«عادی سازی»؛ کاشته اسرائیلی و تجارت اماراتی

 نیازی نیست وارد جزئیات ابعاد سازش بین امارات و رژیم صهیونیستی و نفوذ این رژیم به همه گلوگاه های حکومتی و مداخله حتی در جزئی ترین مسائل حکومتی این کشور شویم. همه اینها نشان می دهند که این سازش سالها پیش از تماس دونالد ترامپ با محمد بن زاید ولی عهد امارات و طرح موضوع سازش از سوی ترامپ صورت گرفته است و فقط می بایست اعلام می شد.

برخی اقدامات و تدابیر امارات را که به سازش علنی یا علنی شدن سازش انجامید، هوشمندانه می دانند. اما برخی دیگر می گویند که طراح و مغز متفکر این تدابیر، " اسرائیل " بوده است و امارات فقط آن را اجرا کرده است.

از همین جا می توان تصویری کامل تر و فراگیرتر از نقش امارات در یمن و سودان و لیبی و تونس و حتی اتیوپی تا سوریه و لبنان به دست آورد. و از همه اینها مهمتر، اردن است که با نظارت و سرمایه گذاری امارات، توافق مبادله آب و برق را با رژیم صهیونیستی امضا کرد.

«عادی سازی»؛ کاشته اسرائیلی و تجارت اماراتی

از همان ابتدا معلوم بود که سازش در ازای تأمین منافع اقتصادی و سیاسی سران کشورهای سازشکار و تضمین بقای آنها در قدرت صورت می گیرد. این استراتژی در مورد اردن – که سالها پیش تن به سازش داده بود - اجرا شد؛ در این کشور بحران آب به عنوان دستاویزی برای کشاندن امان به سازشی عمیق تر – که ابو ظبی طی مدت کوتاهی در آن خبره شده است - مورد بهره برداری قرار گرفت.

این استراتژی در مورد مغرب هم اجرا شد و این کشور تبدیل به نوک پیکان رژیم صهیونیستی برای مقابله با الجزایر شد که همواره از آرمان فلسطین حمایت کرده است.

اما مبادله انرژی و همکاری دفاعی ظاهر قضیه است؛ در واقع امان و رباط برای به دست آوردن امتیاز سرپرستی مسجد الاقصی با هم رقابت می کنند؛ سرپرستی مسجد الاقصی در حال حاضر در اختیار پادشاه اردن است چون او "هاشمی" است. در حالی که پادشاه مغرب هم خود را هاشمی می داند و همین امر سبب شده است تا با حمایت پشت پرده عربستان به رقابت با پادشاه اردن برخیزد.. اما مداخله امارات برای تعمیق روابط اردن و رژیم اشغالگر به احتمال زیاد شراره نزاع با مغرب و عربستان را خواهد افروخت..

از لابلای این مطالب چنین برمی آید که هدف امارات از این تحرکات، به دست گرفتن رهبری روند سازش در جهان عرب بر اساس تأمین منافع رژیم صهیونیستی است.. حوادث جاری در منطقه نشان می دهد که امارات و دیگر بازیگران عرب منطقه صرفا مهره های شطرنجی هستند که با پول و سیاست، به عناوین مختلف رژیم صهیونیستی را تقویت می کنند.. و امارات هم از این قاعده مستثنی نیست. بر این اساس سازش میوه ای سمی است که رژیم صهیونیستی در منطقه عمل آورده و امارات با آن در بازار جهان عرب سوداگری می کند..