اومیکرون؛ آینده سیاسی بایدن را تهدید می کند

در حالی که کارشناسان هشدار می دهد که هنوز مسائل ناشناخته ای درباره سویه جدید ویروس کرونا وجود دارد، محدودیت ها ی سفر به سرعت به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر آن اعمال شده و دولت آمریکا روز دوشنبه از مردم خواست برای افزایش ایمنی بدن دز سوم یا تقویتی واکسن کرونا را دریافت کنند.

برای بایدن با توجه به این که نتایج نظرسنجی های اخیر این نگرانی را برای دموکرات ها ایجاد کرده که در انتخابات آتی کنگره اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را از دست بدهند، این سویه جدید فضای سیاسی دشواری را که در نتیجه تورم بالا و کمبود کالاها به خاطر فشار بر زنجیره ایجاد شده، وخیم تر می کند.

جمهوریخواهان انتقادها از بایدن را که نتوانسته به وعده خود برای کنترل همه گیری کرونا عمل کند افزایش داده اند. این در حالیست که بایدن در مقابل دوربین های تلویزیونی به مردم اعتماد می دهد که مهار این بیماری یکی از اولویت هایش را تشکیل می دهد.

شش ماه نخست ریاست جمهوری بایدن نشان داد که مدیریت قوی تری برای  کنترل ویروس به نسبت دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا دارد اما اکنون اوضاع بر علیه او است زیرا با وجود واکسیناسیون تعداد مبتلایان به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن افزایش یافته است.

اومیکرون؛ آینده سیاسی بایدن را تهدید می کند

بیشتر مرگ و میرها در بین جمعیت واکسن نزده است که در مقابل تزریق واکسن مقاومت می کنند.

دموکرات ها می گویند جمهوریخواهان به شکل موثری توانسته اند بهبود اوضاع بعد از برنامه واکسیناسیون را با ایجاد تردید درباره اثربخشی واکسن ها و دیگر محدودیت های کرونایی کاهش دهند.

با این حال هنوز معلوم نیست که آیا این گروه از سیاستمداران جمهوریخواه یا بایدن و دموکرات ها از سوی رای دهندگان در انتخابات 2022 یا بعد از آن تنبیه خواهند شد.

خروج از همه گیری با ادامه واکسیناسیون

کارشناسان بهداشتی آمریکا توافق دارند که راه خروج از همه گیری از طریق واکسیناسیون است اما دستور بایدن درباره واکسیناسوین گسترده در بخش های کسب وکار همچنان در دادگاه های آمریکا با آینده نامعلومی مواجه است.

روز دوشنبه دادگاه فدرال، دستور بایدن برای کادر بهداشت و درمان بیمارستان ها را که در 10 ایالت آمریکا بودجه فدرال را دریافت می کنند و از دستور نوامبردولت برای واکسیناسیون اجباری شکایت کرده بودند، به طور موقت متوقف کرد. دادگاه چنین استدلال کرد که این دستور باعث کمبود کادر درمانی می شود.

اما خستگی مفرط دو سال همه گیری چالش بایدن را دشوارتر کرده است.

مقامات کاخ سفید کاهش محبوبیت بایدن در نظرسنجی ها را به دلیل خستگی مردم از همه گیری می دانند و درعین حال چنین استدلال می کنند که کشور به طرز اجتناب ناپذیری در وضعیت بهتری نسبت به دوران ریاست جمهوری ترامپ قرار دارد.

در جبهه اقتصادی، ادعا می شود بیکاری به شکل چشمگیری کاهش یافته و فرصت های شغلی بهتری ایجاد شده هر چند که مشکلات واقعی در زنجیره عرضه کالاها و افزایش تورم وجود دارد.

نظرسنجی واشنگتن پست و ای بی سی که اوایل ماه جاری منتشر شد نشان داد که چگونه دیدگاه های عمومی درباره نحوه مدیریت همه گیری از سوی دولت بایدن در 6 ماه گذشته کاهش یافته است.

نظرسنجی که در آوریل گذشته انجام شد نشان داد که 64 درصد مردم آمریکا مدیریت بایدن در دوران همه گیری را قبول دارند اما نظرسنجی دیگری که در 7 تا 10 نوامبر (19-16 آبان) انجام شده تنها توانست 47 درصد رای مثبت رای دهنگان را درباره این مساله کسب کند.