موج چهارم کرونا در کمین اروپا

نشریه اسپانیایی ال موندو نوشت: در بسیاری از کشورها آمار ابتلا به شدت رو به افزایش است. متخصصان نگران فشار بر سیستم درمانی و افزایش آمار مرگ و میر هستند.

براساس گزارش ال موندو، میان اروپای شرقی و غربی مرز جدیدی به نام واکسیناسیون ایجاد شده است. با گسترش شمار مبتلایان به کووید۱۹ -بیش از  ۵۵ درصد در چهار هفته اخیر- سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که بار دیگر قاره اروپا به «کانون همه گیری» تبدیل شده است. از سوی دیگر، کارشناسان با پیش بینی نیم میلیون مرگ و میر ناشی از بیماری همه گیری تا فوریه سال آینده (بهمن ماه) در این قاره، میزان واکسیناسیون و اقدامات بهداشتی را ناکافی اعلام کرده اند. در حالی که در کشورهای شرق اروپا به طور متوسط تنها ۲۹ درصد جمعیت واکسینه شده اند، متخصصان نگران فشار بر سیستم درمانی و افزایش آمار مرگ و میر هستند.

موج چهارم کرونا در کمین اروپا

دویچه وله نیز در گزارشی مبسوط با بررسی آمار ابتلا و نحوه اجرای تدابیر بهداشتی در کشورهای مختلف، به ویژه در شرق اروپا نوشت: به عقیده کارشناسان و متخصصان سازمان جهانی بهداشت، یک سلسله دلایل باعث بالارفتن دوباره آمار ابتلا به کرونا در سراسر اروپا شده است.   از جمله کسانی که مخالف تزریق واکسن کرونا هستند و همچنان از واکسینه شدن طفره می‌روند، سرد شدن هوا که باعث شده مردم بیشتر در فضاهای بسته بمانند، کاهش میل به استفاده از ماسک و اینکه ایمنی ناشی از واکسن با گذشت پنج ماه از  اولین سری تزریق واکسن رو به کاهش می‌گذارد.

در این میان شیوع سویه دلتا نیز نقش دارد چرا که قدرت سرایت این نوع از ویروس اولیه کرونا ۱۰ درصد بیشتر است.

«هانس کلوگه» کارشناس و مسئول اروپای سازمان جهانی بهداشت، رشد کنونی نرخ ابتلا به کرونا در این قاره را "به شدت نگران‌کننده" دانسته است. او اروپا را مرکز وقوع موج جدید بحران پاندمی می‌داند.

متخصصان اپیدمی نگران هستند که موج چهارم کرونا از شرق اروپا به سمت غرب گسترش پیدا کند، دلیل این نگرانی نیز پایین بودن آمار واکسیناسیون در شرق اروپا و بالا بودن میزان ابتلا در این منطقه است.

هلند

تنها یک ماه پس از آنکه دولت هلند آخرین محدودیت‌های کرونایی را هم لغو کرد و اجبار پوشیدن ماسک به جز در وسایل نقلیه عمومی و ایستگاه‌های مرکزی قطار در این کشور برداشته شد، دولت مجبور شد دوباره به محدودیت‌های کرونایی بازگردد.

نخست‌وزیر هلند جمعه شب اعلام کرد: ما امشب یک پیام سخت داریم، سخت به این دلیل که متاسفانه باید تقاضاهای بیشتری از شهروندان بکنیم چرا که آمار ابتلا و شمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها به سرعت رو به افزایش است.

در هلند آمار ابتلا به کرونا در عرض یک هفته ۴۰ درصد بیشتر شده است. از امروز شنبه گذاشتن ماسک در اماکن بسته مجددا اجباری شده و شهروندان برای ورود به موزه‌ها و رستوران‌ها و نیز فضای کار باید گواهی واکسن نشان دهند.

دولت هلند دوباره از شهروندان خواسته تا از خانه کار کرده و از وسایل نقلیه برای مسیرهای نزدیک کمتر استفاده کنند.

علیرغم آنکه وزارت بهداشت هلند اعلام کرده ۸۴ درصد مردم این کشور دوبار واکسینه شده‌اند اما آمار ابتلا همچنان رو به افزایش است و در میان آنها جوانان مبتلا دائما بیشتر می‌شوند.

از این آمار به طور نسبی به عنوان یک رکورد در آمار ابتلا صحبت می‌شود. تا کنون فراخوانی همگانی برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا در هلند صورت نگرفته و تنها کسانی که دچار مشکل ایمنی هستند دُز سوم را تزریق کرده‌اند.

جمهوری چک

چک جزو کشورهایی است که بالاترین آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در اروپا را دارند. دولت پوپولیست برکنارشده این کشور در موج اول شیوع کرونا، مقررات و محدودیت‌های لازم را اجرا نکرد و به این دلیل این کشور یکی از بالاترین آمار مرگ و میر ناشی از کرونا را در اروپا داشت.

حالا نیز از اواخر اکتبر آمار ابتلا و ابتلای شدید به کرونا در جمهوری چک سیر صعودی پیدا کرده است. به همین دلیل از اول هفته جاری استفاده از ماسک در فضاهای بسته دوباره اجباری شد و نیز کسانی که به بار و رستوران می‌روند باید واکسینه شده باشند.

تنها ۶۰ درصد مردم این کشور به طور کامل واکسینه شده‌اند که البته به نسبت کشورهای اروپای شرقی که تمایل به واکسینه شدن در آنها پایین است، رقم نسبتا خوبی است. در حال حاضر، کمپین جدیدی برای ادامه واکسیناسیون آغاز شده که برای چکی‌های عاشق آبجو می‌تواند بسیار مهم باشد: تنها در قبال گواهی واکسن کرونا می‌توانید لیوان آبجویتان را در میخانه تحویل بگیرید!

رومانی و بلغارستان

هردوی این کشورها از سایر کشورها در مبارزه با پاندمی کرونا در اروپا عقب تر هستند. آمار واکسیناسیون کرونا در رومانی تنها ۳۷ درصد است که نصف میانگین واکسیناسیون در اروپاست. این در حالی است که آمار ابتلا و مرگ و میر در این کشور فقیر اروپایی بسیار بالاست. هفته گذشته بالاترین آمار مرگ و میر روزانه در اثر کرونا از زمان آغاز پاندمی تا کنون در این کشور ثبت شد: هر پنج دقیقه یک رومانیایی در اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهد.

بدین ترتیب رومانی در صدر جدول کشورهای اروپایی از نظر آمار مرگ و میر و ابتلا قرار گرفته است.

متخصصان فوریت‌های پزشکی در این کشور، وضعیت کنونی را با وضعیت استان لومباردی ایتالیا در آغاز پاندمی قابل قیاس می‌دانند. بیمارستان‌ها و پزشکان به شدت زیر فشار هستند.

شیوع دوباره این بیماری در رومانی دلایل سیاسی نیز دارد؛ دولت موقت این کشور در تابستان تمامی محدودیت‌های کرونایی را پیش از موعد لغو کرد. از آن زمان رومانی در یک بحران سیاسی قرار دارد که بی‌اعتمادی مردم نسبت به نهادهای دولتی را افزایش داده است.

بلغارستان نیز در میان کشورهای اروپایی پایین‌ترین آمار واکسیناسیون کرونا را دارد. آمار نشان می‌دهند که تنها ۲۵ درصد ساکنان این کشور علیه کرونا واکسینه شده‌اند. در این کشور نیز مجموعه‌ای از دلایل باعث آمار پایین واکسیناسیون است از جمله بی‌اعتمادی به مقامات حکومتی، خرافه پرستی و اخبار جعلی. حتی پزشکان عالی رتبه، مطالب ضد واکسیناسیون منتشر کرده و به مردم پیشنهاد می‌کنند به جای واکسن دم‌نوش‌های گیاهی بنوشند.

بلغارستان برای درمان بیمارانی که ابتلا به کرونا درآنها بسیار شدید است، آنها را به کشورهای همسایه می‌فرستد و از کمیسیون اروپا می‌خواهد با ارسال بسته‌های پزشکی به این کشور کمک کند.

فرانسه

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه قصد دارد سه‌شنبه شب (۸ نوامبر) بار دیگر درباره کرونا برای مردم پیام بفرستد. آمار ابتلای هفتگی به ویروس سارس-کوو۲ در این کشور در پایان ماه اکتبر ۵۰ درصد بیشتر از اول این ماه بود.

اجبار به داشتن گواهی واکسن کرونا برای ورود به تمامی مراکز عمومی در فرانسه تا پایان سال جاری تمدید شده است. این کشور در پاییز با اجباری کردن واکسیناسیون برای کارکنان سیستم درمانی و بهداشتی و پلیس توانست به رقم ۸۸ درصد واکسیناسیون دست پیدا کند که در حال حاضر بالاترین رقم در اروپاست.

پزشکان فرانسوی پیشنهاد کرده‌اند که دُز سوم واکسن کرونا نیز هرچه سریعتر همگانی شود. در حال حاضر تنها افراد بالای ۶۵ سال دوز سوم واکسن کرونا را دریافت می‌کنند.

در برخی مناطق این کشور استفاده از ماسک برای دانش‌آموزان دوباره اجباری شده و این جبار برای بزرگسالان در اماکن سربسته در سراسر کشور به اجرا درمی‌آید.

آلمان

روز جمعه وزرای بهداشت ایالت‌های آلمان تصمیم گرفتند دُز سوم واکسن کرونا را در اختیار همه شهروندانی که حداقل شش ماه از دومین واکسن آنها گذشته، قرار دهند. دلیل این تصمیم نیز بالارفتن نگران‌کننده آمار جدید ابتلا به کرونا در این کشور است.

«ینس اشپان» وزیر بهداشت آلمان با بیان اینکه «موج چهارم با تمام قدرت اینجاست»، کسانی را که حاضر به واکسینه شدن نیستند مقصر این وضعیت دانسته است.

موسسه «روبرت کخ» در آخر هفته جاری بالاترین آمار روزانه ابتلا از ابتدای شیوع پاندمی را اعلام کرد. متخصصان، خطر ابتلا به کرونا را برای کسانی که واکسینه نشده‌اند، «بسیار بالا» و وضعیت را «نگران‌کننده» دانسته‌اند.

پاشنه آشیل آلمان در حال حاضر آمار پایین واکسیناسیون است؛ تنها ۶۷ درصد شهروندان این کشور به طور کامل واکسینه شده‌اند که رقمی بسیار کمتر از سایر کشورهای بزرگ اروپایی مثل ایتالیا، فرانسه و اسپانیاست.

تردید نسبت به واکسیناسیون و مقاومت‌های تکروانه علیه مقررات دولتی مانند گذشته بسیار گسترده است و با این حال دولت تا کنون از اجباری کردن واکسن کرونا پرهیز کرده است، اگرچه در بسیاری از ایالت‌ها رفتن به رستوران یا اماکن ورزشی بدون گواهی واکسن ممکن نیست.  

اتریش

وضعیت کرونا در اتریش کم و بیش مانند کشور همسایه‌اش آلمان است. شهردار وین هفته گذشته گفت: قبل از اینکه بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها پر شوند مهم است که ما تصمیم‌مان را بگیریم.

در این کشور نیز آمار ابتلای روزانه به بالاترین حد از زمان شروع پاندمی رسیده است. به هین دلیل از آغاز هفته جاری ورود افراد واکسینه نشده به کافه‌ها، رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها و تمامی برنامه‌هایی که بیش از ۲۵ نفر شرکت کننده دارد، ممنوع شده است.

درباره آمار واکسیناسیون در اتریش نیز همان مشکل آلمان برجاست: تنها ۶۵ درصد شهروندان این کشور به طور کامل علیه کرونا واکسینه شده‌اند. به همین دلیل متخصصان نسبت به شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ به خصوص در میان غیر واکسینه‌شده‌ها هشدار داده‌اند.

براساس آخرین به روزرسانی وردمیترز، در حال حاضر آمار ابتلا به ویروس کرونا در قاره سبز از مرز ۶۶ میلیون نفر فراتر رفته و بیش از یک میلیون و ۳۲۴ هزار نفر بر اثر بیماری همه گیر در اروپا جان خود را از دست داده اند.