افزایش مرگ‌ومیر کرونا در اروپا

  سازمان جهانی بهداشت در گزارش هفتگی اپیدمیولوژیک خود اعلام کرد که در هفته گذشته بیش از ۱.۹ میلیون نفر در منطقه اروپا به ویروس کرونا مبتلا شدند که بیش از ۲۶۷۰۰ نفر از آن‌ها جان باختند.

به گفته این سازمان جهانی، تعداد موارد جدید ابتلا در اروپا ۷ درصد رشد داشته در حالی که مرگ و میرها ۱۰ درصد افزایش یافته است. به طور کلی، میانگین جهانی یک درصد افزایش در موارد جدید ابتلا و چهار درصد کاهش در مرگ و میر را نشان می‌دهد.

طبق گزارش این سازمان جهانی، «در طول هفته ۱ تا ۷ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۰ تا ۱۶ آبان)، یک روند صعودی خفیف (۱٪ افزایش) در موارد ابتلای هفتگی با بیش از ۳.۱ میلیون مورد جدید گزارش شده، مشاهده شد. بیش از ۴۸۰۰۰ مرگ جدید گزارش شد که ۴٪ کاهش نسبت به هفته قبل را نشان می‌دهد».

افزایش مرگ‌ومیر کرونا در اروپا

منطقه اروپایی سازمان جهانی بهداشت افزایش در موارد ابتلا و مرگ و میر را گزارش کرده، در حالی که سایر مناطق کاهش یا روند پایدار را گزارش کرده‌اند.

به گفته این سازمان، تا ۷ نوامبر، بیش از ۲۴۹ میلیون مورد تایید شده ابتلا و بیش از ۵ میلیون مرگ در سراسر جهان گزارش شده است.

اروپا ۶۳ درصد (یک میلیون و ۹۴۹ هزار و ۴۱۹ نفر) از مبتلایان به ویروس کرونا در هفت روز مذکور و ۵۵ درصد از کل تلفات ثبت شده (۲۶ هزار و ۷۲۶ نفر) در دوره گزارش شده را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، به غیر از اروپا، تنها آفریقا افزایش (۴٪) در ابتلا را نشان داد. موارد ابتلا در آسیای جنوب شرقی (۱۳ درصد کاهش)، غرب اقیانوس آرام (۹ درصد کاهش)، آمریکا (۵ درصد کاهش) و مدیترانه شرقی (۲ درصد کاهش) کاهش یافته است. بیشترین کاهش تلفات در جنوب شرقی آسیا (۲۹ درصد کاهش) و آفریقا (۲۷ درصد کاهش) گزارش شده است.

در مجموع، از اول تا هفتم نوامبر، مجموعا ۳ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۱۸۶ مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۴۸ هزار و ۷۰۳ مورد مرگ ناشی از کووید در سراسر جهان ثبت شده است.

بیشترین تعداد موارد جدید ابتلا در ایالات متحده (۵۱۰ هزار و ۹۶۸)، روسیه (۲۸۱ هزار و ۳۰۵)، بریتانیا (۲۵۲ هزار و ۱۰۴)، ترکیه (۱۹۷ هزار و ۳۳۵) و آلمان (۱۶۹ هزار و ۴۸۳) گزارش شده است.

تا نهم نوامبر (دیروز)، در مجموع ۲۵۰ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۹۷۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا و ۵ میلیون و ۵۴ هزار و ۲۶۷ مورد فوتی در سراسر جهان ثبت شده است. تعداد مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته ۳۷۰ هزار و ۷ نفر و تعداد تلفات نیز ۶ هزار و ۱۸۳ نفر افزایش یافت.

پیش‌تر، یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که اروپا به مرکز همه‌گیری بازگشته و با گسترش نوع دلتا و متوقف شدن تلاش‌های واکسیناسیون در چندین منطقه، به رکوردزنی در تعداد موارد ابتلا نزدیک می‌شود.

«هانس کلوگه» مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت گفت: ممکن است تا اول فوریه سال آینده شاهد نیم میلیون مرگ دیگر ناشی از کووید-۱۹ در اروپا و آسیای مرکزی باشیم و ۴۳ کشور در منطقه ما در مقطعی در همان دوره با فشار بالا تا شدید در خصوص (کمبود) تخت‌های بیمارستانی مواجه خواهند شد.

پیش‌تر، مقام‌های آلمان درباره شیوع دوره چهارم کرونا و عقب ماندن واکسیناسیون جمعی در قیاس با کشورهای بلوک غرب در اروپا همزمان با مصادف شدن با دولت در حال گذار در آلمان هشدار دادند. در حالی که سطح رعایت محدودیت‌های بهداشتی مانند پوشیدن ماسک در حمل‌ونقل عمومی بالاست، آلمان و همسایه جنوبی آن اتریش از نظر نرخ واکسیناسیون از سایر کشورهای اروپای غربی عقب‌تر هستند.