هدف رزمایش‌های ناتو در دریای سیاه بازدارندگی علیه مسکو است

« سرگئی لاوروف » وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه هدف از برگزاری رزمایش‌های اعضای پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) در دریای سیاه را بازدارندگی علیه مسکو توصیف کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لاوروف در نشست خبری با «فلیکس پلاسنسیا گونسالس» همتای ونزوئلایی خود گفت: «معتقدم که تمرینات ناتو با قصد ایالات متحده و متحدانش برای دنبال کردن سیاست مهار روسیه است که با تمام حرف‌هایی که در دهه ۱۹۹۰ زده شده و در قانون بنیان‌گذاری [روابط] روسیه-ناتو لحاظ شده است مغایر است و در این حوزه کلیدی (دریای سیاه) تماماً نقض شده اشت».

هدف رزمایش‌های ناتو در دریای سیاه بازدارندگی علیه مسکو است

وزیر امور خارجه روسیه با محکوم کردن به رسمیت نشناختن نتیجه انتخابات نیکاراگوئه از سوی واشنگتن گفت:‌ «تدارکات و انتخابات هم‌زمان با فشارهای بی‌سابقه علیه مقامات نیکاراگوئه برگزار شدند. درست قبل از انتخابات ایالات متحده کمپینی به‌رسمیت نشناختن نتیجه انتخابات را به راه انداخت».

لاوروف افزود:‌ «آن‌طور که متوجه شده‌ام، شب گذشته بعد از اتمام برگزاری انتخابات رهبری کاخ سفید از به رسمیت شناختن آن امتناع کرده و از دیگر کشورها درخواست کرد از این اقدام پیروی کنند. باور داریم که این اقدام قابل قبول نیست. ما قاطعانه این سیاست را محکوم می‌کنیم».

این دیپلمات ارشد روس خطاب به همتای ونزوئلایی خود گفت: «ما با دولت شما و رئیس جمهور نیکلاس مادورو، در مخالفت با تلاش برای تغییر مسیر توسعه ونزوئلا از طریق فشار خارجی، تحریم‌های نامشروع یک‌جانبه و  تلاش‌ برای مداخله مستقیم در امور داخلی‌تان، ابراز همبستگی می‌کنیم».

لاوروف با اعلام حمایت تلاش دولت ونزوئلا در راستای گفتمان ملی و حرکت در مسیر مثبت به ویژه در انتخابات پیش رو گفت: «ما از قصد شما برای تعیین مستقل مسیر توسعه کشورتان حمایت می‌کنیم و بابت تعامل درخصوص این مسائل مدرن و بنیادین و همچنین احترام به حق حاکمیت کشورها، احترام به نقش محوری سازمان ملل و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها قدردانی می‌کنیم».

روز یکشنبه وزیر دفاع روسیه گفت، ناوهای موشک انداز آمریکا و کشتی‌های جنگی ناتو که وارد دریای سیاه می‌شوند در تلاش هستند تا قدرت ناوگان روسیه در سواحل دریای سیاه و نحوه حفاظت از مرزهای جنوبی روسیه را آزمایش کنند.

اینک دو ناو جنگی ایالات متحده در دریای سیاه در حال فعالیت هستند و نیروها و توانمندی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه در دریای سیاه را زیر نظر دارند. ناوگان ششم ایالات متحده پیشتر اعلام کرد که کشتی‌های جنگی  ایالات متحده برای عملیات مشترک با متحدان و شرکای ناتو در منطقه به دریای سیاه اعزام  شده‌اند.

دیدار وزرای خارجه روسیه و ونزوئلا در حالی انجام شده است که اتحادیه اروپا قصد دارد برخلاف میل آمریکا، هیأتی را برای نظارت بر انتخابات محلی ونزوئلا به این کشور اعزام کند.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، در پی تلاش‌های بی‌حاصل کشورهای غربی برای سرنگونی «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا، اعزام نمایندگان بروکسل به کاراکاس، به‌نوعی به‌رسمیت شناختن دولت قانونی مادورو خواهد بود.

از سوی دیگر علی‌رغم دخالت‌های مکرر دولت آمریکا در انتخابات سراسری نیکاراگوئه و اتهام‌زنی‌ها در این خصوص، «دنیل اورتگا» رئیس‌جمهور استکبارستیز این کشور بار دیگر در آستانه پیروزی قرار گرفته است.

رأی‌گیری انتخابات سراسری در نیکاراگوئه روز یکشنبه آغاز و در ساعت ۶ بعد از ظهر به وقت محلی به پایان رسید. خیل گسترده‌ای از مردم این کشور برای انتخاب رئیس‌جمهور و نمایندگان پارلمان نیکاراگوئه و همچنین پارلمان مرکزی آمریکای جنوبی به پای صندوق‌های رأی رفتند.

به نوشته رویترز، اورتگای ۷۵ ساله، به‌عنوان یکی از مبارزان ضد آمریکایی در اواخر دهه ۱۹۷۰ به سرنگونی دیکتاتوری راست‌گرای خانواده سوموزا کمک کرد و در حال حاضر با ۱۵ سال متوالی حضور در قدرت نیکاراگوئه، طولانی‌ترین مدت حضور یک رهبر سیاسی در قاره آمریکا را دارد.