۱۱، الدیوانیه: ۱۱، میسان: ۱۰ و المثنی: ۷ 

 

پنجمین انتخابات پارلمانی عراق/مصطفی الکاظمی رأی خود را به صندوق انداخت

 

 «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق صبح امروز پس از باز شدن مراکز رأی‌گیری، از نخستین مقامات این کشور بود که در انتخابات شرکت کرد. وی پس از انداختن رأی به صندوق در یکی از مدارس در منطقه الکرخ بغداد، در جمع خبرنگاران، از همه عراقی‌ها خواست تا در این انتخابات مشارکت گسترده‌ای داشته باشند.

مقامات عراقی پای صندوق‌های رأی

مانند دوره‌های پیش انتخابات پارلمانی در عراق، اغلب مقامات و شخصیت‌های سیاسی عراق در هتل الرشید بغداد پای صندوق رأی حاضر شدند و آراء خود را به صندوق انداختند.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق، «نوری المالکی» نخست‌وزیر پیشین و رئیس ائتلاف دولة القانون، «سید عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی، «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح، «قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق ، «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی، «خمیس الخنجر» رئیس ائتلاف سنی «عزم العراق» و ...  آراء خود را به صندوق انداخته‌اند.

 

https://www.afkarnews.com

 

https://www.afkarnews.com

برهم صالح

https://www.afkarnews.com

عادل عبدالمهدی

https://www.afkarnews.com

 

https://www.afkarnews.com

سید عمار الحکیم

 

مقتدی الصدر، رهبر جریان صدر عراق نیز در یکی از مراکز رأی‌گیری نجف اشرف، حاضر شد و رأی خود را به صندوق انداخت.

 

https://www.afkarnews.com

https://www.afkarnews.com

مقتدی الصدر

 

https://www.afkarnews.com

خمیس الخنجر

 

از ساعت هفت صبح امروز درهای مراکز رأی‌گیری در منطقه کردستان عراق نیز مانند سایر مناطق این کشور، به روی رأی دهندگان باز است. «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان و «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر این منطقه از نخستین مقامات کُرد شرکت‌کننده در این انتخابات بودند.

 

https://www.afkarnews.com

نیچروان بارزانی

https://www.afkarnews.com

مسرور بارزانی

 

شیخ «عبدالمهدی الکربلائی» نماینده مرجعیت عالی شیعیان در کربلای معلی و مسئول عتبه مقدس حسینی(ع) نیز صبح امروز با حضور در یک مرکز انتخاباتی رأی خود را به صندوق انداخت.

https://www.afkarnews.com

 

حضور ناظران بین‌الملل پای صندوق

خبرگزاری رسمی عراق در ادامه پوشش اخبار انتخابات سراسری امروز، از رسیدن ناظران بین‌المللی به مراکز رأی‌گیری خبر داد و تصاویری نیز از برخی از این ناظران منتشر کرد.

https://www.afkarnews.com

https://www.afkarnews.com

 

پیشتر، «جنین پلاسخارت» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق گفته بود که ۸۰۰ ناظر سازمان ملل بر انتخابات این کشور نظارت خواهند داشت.

مشاور نخست‌وزیر عراق از استقبال چشمگیر از انتخابات خبر داد

«حسین الهنداوی» مشاور نخست‌وزیر عراق در امور انتخابات از استقبال گسترده مردم عراق از انتخابات و حضور در پای صندوق‌های رأی خبر داد و گفت که کمیساریای عالی انتخابات شرایط مناسبی را در مراکز رأی‌گیری ایجاد کرده است.

حضور مردم در شعب اخذ رأی

در حالی که تنها چند ساعت از باز شدن مراکز رأی‌گیری در سراسر عراق گذشته است، مردم در مناطق مختلف این کشور در حال حرکت به سوی این مراکز هستند تا در اول صبح آراء خود را به صندوق بیاندازند. 

https://www.afkarnews.com

https://www.afkarnews.com

https://www.afkarnews.com

https://www.afkarnews.com

https://www.afkarnews.com

https://www.afkarnews.com

https://www.afkarnews.com

https://www.afkarnews.com

 

استقرار ۳۰۰ هزار نیروی امنیتی برای حراست از انتخابات

«غالب العطیه» سخنگوی کمیته انتخابات در خصوص شرایط برگزاری انتخابات امروز در سراسر عراق گفت که انتخابات کنونی نشان دهنده موفقیت تلاش های امنیتی است. ما به دلیل عدم وضع مقررات منع آمد و شد با چالشی بزرگ روبرو هستیم. تردد در بین  استان‌ها  برای سهولت دسترسی رای دهندگان به مراکز رای گیری طبیعی و ساده است

وی در گفت‌وگو با المیادین گفت: ۳۰۰ هزار نیرو برای حراست از روند انتخابات به کار گرفته شده‌اند و از نیروی هوایی کشور نیز به این منظور کمک گرفته شده است.

العطیه خطاب به مردم عراق گفت: امیدواریم با مراجعه به مراکز رأی گیری از تلاش های بزرگ امنیتی قدردانی کنید

اعزام نیروهای امنیتی بیشتر به دو استان 

«عماد الدلیمی» فرماندار شهرستان «الرطبه» در غرب استان الانبار از استفاده از نیروهای امنیتی بیشتر برای تامین امنیت روند انتخابات سراسری در این کشور خبر داد.

وی در گفت‌وگو با «شفق نیوز»، تصریح کرد که تدابیر اتخاذی در انتخابات کنونی با دوره‌های پیش از نظر وضع قوانین و نظام مربوط به حوزه‌های انتخاباتی متفاوت است اما تدابیر امنیتی اتخاذی مشابه دوره‌های پیشین است. از این روز کمربندی امنیتی در اطراف هر شعبه اخذ رأی ایجاد شده است و نیروهای پلیس و ارتش این پوشش امنیتی را ایجاد می‌کنند.

این مقام عراقی توضیح داد که یک ایست بازرسی برای هر مرکز رأی‌گیری وجود دارد و تلفن‌های همراه رأی دهندگان از آن‌ها تحویل گرفته می‌شود زیرا آن‌ها حق ندارند تلفن‌های همراه را وارد مرکز رأی‌گیری کنند.

الدلیمی تاکید کرد که در الرطبه تدابیر امنیتی ویژه‌ای اتخاذ شده است و نیروهای امنیتی بیشتری به این منطقه اعزام شده و در آماده‌باش به سر می‌برند.

منابع آگاه از اعزام و استقرار نیروهای امنیتی بیشتر در استان دیالی نیز خبر می‌دهند.

پیش‌بینی افزایش مشارکت در ساعات آینده

«جمانه غلای» سخنگوی کمیسیون عالی انتخابات عراق روند مشارکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور را خوب ارزیابی و تأکید کرد پیش بینی می‌شود مشارکت در این انتخابات در ساعات آتی، افزایش یابد.

به نوشته «شفق نیوز»، وی تصریح کرد که در حال حاضر نمی‌توان درصد مشارکت مردمی را مشخص کرد زیرا ساعات اولیه رأی‌گیری است اما در مجموع، درصد مشارکت  «خوب» ارزیابی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون عالی انتخابات عراق همچنین گفت: امیدواریم در ساعات آتی، شاهد حضور گسترده‌تر شهروندان در شعب اخذ رأی باشیم.

اختلال در برخی سیستم‌های الکترونیک  رأی‌گیری 

برخی منابع رسانه‌ای می‌گویند که گزارش‌هایی در خصوص بروز اختلال در برخی سیستم های الکترونیک انتخابات در مراکز رأی‌گیری خبر می‌دهند و می‌گویند که این امر موجب شده تا برخی شهروندان عراقی از دادن رأی در این شعب، منصرف شوند. 

این امر با واکنش «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر و «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح همراه شد.

به نوشته وبگاه «ناس»، الصدر تصریح کرد:  پس از گزارش بروز اختلال در برخی دستگاه‌ها در مراکز انتخاباتی، متخصصان برخی از آنها را تعمیر کردند. از کمیساریای عالی و ناظران بین المللی تقدیر می‌کنیم. هرگونه اختلال در این دستگاه‌ها به منزله خدشه وارد شدن به روند دموکراتیک است.

العامری نیز طی پیامی صوتی از مردم خواست که صبوری کنند زیرا اختلال ایجاد شده در حال رفع است.

 

وی خطاب به عراقی‌ها گفت: «ای مردم عزیز عراق..امت الحشد و مقاومت، باید پای صندوق‌های رأی بروید و در آن‌جا بمانید تا رأی دهید. مراکز رأی‌گیری را به دلیل اختلال ایجاد شده در دستگاه‌های رأی‌گیری ترک نکنید زیرا در حال اصلاح هستند و ما با جدیت این امر را پیگیری می‌کنیم».

وضعیت عادی امنیتی در سراسر عراق و بازداشت چند متخلف انتخابات

سرتیپ یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، در توضیح وضعیت امنیت در روز انتخابات عراق تصریح کرد که هیچ مورد منع آمدوشد در عراق در  این روز وجود ندارد و مردم به صورت طبیعی تردد می‌کنند.

وی تاکید کرد که نیروهای مسلح کشور، بی طرفانه در حال تلاش برای تأمین امنیت انتخابات هستند و با هر گونه ناامنی و تخلف با قاطعیت برخورد خواهند کرد.

«حمید الشطری»، معاون دستگاه امنیت ملی عراق، خبر داد که وضعیت امنیتی بسیار خوب پیش می‌رود و شاهد تخلفات بزرگی در روند اجرای انتخابات نیستیم.

وی افزود که در چند مورد، چند شهروند که در کنار مرکز رأی‌گیری دست به تبلیغات برای یک نامزد زدند که بازداشت و به دستگاه قضائی ارجاع داده شدند.