خیانت: پرده آخر نمایش ترامپ

 «جاناتان کارل،» خبرنگار شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی در کتاب جدید خود درباره رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با عنوان « خیانت : پرده آخر نمایش ترامپ » این پرسش را مطرح می‌کند: »آیا باید نمایش ترامپ ادامه پیدا کند؟»

آمریکایی‌ها بارها و بارها صدای ضبط‌ شده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده را شنیده اند. اما فقط کافیست باز هم چند دقیقه به صدای او گوش دهید تا ترکیبی از شگفت‌زدگی و ناباوری در شما برانگیخته شود. به همین دلیل است که جاناتان کارل در آستانه انتشار کتابش اقدام به انتشار بخش مهمی از مصاحبه‌اش با ترامپ کرده است. این مصاحبه در ماه مارس 2021 انجام شده است.

در بخشی از این مصاحبه، کارل از ترامپ درباره افرادی که در جریان رخدادهای 6 ژانویه به ساختمان کنگره حمله کردند می‌پرسد. اما وقتی ترامپ با واژگانی صمیمانه و خوشایند به تحسین از هجوم‌برندگان به کنگره می‌پردازد، کارل به او می‌گوید آنها در حال فریاد زدن جمله «مایک پنس را اعدام کنید» بودند. کارل از ترامپ می‌پرسد آیا او با شنیدن این فریادها نگران سلامت معاونش بوده است یا نه. ترامپ اینطور پاسخ می‌دهد: «نه، فکر می‌کردم از او به خوبی محافظت می‌شد. و شنیده بودم که شرایطش مطلوب بود.»

«خیانت: پرده آخر نمایش ترامپ»

جالب اینجاست که مایک پنس در آن زمان به وسیله مأموران و محافظان در یک چاله بارگیری زیرزمینی در زیر ساختمان کنگره مخفی شده بود. اما ترامپ باز هم به حمایت از افراد شورشی ادامه می‌دهد و می‌گوید: «مردم بسیار عصبانی بودند. جان، این منطقی است ... اگر بدانید در انتخابات تقلب شده است، چطور می‌توانید یک انتخابات دستکاری‌شده را به کنگره منتقل کنید؟»

سال پایانی ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به وسیله چندین نویسنده و در قالب کتاب‌های مختلف مورد ارزیابی و واکاوی قرار گرفته است. بیشتر این افراد، خبرنگار نشریات مکتوب بوده اند. اما دیدگاه‌ها و مطالب جاناتان کارل به عنوان خبرنگار یک شبکه تلویزیونی می‌تواند نگاه ما را درباره سال پایانی زمامداری ترامپ و به‌خصوص هرج و مرج ماه‌های پایانی آن عمیقتر کند.

کارل برای نگارش این کتاب با نقش‌آفرینان کلیدی در کاخ سفید و کابینه ترامپ درباره استفاده او از استراتژی‌های حقوقی و مشاوران غیرمتعارف مصاحبه کرده است.

همچنین درحالی‌که در ماه جاری تحقیق و تفحص درباره رخدادهای 6 ژانویه در کنگره پیگیری می‌شود، زمانبندی انتشار کتاب او هم بسیار مناسب ارزیابی شده است.

** رخدادهای 6 ژانویه چطور شکل گرفت؟

محور اصلی کتاب «خیانت» این موضوع است که ترامپ نه تنها به ایده دستکاری نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 فکر می‌کرد، بلکه به شدت بر این موضوع متمرکز بود و کمپینی یک‌ماهه را برای رقم زدن آن به راه انداخت. این کمپین بسیار پیشتر از روز رأی‌گیری آغاز شد و پس از پایان روند قانونی معارفه جو بایدن نیز ادامه یافت.

جاناتان کارل به وفور به این نکته اشاره می‌کند که ترامپ هنوز هم به کمپین خود برای بی‌اعتبار کردن نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ادامه می‌دهد. به گفته او، نمایش ترامپ همچنان بر روی صحنه است، به دنبال تماشاگرانی جدید می‌گردد و می‌کوشد اکران خود را تداوم بخشد.