عربستان و امارات همچنان با بمب خوشه‌ای یمن را بمباران می‌کنند

سازمان ملل طی گزارشی اعلام کرده که ائتلاف سعودی- امارات اخیراً در عملیات‌های نظامی‌ خود در شهر الحدیده یمن، از تسلیحاتی استفاده می‌کنند که در سطح بین‌المللی به کار بردن آنان ممنوع است. 

اخبار بین الملل- به نوشته وبگاه «میدل‌ ایست مانیتور»، بعد از اینکه فاش شد ائتلاف عربستان-امارات در یکی از حملات هوایی علیه شهر الحدیده یمن از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده‌، سازمان ملل با انتشار این گزارش در این خصوص اعلام نگرانی کرد. 

طبق گزارش وبگاه «المَهره» یمن، «ابیجیت گوها»، رئیس هیئت نماینده سازمان ملل در یمن در بیانیه‌ای گفته در مورد حملات هوایی مکرر در تاریخ ۱۶ تا ۲۳ اوت علیه منطقه «الارج»، که ما بین شهر الحدیده و بندر الصلیف این کشور واقع شده، نگران است. 

وی همچنین گفت علاوه بر گزارش‌ها درباره استفاده از بمب خوشه‌ای، درگیری‌هایی که صبح پنجشنبه اطراف شهر الحدیده به وجود آمدند نگرانی بسیاری به وجود آورد. 

گوها از طرف‌های درگیر در یمن خواست از انجام هرگونه اقدامی که به اجرای توافق آتش‌بس الحدیده خدشه وارد می‌کند، خودداری کنند.

این توافق میان دولت مستعفی و انصار‌الله یمن در سیزدهم دسامبر سال ۲۰۱۸ در استاکهلم، پایتخت سوئد به امضا رسید. 

این مقام سازمان ملل همچنین از طرف‌های درگیر یمن خواسته از انجام اقداماتی که جان غیر‌نظامیان را در این شهر به خطر می‌اندازد پرهیز کنند. 

این در حالی است که پس از دو روز مذاکره در شهر اسلو، پایتخت نروژ، بیش از ۱۰۰ کشور توافق کردند که استفاده از بمب‌های خوشه‌ای ممنوع شود، اما آمریکا، بزرگترین سازنده این نوع بمب‌ها،‌ با این تصمیم مخالفت کرد.  

از سوی دیگر مقامات یمنی از بی‌توجهی سازمان ملل به وخامت وضعیت انسانی در کشورشان در نتیجه ادامه محاصره یمن و توقیف سوخت این کشور توسط ائتلاف سعودی انتقاد کرده‌اند.

«یوسف الحاضری» سخنگوی وزارت بهداشت یمن در گفت‌وگو با شبکه المسیره گفت: «اقدامات نهادهای وابسته به سازمان ملل در یمن نشانه تسلیم شدن در برابر اراده قدرت‌های متجاوز و جانبداری از آن‌ها و قرار گرفتن در جبهه آنهاست».

او افزود: «سازمان ملل ۴۱ برنامه اساسی در یمن داشته است که تنها یکی از آنها را به طور کامل پیاده کرده است».