هشدار گوترش درباره اوضاع اتیوپی

سازمان ملل متحد در بیانیه ای به نقل از آنتونیو گوترش دبیرکل این نهاد، ثبات در اتیوپی و مناطق مجاور را در معرض خطر توصیف کرد.

 

در این بیانیه، گوترش بار دیگر بر لزوم توقف فوری خشونت ها و دسترسی نامحدود امدادگران برای عرضه خدمات حیاتی به مناطق آشوب زده شمال اتیوپی تاکید کرد.

در همین راستا، معاون گوترش در مسائل سیاسی و امور مربوط به صلح نیز در پیامی توئیتری هشدار داد که تبعات احتمالی تشدید تنش ها در اتیوپی و منطقه ترسناک است حال آنکه هنوز برای انتخاب گزینه گفتگو دیر نشده است.

این در حالی است که آمریکا هم از اتباع خود خواست از سفر به اتیوپی پرهیز کنند. از روز گذشته، در پی پیشروی شورشیان تیگرای در اتیوپی، وضعیت فوق العاده در این کشور اعلام شده است.

هشدار گوترش درباره اوضاع اتیوپی

ارتش این کشور در پی تسریع پیشروی شورشیان از دولت خواست تا برای دفاع از پایتخت کمک‌های لازم را ارائه دهد.

این در حالی است که پیشتر «ابی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی از شهروندان این کشور خواسته بود تا برای مقابله با نیروهای ارتش آزادی‌بخش تیگرای دست به سلاح ببرند.

دولت اتیوپی ماه گذشته، ۷ مقام سازمان ملل شامل مقام‌ های ارشد امور انسانی را به عنوان عنصر نامطلوب معرفی و آنها را اخراج کرد. این افراد با اتهام مداخله در امور داخلی این کشور و بحران تیگرای را داده است.

تیگرای در شمال شرقی اتیوپی واقع شده و در حال حاضر مرکز نزاع‌ ارتش های اتیوپی و اریتره با گروه‌های قومی است که از ماه نوامبر سال گذشته آغاز شده است.