واکنش دولت بوریس جانسون به تازه‌ترین اتهامات فساد

دولت لندن از هفته گذشته وارد مناقشه‌ای بر سر فساد شده است، زمانی که بوریس جانسون ، نخست وزیر انگلیس مجبور شد دیگر از یکی از قانونگذاران متهم به نقض قوانین لابی‌گری در حزبش حمایت نکند.

روز یکشنبه روزنامه ساندی تایمز گزارش داد که به همه جز یکی از ۱۶ حامی مالی قدرتمند حزب محافظه‌کار انگلیس که در دو دهه گذشته بیش از سه میلیون پوند کمک مالی به این حزب ارائه کرده‌اند، تصدی کرسی در مجلس اعیان پیشنهاد شده بود.   

براساس گزارش این روزنامه، نقش حامیان مالی محافظه‌کار بیش از رهبران نهادهای این کشور و سازمان‌های خیریه و حتی نخست وزیران سابق، به شغلی شرافتمندانه در انگلیس تبدیل شده است.  

به دنبال آن، آنجلا رینر، معاون حزب اپوزیسیون کارگر انگلیس در پیامی توییتری نوشت: حزب محافظه‌کار بوریس جانسون فاسد، حقه‌باز، کثیف و رشوه‌گیر است.

واکنش دولت بوریس جانسون به تازه‌ترین اتهامات فساد

اما جورج یوستیس، وزیر محیط‌ زیست انگلیس با رد این اتهامات به بی.بی.سی گفت: آنها افراد بشردوستی هستند که مبالغ هنگفتی را صرف امور خیریه می‌کنند و در تجارت بسیار موفق بوده‌اند و به همین دلیل باید برای مجلس لردها (اعیان) مورد توجه قرار گیرند.

این وزیر انگلیسی همچنین مناقشه بر سر تخلف اوون پترسون، قانونگذار محافظه‌کاری که بعد از لغو برنامه‌های دولت برای بررسی سیستمی برای مقابله با فساد پارلمانی از سمتش کناره‌گیری کرد، را "دعوا بر سر هیچ و پوچ" توصیف کرد.

این جنجال، تردیدهای تازه‌ای را درباره جایگاه اخلاقیات نزد جانسون به وجود آورد. او با اتهامات دیگری هم روبروست، از جمله اینکه تلاش داشت از حامیان مالی حزبش مخفیانه برای بازسازی منزلش در دفتر نخست‌وزیری استفاده کند. جانسون اما تاکید دارد در این مساله تابع قوانین بوده است.

براساس تازه‌ترین نظرسنجی روزنامه آبزرور، محبوبیت شخصی جانسون به حد بی‌سابقه‌ای کاهش یافته و پیشتازی محافظه‌کاران مقابل حزب کارگر سقوط کرده و اختلاف به یک درصد رسیده است.

قرار است پارلمان انگلیس امروز دوشنبه نشست فوق‌العاده برگزار کند. کر استارمر، رهبر حزب کارگر انگلیس یکشنبه به بی.بی.سی گفت: این نخست وزیر، وجهه دموکراسی ما و کشور ما را مهمل می‌کند. این الگوی رفتاری نخست وزیری است که نمی‌داند در زندگی شخصی خودش هم چه استانداردهایی را رعایت کند.