آمریکا شریک عربستان در جنگ یمن است

«برنی سندرز»، عضو ارشد کمیته بودجه مجلس سنای آمریکا و «راهیت کانا»، عضو مجلس نمایندگان در یادداشت جدیدی در روزنامه گاردین، به مداخله نظامی آمریکا در یمن اعتراف کردند و خواستار اتمام آن شدند.

در این یادداشت نوشته شده است:

بیش از ۶ سال، مداخله نظامی عربستان در جنگ داخلی یمن عامل اصلی بزرگترین فاجعه انسانی در جهان بوده است. مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، در همین خصوص در ماه سپتامبر گفت: «اقتصاد کشور یمن به اعماق فروپاشی رسیده است و موج سوم کرونا ممکن است سیستم درمانی کشور را که هم‌اکنون هم بسیار شکننده است، از کار بیندازد؛ به علاوه این‌که میلیون‌ها نفر فقط یک قدم با قحطی فاصله دارند.»

در دولت اوباما و سپس دولت ترامپ، آمریکا شریک عربستان در این جنگ وحشتناک بود. سال ۲۰۱۹، کنگره با تصویب اولین قطعنامه اختیارات جنگی خود از هر دو مجلس کنگره، دونالد ترامپ را برای پایان دادن به این حمایت تحت فشار قرار داد.

تصویب آن قطعنامه پیامد‌هایی بسیار فراتر از یمن دارد و بحث بسیار گسترده‌تر و مهمی را درمورد چگونگی و زمان استفاده آمریکا از ارتش برای راه‌اندازی جنگ آغاز کرده است.

آمریکا شریک عربستان در جنگ یمن است

در ادامه این گزارش نوشته شده است که دولت بایدن برخلاف ادعای خود مبنی‌بر به پایان رساندن عملیات نظامی تهاجمی در یمن چنین کاری را انجام نداده و بحران همچنان ادامه دارد. پیمان‌کاران دفاعی آمریکایی به خدمات‌رسانی به هواپیما‌های سعودی که در حال انجام این جنگ هستند ادامه می‌دهند آمریکا به تازگی فروش جدید به سعودی‌ها را اعلام کرده است.

آمریکا ممکن است نتواند به تمام خشونت‌هایی که در یمن شکل داده پایان دهد، اما می‌تواند از بمباران غیرنظامیان یمنی توسط هواپیما‌های جنگی سعودی جلوگیری کند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که پیش از این نیز شواهدی مبنی بر دست داشتن آمریکا در جنگ یمن منتشر شده بود. سال گذشته، نیرو‌های مسلح یمن اعلام کردند در جریان درگیری‌های نظامی در استان البیضاء مقادیر زیادی اسلحه پیدا شده است که روی آن‌ها نشان «آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا» درج شده بود.