بازگشت محدودیت‌های کرونا به اروپا

 ویروس کرونا نه تنها ناپدید نشده است بلکه شماری از کشورها بویژه در اروپا ی مرکزی و شرقی، از دومین پاییز دشوار کرونایی پس از آغاز شیوع این بیماری رنج می‌برند و برخی نواحی شمالی و مرکزی قاره سبز بار دیگر به اعمال محدودیت‌ها برای جلوگیری از انتشار ویروس روی آورده اند.

از طرفی اروپا با مشکل افزایش مداوم شمار مبتلایان به کرونا و شمار زیادی از مردمی که نمی‌خواهند واکسن دریافت کنند، مواجه است. از این رو آلمان یک گام فراتر رفته است و مقامات این کشور این فوران دوباره بیماری که نیمی از اروپا را درگیر کرده و از قضا در مناطقی با میزان واکسیناسیون پایین‌تر ثبت شده است را «همه‌گیری افراد واکسینه نشده» توصیف کرده اند.

به نوشته روزنامه ال پائیس اسپانیا، «کرستین دراستن» ویروس‌شناس برجسته آلمانی در پادکست هفتگی خود اطمینان داد که تدابیری که «تصور می‌کردیم پشت سر گذاشته‌ایم باید بازتعریف شوند».

اقدامات محدود کننده ای که در حال حاضر برخی کشورها کلید زده اند و یا در شرف انجام آن هستند. از منع رفت‌ و آمد شبانه تا تعطیلی رستوران‌ها و ترسناک‌ترین آن «قرنطینه» برای کسانی که در برابر دریافت دُز واکسن مقاومت می‌کنند.

به نوشته ال پائیس، خدمات بهداشتی در بسیاری از کشورها همچون رومانی و بلغارستان با محدودیت مواجه شده و یا از حد مجاز ظرفیت خود فراتر رفته اند. دو کشوری که میزان مرگ‌ومیر روزانه ناشی از ویروس کرونا حتی از موج‌های قبلی فراتر رفته است و از قضا اکثریت قریب به اتفاق جمعیت هر دو کشور هنوز واکسینه نشده اند.

بازگشت محدودیت‌های کرونا به اروپا

«هاجو زیب» اپیدمیولوژیست آلمانی از موسسه لایب نیتس معتقد است «اروپا با پاییز غافلگیر شده است. به این ترتیب که نرخ واکسیناسیونی که البته می‌تواند بهتر باشد به (مسئله) ورود سرما، فعالیت بیشتر در فضاهای داخلی (سربسته) و کاهش اقدامات حفاظتی بهداشتی در زندگی عمومی و خصوصی افراد اضافه شده است».

قرنطینه ۱۰ روزه واکسن‌نزده‌ها در اتریش

در حالی که اتریش با سطوح بی سابقه موارد ابتلا و اشباع بیمارستان‌ها مواجه شده است، قرنطینه ۱۰ روزه برای حدود دو میلیون نفر از افراد واکسینه نشده از امروز دوشنبه اعمال می‌شود.

الکساندر شالنبرگ، صدراعظم اتریش روز یکشنبه در وین به خبرنگاران گفت: ما این اقدام را ساده نمی‌گیریم، می‌دانیم که ضروری است. وظیفه ما به‌عنوان دولت اتریش محافظت از مردم است. بنابراین تصمیم گرفتیم از روز دوشنبه برای افراد واکسینه نشده قرنطینه اعمال شود.

شالنبرگ گفت که قرنطینه در ابتدا به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت و از پلیس خواسته شده است تا افراد حاضر در خیابان‌ها را بررسی و از واکسینه شدن آن‌ها اطمینان حاصل شود. وی افزود نیروهای بیشتری برای کنترل قرنطینه به گشت‌زنی خواهند پرداخت.

افراد واکسینه نشده در صورتی که محدودیت‌ها را رعایت نکنند تا یکهزار و ۴۵۰ یورو جریمه می‌شوند.

به نوشته یورونیوز، اتریش یکی از پایین‌ترین نرخ‌های واکسیناسیون را در کشورهای اروپای غربی دارد بطوریکه تنها ۶۵ درصد از جمعیت این کشور بطور کامل واکسینه شده‌اند. در هفته‌های اخیر این کشور با روند نگران‌کننده‌ای در زمینه ابتلا به کرونا روبرو شده است. این کشور روز یکشنبه ۱۱ هزار و ۵۵۲ ابتلای جدید را ثبت کرد.

نمایندگان واکسن نزده از ورود به مجلس لتونی منع شدند

پس از تصمیم روز جمعه پارلمان لتونی مبنی بر ممنوعیت رای دادن نمایندگانی که واکسن دریافت نکرده اند، مجلس لتونی تصویب کرد نمایندگانی که واکسن کرونا نزده اند از ورود به این نهاد قانونگذاری و شرکت در جلسات آن منع شوند.

بر اساس این تصمیم، مادامی که نمایندگان گواهی معتبر واکسیناسیون کووید ۱۹ یا بهبودی از این بیماری را ارائه ندهند، از شرکت در جلسات صحن علنی و کمیسیون ها منع خواهند شد.  

نمایندگانی که بر اساس این مصوبه در مجلس حضور نیابند، حقوقی دریافت نخواهند کرد. این تدابیر از روز جاری تا ۱ ژوئیه ۲۰۲۲ (۱۰ خرداد ۱۴۰۱) لازم‌الاجرا بوده و هر دو ماه یکبار بازبینی خواهد شد.

لتونی که با حدود ۵۸ درصد یکی از پایین‌ترین نرخ‌های واکسیناسیون کرونا در اتحادیه اروپا را دارد، نخستین کشوری در اروپا است که پاییز امسال با بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا و تحت فشار قرار گرفتن بیمارستان‌ها، بار دیگر قوانین قرنطینه را به اجرا گذاشته است.

این کشور در حال پشت سر گذاشتن سومین موج همه‌گیری کروناست و تاکنون بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ تن از شهروندان آن در پی ابتلا به این بیماری جان‌باخته‌اند.

از بازگشت محدودیت‌های احتمالی تا دورکاری دوباره کارمندان در آلمان

همزمان با مواجهه آلمان با موج چهارم شیوع ویروس کرونا، بازگشت کارمندان به دورکاری از تدابیر احتمالی این کشور است. آلمان در حالی درصدد آماده شدن برای اجرای مجدد دورکاری است که این اقدام در ژوئیه گذشته لغو شده بود.

بر اساس آمار موسسه روبرت کخ، تنها در روز یکشنبه،  آلمان به ازای هر یکصد هزار نفر، ۲۸۹ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا را ثبت کرده است. میزان شمار موارد ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا در آلمان از اواسط ماه اکتبر به شدت افزایش یافته است.

به نوشته تارنمای اسپانیایی بی‌بی‌سی، در همین حال در آلمان همزمان با هشدار «ینس اسپان» وزیر بهداشت ، جلسه ای با موضوع بررسی محدودیت‌های جدید احتمالی بین دولت فدرال و رهبران ایالتی هفته آینده برگزار خواهد شد.  

آلمان همچنین کشور همسایه خود اتریش را به عنوان منطقه پر خطر اعلام کرده است. به این ترتیب اعمال قرنطینه برای همه مسافران از مبدا اتریش در نظر گرفته شده است.

از تشدید کنترل مرزها تا بازگشت ماسک اجباری به مدارس در فرانسه

در فرانسه نیز در راستای تشدید محدودیت‌های کرونایی در برابر بروز موج پنجم شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، استفاده از ماسک برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از امروز دوشنبه دوباره اجباری اعلام شد. دولت فرانسه در ماه اکتبر، تدابیر سختگیرانه بهداشتی در مدارس را کاهش داده بود. ‌

به نوشته روزنامه فرانسوی لوفیگارو، فرانسه از تشدید کنترل مرزی برای مقابله با موج جدید کرونا در این کشور خبر داد.

دولت فرانسه اعلام کرد، مسافران واکسینه نشده بالای  ۱۲ سال از مبدا کشورهایی همچون بلژیک، آلمان، اتریش، یونان، مجارستان، ایرلند، هلند و جمهوری چک باید در بدو ورود به خاک این کشور آزمایش کرونای منفی کمتر از ۲۴ ساعت را ارائه دهند.

اعمال «قرنطینه سبک» در هلند

از سوی دیگر هلند برای محدود کردن تماس‌های اجتماعی و در پاسخ به افزایش شدید موارد ابتلا ، «قرنطینه سبک» را اعمال کرده است.

این قرنطینه جدید،  تعطیلی زودهنگام رستوران‌ها و مغازه‌ها، تئاترها و سینماها و همچنین ممنوعیت حضور در رویدادهای ورزشی را شامل می‌شود. همچنین بر اساس قانون جدید،  رفت و آمد در ورودی مکان‌های عمومی تنها برای افرادی مجاز خواهد بود که کاملا واکسینه شده‌اند و یا اخیرا از عفونت ویروس کرونا بهبود یافته‌اند.

حدود ۸۴ درصد از بزرگسالان هلندی به طور کامل واکسینه شده اند. با این حال در ماه گذشته، حدود ۵۶ درصد از بیماران کووید-۱۹ هلندی که در بیمارستان بستری بودند و حدود ۷۰ درصد از کسانی که به مراقبت‌های ویژه نیاز داشتند از افرادی بودند که یا واکسینه نشده بودند و یا تنها یک دز از واکسن را دریافت  کرده بودند.

شمار مبتلایان جهانی بیماری کووید-۱۹ در حالی از ایستگاه ۲۵۴ میلیون و ۱۴۰ هزار نفر عبور کرده است که بیش از ۶۸ میلیون و ۲۸۱ هزار مورد آن از قاره سبز گزارش شده است.

همچنین تا امروز ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان ماه) از مجموع بیش از پنج میلیون و ۱۱۷ هزار نفری که در جهان، جان خود را در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده اند، بیش از یک میلیون و ۳۵۴ هزار مورد آن در کشورهای اروپایی ثبت شده است.