تلاش ترامپ برای حضور دوباره در کاخ‌سفید

 دونالد ترامپ که در انتخابات پیشین آمریکا در برابر جو بایدن شکست خورد و بارها اظهارات جنجالی را در مورد تقلب انتخاباتی مطرح کرد، به نظر می رسد از هم اکنون برای رسیدن به کاخ سفید خیز برداشته است. اگرچه ترامپ به طور رسمی نامزدی خود را برای انتخابات آتی آمریکا اعلام نکرده اما تحولات به گونه ای پیش می رود که نشانه هایی از حضور احتمالی وی در انتخابات ۲۰۲۴ مشاهده شده است.

تارنمای مرکز تحقیقاتی "پیو" اخیرا گزارش داد که دوم سوم جمهوریخواهان و افراد مستقل با گرایش به جمهوریخواهان اعلام کرده اند تمایل دارند شاهد باشند ترامپ همچنان یک شخصیت سیاسی در سالهای آتی آمریکا باشد و ۴۴ درصد موافق حضور دوباره ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هستند.

در این میان تارنمای "لاس وگاس ژورنال" گزارش داد که براساس بررسی های انجام شده در یکسری آژانس های شرط‌بندی در لندن از جمله اسماکتس و لدبروکس، دونالد ترامپ یک فرد مطلوب برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ محسوب می شود.

در این بررسی ترامپ ۲۰ درصد، جو بایدن حدود ۱۹ درصد و کامالا هریس معاون بایدن حدود ۱۳ درصد شانس پیروزی در انتخابات بعدی آمریکا را دارند.

شمار افرادی که معتقدند ترامپ باید همچنان یک شخصیت مهم در عرصه سیاست آمریکا باشد، از ۵۷ درصد به ۶۷ درصد افزایش یافته است.

در این میان نظر دمکرات ها و افراد با گرایش حزب دمکرات تغییر نیافته و همچنان ۹۲ درصد از آنها اعلام کرده اند نمی خواهند ترامپ دیگر یک شخصیت مهم سیاسی در آمریکا باشد.

تارنمای نشریه "نیوزویک" نیز در گزارشی در این رابطه به دلایلی که ترامپ بخاطر آنها ممکن است برای نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ بدبین باشد، اشاره کرد و نوشت: ترامپ به زعم خودش همچنان نسبت به نامزدی در انتخابات آتی آمریکا خوش بین است و برای خود دلایلی دارد که از جمله ادامه حمایت های زیاد میان جمهوریخواهان، چالش های اخیر جو بایدن و کاهش محبوبیت رئیس جمهوری کنونی می باشد. با این حال دلایلی وجود دارد که شرایط را برای ترامپ آسان نخواهد کرد.

درست است که ترامپ همچنان تیتر اول برخی رسانه های آمریکا  باشد اما به نظر می رسد ترامپ همان ترامپ سابق است و به همین دلیل دیگر فرد و سیاستمدار جدیدی به حساب نمی آید و بیشتر آمریکایی ها نیز رفتار ترامپ برایشان چیز جدیدی نیست و به عملکرد وی عادت کرده اند.

دیوید بتمن یک استادیار در دانشگاه کورنول گفت: حتی رای دهندگان اولیه جمهوریخواه ممکن است به دنبال فرد تازه ای باشند. ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ نه یک فرد نوظهور همانند سال ۲۰۱۶ است نه یک مقام مسئول در سال ۲۰۲۰ محسوب می شود. در این میان ترامپ یک بازنده انتخابات و رئیس جمهوری بوده که دو بار استیضاح شده است.

مارک شاناهان یک استادیار در دانشگاه ردینگ نیز معتقد است وضعیت ترامپ از زمانی که برای اولین بار نامزد انتخابات شد، تغییر کرده است.

ترامپ سابقه شکست در انتخابات را داشته است و به همین دلیل پتانسیل این را دارد که در صورت نامزدی مجدد باز هم شکست بخورد.

مسئله دیگری که می تواند شرایط را برای ترامپ سخت کند، تداوم اصرار وی در مورد تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ است. ترامپ اخیرا گفته بود: اگر ما مسئله تقلب انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را حل و فصل نکنیم،  جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره ای ۲۰۲۲ و ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شرکت نخواهند کرد.

 

در این میان نظرات متفاوتی میان حامیان جمهوریخواهان در مورد این اصرار ترامپ در فضای مجازی وجود دارد. یکی از اکانت‌های حامی حزب جمهوریخواه در فضای مجازی در مطلبی نوشت: ترامپ هر کاری می تواند انجام می دهد تا به شانس‌های جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۲ ضربه بزند. ترامپ یک جمهوریخواه است اما وی اهمیت کمی برای کمک این حزب قائل است.

در حالی که در فضای مجازی این موضع ترامپ مخالفانی دارد در عین حال موافقانی در میان جمهوریخواهان دارد.

شماری از کاربران فضای مجازی معتقدند که مسئله ادعایی ترامپ در مورد تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ باید حل و فصل شود که در غیر این صورت شمار زیادی از حامیان جمهوریخواه ممکن است برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ شک و تردید داشته باشند.

تارنمای شبکه بی بی سی نیز طی گزارشی در این رابطه عنوان کرد: سفر اخیر ترامپ به ایالت آیووا  به گمانه‌زنی در مورد قصد وی برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ دامن زده است. جایگاه رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در حزب همچنان قدرتمند است - حامیانش علاقه وافری به او دارند و سیاستمداران جمهوریخواه نیز به حرف‌هایش گردن می‌نهند.

ترامپ تنها کسی نیست که رؤیای ریاست‌جمهوری در سر دارد و حداقل بعضی از محافظه‌کارها از این اقدام او حمایت نمی‌کنند.

شکی نیست که دلیل برای راه نیافتن ترامپ به انتخابات ۲۰۲۴ زیاد است. با این که سال گذشته توانست از پس کارزار سخت انتخاباتی بر بیاید، سنش - در حال حاضر ۷۵ سال دارد - ممکن است مانع‌آفرین شود. از طرف دیگر کسب‌وکارهای او در نیویورک و اعمال فشار بر مقامات انتخاباتی ایالت جورجیا بعد از انتخابات حالا به موضوع تحقیقات جنایی تبدیل شده‌اند، روندی که شاید باعث بروز موانع قانونی در آینده شود.