هشدار روسیه علیه رفتارهای خشونت‌آمیز متحدان ناتو در دریای سیاه

وزارت دفاع روسیه روز شنبه ضمن هشدار علیه رفتارهای خشونت‌آمیز متحدان ناتو در دریای سیاه اعلام کرد چهار جت جاسوسی این اتحاد نظامی غربی را در این ناحیه رهگیری کرده است.

به نوشته وبگاه خبری «آنی نیوز»، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: «نیروهای هوافضا و ناوگان دریای سیاه روسیه ظرف بیست و چهار ساعت گذشته، چهار جت تجسسی ناتو را بر فراز دریای سیاه مورد رهگیری و تعقیب قرار دادند».

این وزارتخانه در ادامه هشدار داد:‌ «فعالیت‌های نظامی خشونت‌آمیز کاملاً بی‌دلیل ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو در ناحیه دریای سیاه و دخیل بودن کشورهای حوزه دریای سیاه در آن، تهدیدی برای امنیت و ثبات راهبری منطقه محسوب می‌شود».

هشدار روسیه علیه رفتارهای خشونت‌آمیز متحدان ناتو در دریای سیاه

از سوی دیگر « ولادیمیر پوتین » رئیس‌جمهور روسیه نیز امروز (شنبه) به شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» گفت: «اکنون ایالات متحده و متحدانش در ناتو در حال انجام رزمایش‌های غیر برنامه‌ریزی شده، می‌خواهم تاکید کنم تمرینات برنامه‌ریزی نشده در آب‌های دریای سیاه هستند و نه تنها یک ناوگروه قدرتمند تشکیل شده است، بلکه از هوانوردی، هوانوردی استراتژیک نیز در این رزمایش‌ها استفاده می‌شود».

پوتین افزود:‌ «باید بگویم که وزارت دفاع ما نیز پیشنهاد برگزاری رزمایش‌های برنامه‌ریزی نشده خود را در همان منطقه داده است. اما من معتقدم که این مناسب نیست و نیازی به تشدید بیشتر اوضاع در آنجا نیست».

 ناتو با انجام اقداماتی مانند به پرواز درآوردن چند هواپیما نزدیک مرز روسیه و انجام مانور در دریای سیاه، فعالیت‌های خود را در سراسر دریای مدیترانه افزایش داده است. مسکو بارها از فعالیت‌های ناتو در دریای سیاه انتقاد کرده و آن را تحریکی برای ایجاد تنش و دنبال کردن سیاست مهار روسیه دانسته است.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اخیراً اعلام کرده است که واشنگتن با اعزام کشتی‌های جنگی خود به منطقه نزدیک مرز روسیه تلاش می‌کند کشورهای ساحلی را به سمت سیاست‌های تقابلی سوق دهد.

پیش‌تر وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد فعالیت‌های نظامی آمریکا در دریای سیاه، تهاجمی و ستیزه‌جویانه است و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.