مقام سابق پنتاگون: هیچ شانسی برای رقابت با چین نداریم

 «نیکلاس چیلان» افسر و مدیر بخش تکنولوژی وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) یک هفته بعد از استعفا از مقام خود در مصاحبه‌ای گفت: سرعت کند تحول در زمینه تکنولوژی آمریکا مرا بر آن داشت که از این منصب استعفا کنم چرا که توانایی دیدن دست‌درازی چین به کشورم را نداشتم. عدم پاسخ آمریکا به حملات سایبری و تهدید‌های دیگری که چین برای ما دارد، آینده فرزندانمان را به خطر می‌اندازد.

چیلان ۳۷ ساله که سه سال در پنتاگون فعالیت کرده بود در ادامه افزود: ما در ۱۵ الی ۲۰ سال دیگر هیچ شانسی برای مبارزه با چین نداریم. پکن به دلیل پیشرفت در هوش مصنوعی و قابلیت‌های سایبری به سمت جهانی شدن پیش می‌رود. این فناوری‌های نوظهور بسیار بیشتر از فناوری‌های سخت‌افزاری مثل هواپیما‌های نسل پنجم برای آمریکا باید مهم باشند. چین در آینده جهان را در اختیار می‌گیرد. حتی رسانه‌ها تا مسائل ژئوپلیتیک در اختیار این کشور خواهند بود.

مقام سابق پنتاگون: هیچ شانسی برای رقابت با چین نداریم

این افسر سابق آمریکایی در خصوص امنیت سایبری آمریکا نیز گفت: در برخی از ادارات دولتی امنیت سایبری در حد یک مهدکودک است! گوگل میل ندارد با وزارت دفاع آمریکا همکاری کند و همین یکی از عواملی است که موجب سرعت ضعیف آمریکا در رشد هوش مصنوعی شده است. در مقابل شرکت‌های فناوری چینی باید با پکن همکاری کنند.

او در پایان نیز از قصد خود برای رفتن به کنگره خبر داد و گفت: در هفته‌های آینده به کنگره می‌روم تا پرده از تهدیدات سایبری چین بردارم.

از سویی دیگر «مایکل گرون» ژنرال تفنگداران دریایی آمریکا و مدیر مرکز مشترک هوش مصنوعی پنتاگون هفته گذشته در کنفراسی گفت: می‌خواهم هوش مصنوعی را به طور فزاینده‌ای در ارتش ارتقا دهم، اما تصویب این تصمیم مستلزم تغییر برخی از مسائل در ارتش است.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز در ماه ژوئیه گذشته (تیر) اعلام کرد این کشور یک‌ و نیم میلیارد دلار برای پنج سال آینده در زمینه پیشرفت هوش مصنوعی سرمایه گذاری خواهد کرد تا به طور مسئولانه‌تری با این موضوع رفتار کند.

نیکلاس چیلان در نامه استعفای خود اینطور نوشت: ما (آمریکایی‌ها) در حال ایجاد زیرساخت‌های حیاتی برای شکست هستیم. هیچ خلبانی بدون آموزش‌های مورد نیاز پرواز در کابین قرار نمی‌گیرد، چطور انتظار داریم فردی بدون تجربه فناوری اطلاعات به موفقیت نزدیک شود؟ در حالی که ما خودمان را معطل بوروکراسی کرده‌ایم. دشمنان ما به جلو حرکت کردند.

«روبرت اسپلدینگ» سرتیپ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا که به عنوان وابسته نظامی در پکن خدمت می‌کرد بعد از استعفای چیلان اعلام کرد او به درستی شکایت کرده است و حتی خود او نیز به دلیل ناامیدی از سیستم‌های قدیمی در فناوری دفاعی بمب‌افکن‌های این کشور، زودتر از موعد استعفا کرده است.

 چیلان یک کارآفرین اهل فرانسه است که در ۱۵ سالگی کسب‌ و کار خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۶ شهروند آمریکا شد. او در خصوص مسئولیتش در وزارت دفاع آمریکا در طول این سه سال اعلام کرد خودش نیز احساس کهنگی می‌کند، زیرا در این سه سال به جای نوآوری بر روی تعمیر لپ‌تاپ‌ها و فناوری‌های قدیمی مشغول بوده است.