مقتدی صدر خواستار تشکیل دولت اکثریت ملی در عراق شد

 « مقتدی صدر »، رهبر جریان صدر بر تشکیل دولت اکثریت ملی تاکید کرد.

صدر در توئیتی نوشت: درست نیست بگوییم که من با فراکسیون‌های سیاسی جز در مساله اصلاحات داخلی و خارجی و تفاوت میان ملی‌گرایی و وابستگی اختلاف دارم.

وی گفت: ما هیچ اختلافی با هیچکسی جز در وطن‌دوستی نداریم، من معتقدم که نخستین چیزی که باید برای آینده وطن انجام دهیم، تشکیل دولت اکثریت ملی است.

مقتدی صدر خواستار تشکیل دولت اکثریت ملی در عراق شد

رهبر جریان صدر ادامه داد: در پارلمان دو گروه تشکیل شود؛ طرفداران(حامیان) –اگر تعبیر آن درست باشد- که دولت را تشکیل می‌دهد و اصلاحات در همه سطوح سیاسی، دولتی، خدماتی، دیپلماتیک و غیره را برعهده می گیرد و اپوزیسیون که برادران ما در وطنی واحد هستند و توافق با آنها، مشورتی الزام‌آور برای ما خواهد بود و ما آنها را به حاشیه نخواهیم راند.

وی در پایان نوشت: این در حالی است که ما هیچ ابایی از قرار گرفتن در هر کدام از این دو گروه نداریم و هر دو آنها برای خدمت به وطن و بر اساس دموکراسی است

دشواری فرا روی تشکیل دولت

«سعد المطلبی» نماینده سابق پارلمان عراق گفت: پس از تعلل و تقلب رخ داده در انتخابات ، درباره تشکیل دولت آتی تردید دارم. گروه‌های سیاسی کنونی دولت را تشکیل نخواهند داد و اگر هم تشکیل شود همراه با شرط و شروط خواهد بود.

وی افزود: از جمله این شروط بازنگری در روند فعالیت کمیساریا و تحقق عدالت برای نامزدهاست.

المطلبی گفت: شواهدی درباره تقلب وجود دارد و کمیساریا باید به اتهاماتی پاسخگو باشد که به آن درباره تقلب زده می‌شود.

نخست وزیر صدری؟ 

«بشیر الحداد» عضو حزب دموکرات کردستان عراق احتمال داد که دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی درباره نامزد جایگزین برهم صالح توافق کنند.

وی افزود: طبق اصل آزموده را آزمودن خطاست، افراد جدید برای پست‌های ریاستی و وزراتی معرفی خواهند شد.

الحداد گفت: دو حزب درباره انتخاب فرد جدید به جای برهم صالح توافق کرده‌اند و فکر نمی‌کنم  که وی مجددا انتخاب شود.

درباره سناریوهای تشکیل دولت هم انتخاب نخست وزیر صدری را بعید دانست و به احتمال معرفی «الکاظمی» به عنوان شخصیت مستقل از سوی هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی و جریان صدر، اشاره کرد.