جمهوریخواهان بیشتری از ترامپ فاصله می‌گیرند

الیزابت مایرز کارشناس ارتباطات بین فرهنگ‌ها و استراتژیست مقیم آمریکا در پاسخ به این سوال که دموکرات‌ها قادر خواهند بود اکثریت خود را حفظ کنند و آینده کنگره چگونه خواهد شد،  افزود: پیش‌بینی می‌کنم که دموکرات‌ها اکثریت خود را در مجلس نمایندگان و سنا حفظ کنند.   اما این موضوع مستلزم تلاش بسیار زیاد دموکرات‌ها است و فعالیت مردمی آنها را می‌طلبد همانگونه که ترامپ به شعله‌ورتر شدن آتش تفرقه ادامه می‌دهد و خواستار وفاداری مطلق لایه‌های مختلف جمهوری‌خواه به این دروغ است که انتخابات ۲۰۲۰ از او دزدیده شده است.

مدیر مسئول سابق و بنیانگذار مجله برخط "اندرون کشورهای عربی" درباره وضعیت ترقی‌خواهان در انتخابات کنگره سال آینده هم اینگونه پاسخ داد "من گمان می‌کنم که تعداد کرسی‌های ترقی‌خواهان افزایش نخواهد یافت، زیرا به نظر می‌رسد اکثریت آمریکایی‌ها حول مرکز، جمع می‌شوند تا ترامپیسم و تضعیف عمدی دموکراسی آمریکایی توسط اقلیتی را که اتفاقاً بسیار پر سر و صدا و تهاجمی هستند که از طرف رئیس جمهوری سابق دو بار استیضاح شده تشویق می‌شوند، مغلوب سازند. "

جمهوریخواهان بیشتری از ترامپ فاصله می‌گیرند

سوال بعدی این بود که "وضعیت جمهوری‌خواهان را چگونه پیش‌بینی می‌کند و با توجه به گزارش نیویورک‌تایمز که نامزدهای مورد حمایت ترامپ نتوانسته‌اند کمک‌های مالی قابل ملاحظه‌ای را جذب کنند، آیا وضعیت جمهوری‌خواهان تغییر خواهد کرد و تعداد کرسی‌های این حزب توسط مخالفان ترامپ افزایش خواهد یافت؟ "

مایرز پاسخ داد: حزب جمهوریخواه فرقه‌گرای کنونی، بدون سیاست و برنامه، پایدار نیست. ما شاهد فاصله گرفتن نامزدهای حامی ترامپ از او هستیم. بر اساس انتخابات فرمانداری در ویرجینیا که گلن یانگکین برنده شد، چنین فاصله‌گذاری ممکن است به طور فزاینده‌ای یک استراتژی برد باشد.

وی اضافه کرد: من انتظار دارم همانطور که جمهوری‌خواهان بیشتری مجبور به پذیرش این ایده هستند که ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ شکست خورده است، با توجه به عدم وجود هرگونه شواهدی بر خلاف آن، شاهد خواهیم بود که جمهوری‌خواهانی که حامی ترامپ نیستند، بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

استاد حقوق در آمریکا یادآور شد: لیز چنی و آدام کینزینگر مبارز هستند: آنها از ترامپ نمی‌ترسند و قرار نیست عقب‌نشینی کنند.

مدیر مسئول سابق و موسس مجله آنلاین "اندرون کشورهای عربی" به این سوال که "ترامپ تا چه حد نقش ترامپ اهمیت دارد و آیا او یک نقش اثرگذار در انتخابات ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴ دارد، جواب داد که " ترامپ از طریق تخریب مؤثر نهاد بنیادین رأی‌گیری آمریکایی و نصب وفاداران به ترامپ در مجالس ایالتی، به ویژه مقامات ایالتی که معمولاً مسئول انتخابات هستند، در حال ایفای نقش در انتخابات ۲۰۲۲ و همچنین انتخابات ۲۰۲۴ است.

مایرز خاطرنشان کرد: معتقدم که او قصد دارد در سال ۲۰۲۴ نامزد شود، زیرا این تنها راهی است که او مورد توجه خواهد بود و در اخبار باقی می‌ماند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات ۲۰۲۴ بار دیگر شاهد تقابل بایدن و ترامپ خواهیم بود، گفت: برای حفظ اصطلاحات سیاسی، من از کلمه "مقابله" استفاده نمی‌کنم. با این حال، انتظار دارم که آنها به ترتیب به عنوان نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه با یکدیگر مواجه شوند، مگر اینکه عامل مداخله‌گر مهمی چون زندانی شدن ترامپ به خاطر جرایم متعددی که قبل، در حین و بعد از دوره ریاست جمهوری انجام داده است یا وضعیت نامناسب سلامتی وی، پیش آید.

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در هشتم نوامبر سال ۲۰۲۲(۱۷ آبان ۱۴۰۱) برگزار می‌شود. در این انتخابات ۴۶۹ کرسی کنگره شامل ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۴ کرسی سنا به رای گذاشته می‌شود.

در حال حاضر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان با ۱۰ کرسی بیشتر و در مجلس سنا به طور برابر با احتساب قدرت معاون رئیس جمهوری به عنوان رئیس سنا، اکثریت را دراین دو مجلس در اختیار دارند.

این انتخابات می‌تواند برای دموکرات‌ها و همچنین جمهوری‌خواهان حیاتی باشد چرا که در صورت اکثریت شدن جمهوری‌خواهان ادامه کار برای دولت بایدن بسیار دشوار خواهد شد که اکنون در میانه همه‌گیری و وضعیت افول اقتصادی دست و پا می‌زد.

از سوی دیگر برای جمهوری‌خواهان هم اهمیت دارد که در صورت باخت دوباره، احتمال از دست دادن انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا بیشتر خواهد شد به خصوص در حال حاضر چهره با نفوذتر از دونالد ترامپ در حزب خود ندارند.