واکنش تند جمهوری آذربایجان به سفر وزیر دفاع ارمنستان به منطقه

وزارت دفاع ارمنستان در حالی از سفر آتی «آرشاک کاراپتیان» وزیر دفاع این کشور به قره باغ کوهستانی خبر داده بود که این بازدید واکنش‌های تند در جمهوی آذربایجان و وزارت دفاع این کشور را برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» در بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، سفر آتی کاراپتیان به قره باغ «غیرقانونی» و «تحریک آمیز» و با هدف «بی ثبات کردن اوضاع در منطقه و سایه انداختن بر فعالیت‌های صلح‌بانان روسی ارزیابی شد.

واکنش تند جمهوری آذربایجان به سفر وزیر دفاع ارمنستان به منطقه

وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه خود با لحنی تهدید آمیز نوشت: «وزارت دفاع جمهوری آذربایجان به رهبری نظامی-سیاسی ارمنستان هشدار می‌دهد که در صورت تکرار چنین سفرهای غیرقانونی به اراضی جمهوری آذربایجان، اقدامات لازم برای جلوگیری از تجزیه طلبی تهاجمی و تحریکات انجام خواهد شد.»

وزارت امور خارجه ارمنستان روز دوشنبه نیز  نقض فاحش آتش‌بس در خطوط مرزی را توسط نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه ارمنستان در این زمینه اعلام کرد که در ۸ نوامبر، نیروهای جمهوری  آذربایجان به سمت غیرنظامیانی که در حوالی جاده «استپانکرت - شوشا» در منطقه استحفاظی صلح‌بانان روسی در حال انجام کارهای ساختمانی بودند، تیراندازی کرد که در نتیجه سه نفر مجروح و یک نفر کشته شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما نقض فاحش آتش‌بس  برقرار شده در بیانیه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ از سوی نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان را  به شدت محکوم می‌کنیم. قابل ذکر است که این حادثه در آستانه اولین سالگرد امضای توافق سه جانبه رخ داد.»

این بیانیه در روز سفر «الهام علی اف» رئیس جمهور  جمهوری آذربایجان به شوشا که در آن بیانیه دیگری مملو از لفاظی‌های ارمنستان هراسی و تهدید به توسل به زور ارائه شد، صادر گشت.

این وزارتخانه افزود: «لفاظی‌های مداوم عالی‌ترین مقام جمهوری آذربایجان در راستای ارمنستان هراسی و نقض مکررآتش‌بس به وضوح ماهیت توخالی اظهارات باکو  درباره عادی‌سازی روابط بین ارمنستان و مردم ارمنستان را نشان می‌دهد.»

این دومین حمله نیروهای مسلح  جمهوری آذربایجان به غیرنظامیان طی یک ماه گذشته بود که منجر به تلفات انسانی شد.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان»،  رئیس جمهور ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه  پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش آفرینی کرد.

مسئولان جمهوری آذربایجان بخصوص الهام علی‌اف مدتی پس از امضای توافق آتش‌بس قره‌باغ در نوامبر ۲۰۲۰ که به درگیری‌های مرگبار ۴۴ روزه بین دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه پایان داد، به تنش‌آفرینی مرزی و توسل به پروپاگاندا و اظهارات جعلی برای زمینه‌سازی ایجاد کریدور زنگه‌زور روی آوردند.