آیا ترامپ به کاخ سفید باز خواهد گشت؟

 خبرگزاری پرنسا لاتینا کوبا در واکاوی سناریوی احتمالی بازگشت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ نوشت: حتی اگر برخی هم حزبی‌های ترامپ او را شخصیتی تفرقه‌افکن بدانند اما این احتمال وجود دارد که ترامپ نامزدی خود از سوی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات 2024 را اعلام کند.

الکساندر بولتون تحلیلگر نشریه هیل معتقد است چنانچه ترامپ در حاشیه باقی بماند یا دست‌کم اهداف انتخاباتی شخصیش را تا انتخابات میان‌دوره ای ۲۰۲۲ کنگره مخفی نگه دارد، تعداد قابل توجهی از اعضای مجلس سنا خوشنود خواهند شد.  

نگاهی به اقدامات این میلیاردر آمریکایی خود پیش‌بینی کننده اتفاقات آینده است و آن امری نیست مگر بازگشت ترامپ به عرصه سیاسی. مسیری که وی حتی پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و با وجود این واقعیت که همه هم حزبی‌های او از ادعاهایش (همچون ربودن پیروزی او در برابر جو بایدن) حمایت نمی‌کنند، ترک نکرد.

آیا ترامپ به کاخ سفید باز خواهد گشت؟

در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا،  ترامپ تا پیش از شمارش آرای پستی از بایدن پیش افتاده بود؛ اما با شمارش آرای پستی که در برخی ایالت‌ها تا چند روز طول کشید، نتیجه انتخابات به نفع بایدن تغییر کرد.

ترامپ پس از شکست در انتخابات، ادعای تقلب گسترده توسط دموکرات‌ها را مطرح کرد و ده‌ها شکایت در ایالت‌های مختلف مطرح کرد که تقریباً همه آن‌ها بی‌نتیجه ماندند. در نهایت، هواداران ترامپ روز بررسی آرای الکترال در جلسه مشترک کنگره، به این ساختمان حمله کردند که در نتیجه آن شماری کشته و زخمی شدند.

اخیرا یکی از سناتورهای همفکر رئیس‌جمهوری سابق آمریکا وی را «خودشیفته بالینی» نامید، در حالی که سناتوری دیگر در مورد ورود ترامپ به رقابت کاخ سفید که تقریبا جمهوری‌خواهان از آن مطمئن هستند، به سادگی گفت «من آرامش را ترجیح می‌دهم».  

به گفته رسانه های سیاسی و مطبوعاتی، چند نامزد برجسته یا احتمالی جمهوری‌خواه علاقه مند به انتقاد علنی از ترامپ هستند زیرا تأثیر ترامپ بر حزب همچنان بسیار قوی است.

کارشناسان هشدار می‌دهند که دو سال آینده می‌تواند آبستن حوادث بسیاری باشد، به خصوص اگر ترامپ تصمیم بگیرد برای یک دوره غیر متوالی نامزد ریاست جمهوری شود.

تارنمای مرکز تحقیقاتی "پیو" اخیرا گزارش داد دو سوم جمهوری‌خواهان و افراد مستقل با گرایش به جمهوری‌خواهان اعلام کرده اند تمایل دارند ترامپ همچنان یک شخصیت سیاسی در سال‌های آتی آمریکا باشد و ۴۴ درصد موافق حضور دوباره ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هستند.

خبرگزاری کوبا در پایان نوشته است: به هر حال روزهای تقویم به سمت انتخابات میان دوره ای کنگره و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ پیش می‌رود و شواهد بیانگر این است که دونالد ترامپ با وجود همه تقصیرها، کوتاهی‌ها و دروغ‌هایش، از صحنه سیاسی آمریکا حذف نخواهد شد.

خبرگزاری رسمی کوبا در حالی وقایع انتخابات آتی آمریکا را رصد می‌کند که روابط کوبا و آمریکا با روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری جنجالی آمریکا دستخوش تنش های شدیدی شد و با گذشت شش ماه از روی کارآمدن جو بایدن، تفاوت چشمگیری در این مناسبات مشاهده نشده است.

سیاست خارجی آمریکا در قبال کوبا که در دوران ریاست جمهوری اوباما بر پایه تغییر خط مشی و ایجاد روابط با این کشور آمریکای لاتین آغاز شد، در دوران ترامپ وضعیتی متفاوت یافت؛ بازگرداندن تحریم‌ها، پایان دادن به همکاری‌های اقتصادی، ممنوعیت تراکنش‌های مالی، محدودیت‌های سفر همه و همه از مصادیق سیاست خصمانه واشنگتن علیه هاوانا به شمار می‌رود.

بایدن با سودای تغییر جایگاه آمریکای دونالد ترامپ در عرصه جهان روی کارآمد اما اصرار تازه واشنگتن برای حفظ نام کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم نشان داد که دولت بایدن نیز دست‌کم در مسئله این جزیره آمریکای لاتین، برنامه ای برای احیای رویکرد دوران باراک اوباما نداشته و در این مسئله از اقدامات همتای سلفش پیروی می‌کند.