فرانسه تحریم انگلیس را یک روز عقب انداخت

 «امانوئل ماکرون »، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت که برنامه‌اش برای اعمال تحریم های تجاری علیه انگلیس را یک روز به تعویق انداخته تا مذاکره‌کنندگان هر دو طرف بتوانند روی طرح‌های جدید جهت رفع تنش‌ها بر سر حقوق ماهیگیری پسابرگزیت کار کنند.

فرانسه پیش از این اعلام کرده بود مگر در صورت موافقت لندن با اعطای مجوزهای بیشتر به ماهیگیران فرانسوی برای فعالیت در آب‌های انگلیس از ساعت ۲۳ به وقت گرینویچ در روز دوشنبه محدودیت‌هایی در تجارت با انگلیس اعمال خواهد کرد.

اما ماکرون بعد از دیدار با «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس در حاشیه همایش جوی سازمان ملل متحد در گلاسکو گفت که طرح فرانسه موقتاً تعلیق شده و پاریس منتشر نتایج گفت‌وگوهای میان نمایندگان دو طرف است.

فرانسه تحریم انگلیس را یک روز عقب انداخت

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «از امروز عصر، رایزنی‌ها بر اساس طرحی که من به نخست‌وزیر بوریس جانسون ارائه کردم آغاز شده. این گفت‌وگوها باید ادامه پیدا کنند.»

وی اضافه کرد: «برداشت من این است که انگلیسی‌ها فردا با طرح‌های دیگری سراغمان می‌آیند. فردا نگاه می‌کنیم ببینیم که آیا اوضاع واقعاً تغییر کرده است یا خیر.»

ساعاتی قبل‌تر در روز دوشنبه، وزیر خارجه انگلیس به فرانسه ضرب‌الاجلی ۴۸ ساعته داده بود که یا از تهدید به تحریم دست بردارد و یا اینکه منتظر اقدام حقوقی لندن بر اساس مفاد توافقات تجاری برگزیت باشد. 

ماهیگیری و کنترل آب‌های انگلیس یکی از موضوعات داغ در همه پرسی بریتانیا در سال ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا بود. اما ماهیگیران انگلیسی از آن زمان دولت لندن را متهم کرده‌اند که با اجازه دادن به قایق‌های اروپایی برای ماهیگیری در آب‌های سرزمینی‌شان، آنها را به منفعت مالی فروخته است.

پیش از این، «کلمنت بون» وزیر امور اروپایی فرانسه خطاب به لندن گفته بود: «شما نمی‌توانید بگویید که به چیزهایی که به نفعتان است عمل کنید ولی چیزهایی که به نفع انگلیس نیست را انجام نمی‌دهیم.»

 پاریس، لندن را به بازی سیاسی با اعطای مجوز ماهیگیری در دوران پسا-برگزیت متهم کرده و از سایر کشورهای اتحادیه اروپا خواسته که موضعی مشابه در برابر بی‌توجهی انگلیس نسبت به روابط تجاری جدید اتخاذ کنند.