واکنش روسیه به تحریم‌های جدید آمریکا

وزارت خارجه آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور، اعلام کرد یک کشتی لوله‌گذاری و یک "نهاد وابسته به روسیه " به نام "ترانسادریا" را که با خط انتقال گاز نورد استریم ۲ مرتبط هستند، به لیست‌ تحریمها ی خود اضافه کرده است.

خط انتقال گاز مورد مناقشه نورد استریم ۲، قرار است گاز طبیعی را از روسیه به آلمان ببرد و نگرانی‌هایی را در مورد توانایی روسیه برای اعمال قدرت و نفوذ در اروپا از طریق تامین انرژی، برانگیخته است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که تحریم‌ها و گزارش به کنگره، همگام با الزامات "معاهده حفاظت از امنیت انرژی اروپا (PEESA)" است که در سال ۲۰۱۹ به امضا رسید.

بلینکن در بیانیه‌ای گفت: گزارش امروز، در راستای تداوم مخالفت آمریکا با خط انتقال گاز نورد استریم ۲ و پیروی واشنگتن از PEESA است. با احتساب تحریم‌های جدید، دولت آمریکا مجموعا هشت شخص را تحریم کرده و ۱۷ کشتی‌ لوله‌گذاری را براساس آن معاهده و در ارتباط با نورد استریم ۲، مسدود کرده است.

واکنش روسیه به تحریم‌های جدید آمریکا

در مقابل آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا گفت، تلاش‌های واشنگتن برای حفظ گفت‌وگو با مسکو از طریق تحریم‌ها، غیرقابل قبول بوده و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

آنتونوف تاکید کرد: دولت‌های آمریکا، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه، سال‌هاست که تلاش می‌کنند همکاری‌های روسیه و اروپا در زمینه انرژی را پیچیده کنند. آن‌ها در ابتدا، می‌خواستند مانع تکمیل این خط انتقال گاز شوند، اما حال که لوله‌گذاری‌های اصلی به اتمام رسیده و آن‌ها نتوانستند جلوی آن را بگیرند، در تلاش هستند تا آغاز به کار این تأسیسات را به تأخیر بیاندازند و همزمان با آن، از روسیه می‌خواهند ارسال این منبع انرژی به اروپا را افزایش دهد تا از عواقب بحران سوخت کاسته شود.

این نماینده روس افزود: گفت‌وگو از طریق تحریم، غیرقابل قبول و نقض‌کننده قوانین بین‌المللی است. ما هر تلاشی برای جلوگیری از صدور گاز و نفت روسیه به اروپا را رقابت ناعادلانه و نقض‌کننده "اصل بازار آزاد" می‌دانیم. ما همچنین تک‌تک اتهامات علیه سیاست انرژی روسیه را رد می‌کنیم. بیانیه وزارت خارجه آمریکا، نشان‌دهنده بی‌احترامی آمریکا به متحدان اروپایی‌اش است که آمادگی دارند تا همکاری درازمدت و سودمندی با روسیه داشته باشند. ما ثابت کرده‌ایم که در حوزه انرژی، شریک قابل اعتمادی هستیم.