لبنان توسری‌خور عربستان نیست که هرگاه شکست خورد، سر آن خالی کند

«حسین الحاج حسن» نماینده لبنانی عضو فراکسیون «الوفاء للمقاومه» وابسته به حزب الله گفت که این کشور نمی‌تواند تاوان شکست عربستان سعودی در منطقه را بدهد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از این نماینده لبنانی گزارش داد: «مسئله، استعفای [جرج] قرداحی وزیر [اطلاع‌رسانی] نیست، بلکه موضوع، عقب‌نشینی عربستان سعودی از تجاوزات خود به لبنان است».

الحاج حسن بر این باور است که ریاض به آزادی بیان در لبنان تعدی می‌کند و در پی سوء استفاده از اظهارات قرداحی است؛ اظهاراتی که پیش از وزارت بیان کرده بود.

لبنان توسری‌خور عربستان نیست که هرگاه شکست خورد، سر آن خالی کند

این نماینده لبنانی خاطر نشان کرد، القرداحی خبرنگار بوده و از حق آزادی بیان خود در جنگ بیهود عربستان علیه یمن، استفاده کرده است؛ جنگی که از هفت سال پیش علیه ملت مظلوم یمن آغاز شد.

وی تأکید کرد، همه جهان جنگ عربستان علیه یمن را بیهوده می‌دانند و مسئولان لبنانی، عرب و خارجی و حتی مسئولان سازمان ملل نیز به این مسئله باور دارند.

الحاج حسن به صورت کنایی، از رفتار دوگانه ریاض با القرداحی و آمریکا انتقاد کرد و گفت: «عربستان باید زمانی به خشم می‌آمد که [دونالد] ترامپ به پادشاه آن توهین کرد و اموالش را تصاحب کرد، ولی کاری انجام نداد».

این نماینده لبنانی خاطر نشان کرد، عربستان سعودی به حاکمیت ملی لبنان تجاوز می‌کند و هیچ احترامی برای اصول دیپلماتیک قائل نیست و سفیر این کشور نیز مدتهاست که هیچ تماسی با مسئولان رسمی لبنان نداشته است.

وی در پایان با بیان اینکه عربستان سعودی مسئول رخدادهای لبنان است، تصریح کرد: «تسلیم تهدیدهای عربستان نخواهیم شد... ما به ملتها و همه کشورهای عربی احترام می‌گذاریم».

بحران اخیر میان لبنان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه ریاض از آنجا آغاز شد که  وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در اظهاراتی که مربوط به پیش از وزیر شدنش است، جنگ علیه یمن را بیهوده خواند و خواستار پایان آن شد.

در پی این اظهارات، عربستان سعودی سفیر خود در بیروت را فراخواند و از سفیر لبنان در عربستان نیز خواست این کشور را ترک کند.

امارات، کویت و بحرین نیز در اقدامی مشابه سفرای خود از بیروت را فراخوانده و تأکید کردند که این اقدام آن‌ها به نشانه همبستگی با عربستان انجام شده است.