راهکار روسیه پس از پیوستن اوکراین به ناتو

« دمیتری پسکوف » سخنگوی کاخ کرملین امروز (یکشنبه) گفت روسیه نمی تواند مانع پیوستن اوکراین به ناتو شود، اما می‌تواند پیامدهای چنین اقداماتی را به حداقل برساند.

پسکوف در مصاحبه با شبکه دولتی «راسیا ۱» اظهار داشت: نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم. غیرممکن است. اما می‌توانیم پیامدهای چنین اقداماتی را برای کشورمان به حداقل برسانیم. من شک ندارم که در صورت ادامه نزدیکی روابط اوکراین و ناتو، هر آنچه لازم است در روسیه انجام می‌شود.

به گزارش «اسپوتنیک»، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در خصوص اقدام مسکو در تعلیق فعالیت ماموریت خود در ناتو گفت روسیه همیشه از توسعه روابط با ناتو علیرغم تجاوزگری ناتو حمایت کرده، اما همه تلاش‌های مسکو برای همکاری بی‌نتیجه بوده است.

راهکار روسیه پس از پیوستن اوکراین به ناتو

وی در این خصوص توضیح داد: در اینجا لازم به ذکر است که بگویم با وجود تجاوزگری ناتو، روسیه همیشه طرفدار توسعه روابط بوده است. اما هنگامی که مشخص شد که همه تلاش‌های ما بی‌نتیجه بوده، فقط آنچه را که واقعی بود، رسمی کردیم. ناتو روسیه را دشمن خود می‌داند، بنابراین تعلیق روابط با این سازمان اشکالی ندارد.

این مقام روس افزود: هیچ چیز وحشتناکی رخ نخواهد داد اگر با توجه به تشدید تجاوزگری و در پس زمینه چنین اظهاراتی که وظیفه اصلی ما (ناتو) مهار آن‌ها (روسیه) است، ما به سادگی این روابط را رها کنیم.

پسکوف در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص احتمال دیدار پوتین و بایدن گفت، این تفاهم وجود دارد که رئیس‌جمهور روسیه و همتای آمریکایی وی باید در آینده‌ای نزدیک ملاقات کنند.

وی گفت: پس از تصمیم روسای‌جمهور، به شما اطلاع خواهیم داد. بنابراین اجازه دهید فعلاً از این فراتر نرویم. 

در پی  اقدامات تحریک‌آمیز ناتو از جمله اخراج هشت دیپلمات روس از مقر این سازمان در بروکسل، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه از تعلیق فعالیت نمایندگی ناتو در مسکو خبر داد.

در همین رابطه «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت با توجه به اقدامات خصمانه اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) علیه مسکو، داشتن روابط عادی با آن‌ها غیرممکن شده است.

پیش‌تر همچنین «آندره رودنکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو به ناتو هشدار داده هرگونه اقدامی برای عضویت اوکراین در این بلوک نظامی عواقبی به دنبال خواهد داشت.

رودنکو این اظهارات را در واکنش به اظهارات «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده در سفر وی به اوکراین، هنگامی که گفت واشنگتن از تمایلات کی‌یف برای پیوستن به ناتو حمایت می‌کند و هیچ کشوری نمی‌تواند چنین اقدامی را وتو کند، مطرح کرد.