هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره موج دوم کرونا

کشورهای اروپایی پس از هفته‌ها اجرای قرنطینه کامل برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به تدریج و با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی محدودیت‌ها را برای بازگشت به شرایط عادی زندگی شهروندان آسان می‌کنند.

اخبار بین الملل-از ایتالیا که اولین مقررات منع رفت و آمد در اروپا را به اجرا گذاشت تا انگلیس که پس از ناکامی در سیاست بدنام ایمنی گله‌ای دست به دامن قرنطینه شد، مدارس، شرکت‌های تجاری، فروشگاه‌ها به صورت مرحله‌ای در حال بازگشایی هستند.  

در این رابطه نگاهی انداخته‌ایم به شرایط کشورهای مختلف در سراسر اروپا.

آلمان؛ بازگشایی فروشگاه‌ها و از سرگیری مسابقات فوتبال

دولت آلمان مدیریت مهار کرونا را به دولت‌های محلی فدرال واگذار کرده است. با این حال آنگلا مرکل صدراعظم المان تاکید کرده که در صورت افزایش دوباره آمار ابتلا «ترمز اضطراری» کشیده و محدودیت‌ها برقرار خواهد شد.

مسابقات فوتبال بوندسلیگا ۱۶ می (۲۷ اردیبهشت) پشت درهای بسته و بدون حضور تماشاگر از سرگرفته شد.

تمام فروشگاه‌ها با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بازگشایی شده است.

مدارس برای مقاطع ابتدایی و دانش‌آموزانی که باید در امتحانات شرکت کنند تاحدودی بازگشایی شده است

کنترل‌های مرزی از ۱۵ می (۲۶ اردیبهشت) آسان شده و محدودیت‌ها برای اتریش، فرانسه و سوئیس نیز از ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) برداشته می‌شود.

افراد از دو خانواده متفاوت می‌توانند با یکدیگر ملاقات کنند

تجمعات گروهی مانند جشنواره‌ها تا پایان ماه اوت ممنوع خواهد بود.

ایتالیا، چراغ سبز دولت به برگزاری مراسم خاکسپاری و سفرهای بیشتر

ایتالیا از ۷ مارس (۱۷ اسفند ۱۳۹۸) محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای مهار کرونا در شمال این کشور وضع کرد و به تدریج به تمام کشور توسعه داد. این محدودیت‌ها به‌گونه‌ای بود که افراد قادر به پیاده روی و ورزش در فضای آزاد دور تر از ۲۰۰ متری منازل خود نبودند.

اوایل ماه گذشته برخی محدودیت‌ها کاهش یافت و افراد قادر به انجام سفرهای بیشتر و طولانی تری هستند و می‌توانند با اقدام خود در گروه‌های کوچک ملاقات کنند. سفر بین مناطق مختلف کشور قرار است از ۳ ژوئن (۱۴ خرداد) آسان شود.

رستوران‌ها و کلوپ‌های شبانه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و میزبانی تعداد مشتری‌های کمتر از ۱۸ می (۲۹ اردیبهشت) بازگشایی شد 

آرایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها، موزه‌ها و کتابخانه‌ها نیز از ۱۸ می بازگشایی شد و گروه‌های ورزشی قادر به انجام تمرینات هستند

تجمع در کلیساهای کاتولیک، با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک صورت از ۱۸ می (۲۹ اردیبهشت)  برقرار شد.

امکان برگزاری مراسم خاکسپاری با حداکثر ۱۵ نفر

مدارس تا سپتامبر(شهریور) بازگشایی نخواهد شد.

سالن‌های بدن‌سازی و سالن‌های استخر با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، از ۲۵ می (۵ خرداد) بازگشایی شد.

فرانسه؛ پایان نیاز به مجوز ترددهای کوتاه 

دولت فرانسه مقررات سخت‌گیرانه‌ای را از ۱۷ مارس (۲۷ اسفند ۱۳۹۸) به اجرا گذاشت، به‌طوریکه افراد برای خروج از منزل نیاز به مجوز تردد داشتند. این محدودیت‌ها از ۱۱ می برای سفر تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری منزل افراد برداشته شد؛ هرچند هنوز برای سفرهای طولانی‌تر افراد به مجوز نیاز دارند.

فرانسه در نقشه قرنطینه به دو بخش قرمز و سبز تقسیم شده است. در بخش قرمز از جمله پاریس پارک‌ها، مدارس و بوستان‌ها فعلا تعطیل است.  

در بخش‌های سبز مدارس و مهدکودک‌ها برای دانش‌اموزان ۱۱ تا ۱۵ سال از ۱۸ می (۲۹ اردیبهشت) بازگشایی شد؛ اما بیشتر از ۱۵ دانش‌اموز در هر کلاس نباید حاضر شود.

تمام فروشگاه‌ها، آرامگاه‌ها و مناطق تفریحی می‌توانند بازگشایی شوند اما رستوران‌ها همچنان تعطیل خواهد بود.

تجمعات بیش از ۱۰ نفر مجاز است اما افراد سالمند و آسیب پذیر باید احتیاط بیشتری به خرج دهند.

ایرلند؛ طرح پنج مرحله‌ای عبور از قرنطینه و اجازه برگزاری مراسم ازدواج به صورت محدود

محدودیت‌های ایرلند از انگلیس سخت‌تر بود و شهروندان تا شعاع دو کیلومتر بیشتر قادر به خروج از منازل خود نبودند. اما دولت طرحی را برای عبور از قرنطینه در پنج مرحله برنامه ریزی کرده که از ۱۸ می‌ (۲۹ اردیبهشت) کلید خورد. براساس این طرح محدودیت‌ها هر سه هفته اسان می‌شود.

مدارس تا سپتامبر آینده تعطیل خواهد بود اما از ۱۸ می (۲۹ اردیبهشت)  افراد شاغل که قادر به انجام دورکاری نیستند با رعایت نکات بهداشتی به محل کار خود بازگشتند.  

شهروندان می‌توانند با دوستان و خویشاوندان، تا شعاع ۵ کیلومتری منازل خود ملاقات کنند. همچنین مسافران خارجی به ایرلند باید تا ۱۴ روز خود را قرنطینه کنند.

مهدکودک‌ها برای فرزندان مشاغل ضروری از ۲۹ ژوئن (۹ تیر) بازگشایی و تا ۲۰ ژوئیه (۳۰ تیر)  برای سایر افراد در دسترس خواهد بود.

محدودیت‌ها برای ملاقات‌های اجتماعی در فضای باز از ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) برداشته شده و شهروندان قادر خواهند بود تا شعاع ۲۰ کیلومتری منازل خود تردد کنند.

برگزاری مراسم عروسی و تجمعات مذهبی از ۲۰ ژوئیه (۳۰ تیر)  با شرکت دوستان و خویشاوندان مجاز خواهد بود.

فروشگاه‌های غیرضروری کوچک (مانند البسه و لوازم الکترونیکی) به این شرط که تعداد کارکنان و مشتری‌ها کم باشد از ۸ ژوئن و فروشگاه‌های بزرگ‌تر از ۲۹ ژوئن (۹ تیر)  بازگشایی خواهد شد.

بلژیک؛ اجازه برگزاری گردهمایی‌های ۴ نفره

دولت بلژیک از ۱۰ می (۲۱ اردیبهشت) ‌ به شهروندان بلژیکی اجازه داد تا با خویشاوندان خود در گردهمایی‌های چهار نفره ملاقات کنند.

بزازی‌ها از ۴ می (۱۵ اردیبهشت) و سایر فروشگاه‌ها از ۱۱ می (۲۲ اردیبهشت) با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی بازگشایی شد.

بازارها، موزه‌ها و باغ‌وحش‌ها با رعایت نکات بهداشتی از ۱۸ می (۲۹ اردیبهشت) بازگشایی شد. بازارها محدود به حداکثر ۵۰ غرفه و موزه‌ها نیز با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و تعیین مسیر تردد گردشگران برپا شده است.

آرایشگاه‌ها از ۱۸ می بازگشایی شد و رستوران‌ها و کافه ها نیز از ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) بازگشایی می‌شود.  

با این حال هیچ‌گونه تجمع فرهنگی یا ورزشی تا پیش از ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) برگزار نخواهد شد.

هلند؛ آرایشگاه‌ها بازگشایی شد

هلند نسبت به همسایه‌اش بلژیک، محدودیت‌های کمتری را به اجرا گذاشت. نخست وزیر این کشور از ۱۱ می (۲۲ اردیبهشت) برنامه عبور از قرنطینه را در پنج مرحله به اجرا گذاشت. به این ترتیب:

کتابخانه‌ها، سالن‌های زیبایی، موزه‌ها و کاردرمانگران از ۱۱ می (۲۲ اردیبهشت) فعالیت‌ خود را آغاز کردند.

رستوران ها از یکم ژوئن (۱۲ خرداد) برای میزبانی حداکثر ۵۰ مشتری در داخل بازگشایی می‌شوند. همچنین سینماها برای میزبانی حداکثر ۳۰ تماشاگر به شرط رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک صورت از هفته آینده بازگشایی می شوند.

مدارس برای دانش‌اموزان مقطع متوسطه از ۲ ژوئن (۱۳ خرداد) بازگشایی می‌شود.

از یکم ژوئیه (۱۱ تیر) پارک‌های گردشگری بازگشایی و ظرفیت رستوران‌ها، سینما و سالن‌های تئاتر به ۱۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

تجمعات بزرگتر از سپتامبر برقرار می‌شود.

دانمارک؛ محدودیت‌ها از یک ماه پیش آسان شد

دانمارک اولین کشور اروپایی بود که از اواسط ماه میلادی گذشته (آوریل) محدودیت‌های قرنطینه را کاهش داد.

مدارس ابتدایی و مهدکودک‌ها از ۱۴ آوریل (۲۶ فروردین) بازگشایی شد و دانش‌آموزان مقطع متوسطه از ۱۸ می (۲۹ اردیبهشت) به مدارس بازگشتند

آرایشگاه ها، سالن های زیبایی و ماساژ از ۲۰ آوریل (۱ اردیبهشت)  بازگشایی شد و مسابقات ورزشی بدون حضور تماشاگر برقرار است.  

مراکز خرید از ۱۱ می (۲۲ اردیبهشت) با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بازگشایی و تجمعات تا سقف ۱۰ نفر مجاز اعلام شده است.

کافه‌ها، رستوران‌ها از ۱۸ می (۲۹ اردیبهشت) و سینماها، موزه‌ها، سالن‌های تئاتر و گالری‌های هنری از ۲۱ می (۱ خرداد) بازگشایی شد

با این حال مرزهای این کشور همچنان به روی مسافران خارجی بسته است.

انگلستان؛ بازگشایی تدریجی مدارس

انگلستان پس از اجرای سیاست بدنام ایمنی گله‌ای آخرین کشور اروپایی بود که مقررات قرنطینه را به اجرا گذاشت. نخست وزیر این کشور برنامه پنج مرحله‌ای دولت را برای عبور از قرنطینه از ۲۰ می (۳۱ اردیبهشت) به اجرا گذاشت.

محدودیت‌های مرتبط با ورزش در فضای آزاد و رفتن به محل کار از ۳۱ اردیبهشت کاهش یافت.

مدارس ابتدایی از یکم ژوئن (۱۲ خرداد) و مقاطع متوسطه نیز از ۲۶ خرداد بازگشایی می‌شوند.

محدودیت‌ها برای بازار روز و نمایشگاه خودرو از یکم ژوئن آسان شده و تمام فروشگاه‌های غیر ضروری (مانند البسه و لوازم الکترونیکی) نیز از ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) بازگشایی خواهند شد.

مسافران خارجی به انگلیس باید خود را ۱۴ روز قرنطینه کنند.

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره موج دوم کرونا

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که سازمان جهانی بهداشت درباره موج دوم کرونا، حتی در مناطقی که با کاهش شیوع روبرو هستند هشدار داد.

مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت نسبت به اوج گرفتن دوباره کرونا در مناطقی که با روند نزولی شیوع روبرو هستند، هشدار داد و برداشتن پیش از موعد محدودیت‌های وضع شده را در این روند دخیل دانست.

وی گفت: مردم در کشورهایی که ابتلا به کرونا رو به کاهش است هنوز هم با خطر موج دوم قریب الوقوع روبرو هستند.  

«مایک رایان» با بیان اینکه جهان هنوز در میانه موج نخست شیوع ویروس کرونا قرار دارد، گفت: در حالی که موارد ابتلا در بسیاری از کشورها رو به کاهش است، گسترش کووید-۱۹ همچنان در آمریکای مرکزی و جنوبی، آسیای جنوبی و آفریقا رو به افزایش است.  

رایان افزود: همه گیری‌ها اغلب به صورت رفت و برگشت هستند و یعنی اینکه گسترش کرونا که در برخی مناطق فروکش کرده و ممکن است دوباره اوج بگیرد.

وی گفت: همچنین این احتمال وجود دارد که اگر اقدامات لازم که برای توقف موج نخست در پیش گرفته شده بود، زودتر از موعد برداشته شود، سرعت ابتلا بیش از گذشته می‌شود.  

وی ادامه داد: هنگامی که ما از موج دوم صحبت می‌کنیم، معمولا منظورمان این است که پس از فروکش کردن موج اول، باید چند ماه بعدتر شاهد دوره بازگشت دوباره بیماری باشیم.  ما همچنین باید از این واقعیت آگاه باشیم که این بیماری در هر زمانی می‌تواند دوباره اوج بگیرد.  ما نمی‌توانیم فرض را بر این بگیریم که تنها به این دلیل که موارد ابتلا رو به کاهش است، روند گسترش بیماری رو به افول است و ما چندین ماه فرصت داریم تا برای موج دوم آماده شویم.

رایان تاکید کرد: کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی باید"اقدامات بهداشتی و اجتماعی عمومی، نظارتی، آزمایشی و یک راهبرد جامع" را به کار بگیرند تا اطمینان حاصل شود که ما در مسیر روند کاهش بیماری قرار گرفته‌ایم و خبری از اوج گرفتن دوباره بیماری نخواهد بود.