پنهانکاری آمریکا درباره احتمال فروپاشی دولت پیشین افغانستان

 اداره بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار)، وزارت‌های خارجه و دفاع این کشور را متهم کرده که در مورد فروپاشی حکومت افغانستان و توانایی واقعی نیروهای نظامی افغان اطلاعات لازم را افشا نکرده‌اند.

«جان سپکو»، رییس این اداره، در یک نشست خبری گفت که ارائه اطلاعات واقعی از وضعیت افغانستان، قانونگذاران و مردم آمریکا را می‌توانست در ارزیابی ماموریت آمریکا در این کشور بهتر مورد ارزیابی قرار دهد.

سپکو از پنتاگون و وزارت خارجۀ آمریکا خواست تا تمامی اطلاعات مرتبط به تحولات اخیر در افغانستان را منتشر کنند.

این در حالی است که پس از به قدرت رسیدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دستور داد بدون توجه به وضعیت افغانستان تمام نیروهای خارجی این کشور را ترک کنند که این موضوع منجر به تسلط طالبان بر کابل شد.

پنهانکاری آمریکا درباره احتمال فروپاشی دولت پیشین افغانستان

در گزارش سیگار که برای کنگره آمریکا تهیه شده، آمده که وزارت خارجه این کشور گفته که «ایالات متحده هیچ کمکی به طالبان یا هیچ بخشی از حکومت افغانستان نمی‌کند.»

این در حالیاست که پس از روی کار آمدن طالبان، آمریکا 10 میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان را در این کشور مسدود کرده و وزارت دارایی گفته که هیچ برنامه‌ای برای آزاد سازی این پول‌ها ندارد. 

افزون بر آن با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار پول نقد بانک مرکزی افغانستان در خارج از این کشور مسدد شده که بیشتر آن در ایالات متحده می‌باشد. وزارت دارایی آمریکا گفته است که هیچ برنامه‌ای برای آزادسازی این پول‌ها وجود ندارد.

 در این راستا، «والی آدیمو»،‌ معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است که تحت هیچ شرایطی به طالبان اجازه‌ دسترسی به ذخیره‌های بانک مرکزی افغانستان داده نمی‌شود.

آدریمو تاکید کرد: ادامه‌ محدودیت‌های اقتصادی علیه‌ طالبان یک امر ضروری است، اما در عین حال نیاز است تا راه‌های مشروع برای فراهم آوری کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان یافت شود. 

معاون خزانه‌داری آمریکا درباره سیاست این کشور در قبال طالبان نیز توضیح داد: هدف ما این است که رژیم تحریمی علیه طالبان و شبکه حقانی را حفظ کنیم و همزمان با این اقدام کمک های بشردوستانه با مردم افغانستان را ادامه دهیم.