عذرخواهی بایدن  به خاطر کار اشتباه ترامپ

جو بایدن روز دوشنبه در برنامه ای در حاشیه اجلاس آب و هوایی گلاسکو در انگلیس با عنوان "اقدام و همبستگی: دهه حیاتی" افزود من نباید عذرخواهی کنم اما عذرخواهی می کنم از این حقیقت که آمریکا در دولت گذشته از توافق اقلیمی پاریس خارج شد و به گونه ای ما را به عقب بازگرداند.

وی اضافه کرد که در دولت گذشته آمریکا به تعهدات اقلیمی خود عمل نکرد اما دولت من مصمم به انجام این تعهدات است و در این راستا در  نخستین اقدام، آمریکا به توافق اقلیمی پاریس پیوست.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در سال ۱۳۹۶ از توافق اقلیمی پاریس خارج شد که انتقادات زیادی را در داخل و خارج آمریکا در پی داشت. تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از توافق پاریس، بی اعتنایی به تلاش جامعه بین المللی در مدیریت یکی از مهمترین رویدادهای مخاطره آمیز برای حیات سیاره زمین است که از سوی ابرقدرت هایی چون خود آمریکا ایجاد شده است؛ نقش کشورهای صنعتی از جمله آمریکا در تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین به مراتب بیش از کشورهای جهان سومی است که نقش چندانی در بروز و ظهور این فجایع زیست محیطی نداشته اند.

توافق پاریس پیمان جهانی مربوط به آب و هوا و گرم شدن کره­ زمین است که متعاقب کنفرانس ۲۰۱۵ پاریس راجع به تغییرات آب و هوایی ذیل «کنوانسیون چتری (کادر) ملل متحد پیرامون تغییرات آب و هوایی ۱۹۹۲» به تصویب رسید.

عذرخواهی بایدن  به خاطر کار اشتباه ترامپ

بایدن همچنین در سخنرانی رسمی خود در اجلاس گلاسکو اظهار داشت که آمریکا در چند ماه آینده طرح های جدید زیادی معرفی خواهد کرد تا تعهد آن نسبت به راه حل های جدید و تجدید پذیر در بخش های مختلف از کشاورزی گرفته تا نفت و گاز، مقابله با نابودی جنگل ها را به اثبات رساند.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد که در این راستا امروز استراتژی طولانی مدت آمریکا در خصوص به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه ای را آغاز می کند.

بایدن تصریح کرد آیا از این فرصت استفده خواهیم کرد یا اجازه خواهیم داد نسل های آینده زجر بکشند. ما یک دهه در مقابل خود داریم که می توانیم خود را ثابت کنیم.

وی ادامه داد اگر باهم متحد شویم می توانیم دمای کره زمین را به ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود کنیم. همه ملت های ما باید با اراده و جدیت نقش خود را ایفا کند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: اجلاس گلاسکو باید آغاز هدف گذاری و نوآوری برای حفظ آینده مشترک ما در یک دهه آینده باشد. تغییرات اقلیمی هم اکنون در حال تخریب زندگی مردم است و بر کشورهای ما میلیاردها دلار هزینه تحمیل می کند.

وی افزود که خشکسالی، باران های شدید، طوفان های بزرگ و نابودی محصولات کشاورزی همه مثال هایی از تغییرات اقلیمی هستند و آمریکا همه این بلایا را تجربه کرده است.

بایدن اضافه کرد که  طوفان های شدید که قبلا در طول قرن یک بار اتفاق می افتاد اکنون هر چند سال رخ می دهد. هیچ کشوری نمی تواند از خود درمقابل تغییرات اقلیمی محافظت کند و ما می دانیم اگر از این فرصت استفاده نکنیم، با شرایط بدتری مواجه خواهیم شد.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد، معتقدم در میان یک فاجعه، فرصت وجود دارد نه تنها برای آمریکا بلکه برای همه کشورها این فرصت وجود دارد. ما در نقطه مهمی در  تاریخ قرار داریم. این توانایی را داریم تا سرمایه گذاری کنیم و آینده ای با انرژی پاکیزه به همراه میلیون ها شغل ایجاد کنیم. می توانیم شرایطی ایجاد کنیم که فرزندان ما هوای پاکیزه تری تنفس کنند و استاندارد زندگی را در سراسر جهان بهبود بخشیم. این نه تنها یک ضرورت اخلاقی بلکه یک ضرورت اقتصادی است.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد که قیمت بالای انرژی، ضرورت تنوع بخشیدن به منابع تامین انرژی، افزایش توسعه انرژی پاک و استفاده از فناوریهای جدید انرژی پاک را افزایش می دهد.

وی با تبلیغ طرح های دولت خود وعده داد که  طرح "بهتر بسازیم" در دولت من قصد دارد سرمایه گذاری تاریخی در انرژی پاک انجام دهد و آمریکا قصد دارد تولید گازهای گلخانه ای را تا سال ۲۰۳۰ بیش از یک میلیارد تن کاهش دهد.

وی از دیگر مشوق های دولتش برای حمایت از تولید خودروهای برقی و انرژی‌های پاکیزه سخن گفت و مدعی شد با انجام این اقدامات آمریکا قادر خواهد بود به هدف خود یعنی کاهش ۵۰ تا ۵۲ درصد تولید گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۲۰۰۵ برسد.