شیوع تصاعدی اومیکرون در اروپا

گونه جدید ویروس کرونا موسوم به « اومیکرون » با توانایی سرایت‌پذیری بیشتر نسبت به گونه دلتا در سراسر کشورهای اروپایی در حال گسترش است و در تازه ترین مورد یک «جهش نگران‌کننده» از شیوع این ویروس در دانمارک با تایید ابتلای ۱۸۳ مورد جدید مشاهده شده است.

«موسسه دولتی سروم» دانمارک در حالی از افزایش شمار موارد ابتلا به گونه اومیکرون به ۱۸۳ مورد خبر داد که طبق اعلام این نهاد، این میزان نشان‌ دهنده افزایش سه برابری مبتلایان به این نوع جدید کرونا ظرف تنها ۴۸ ساعت است.

«هنریک اولوم» مدیر موسسه سروم گفت: ما شاهد افزایش نگران‌کننده شمار مبتلایان به اومیکرون در دانمارک هستیم. زنجیره‌هایی از ابتلا بین افرادی وجود دارد که نه سفری داشته اند و نه با افرادی که سفر داشته اند در ارتباط بوده اند.

وی با صدور بیانیه ای خاطر نشان کرد: ما به سرعت در تلاشیم تا با تشخیص نوع ویروس در آزمایشگاه به کاهش سرعت انتقال بیماری کمک کنیم.

این مقام بهداشتی دانمارک با دعوت از مردم به دریافت واکسن تاکید کرد: حتی اگر مبتلایان به اومیکرون بیش از این نیز افزایش یابند، ایمنی بیشتر موجب مقاومت بیشتر جامعه ما می‌شود.   شیوع تصاعدی اومیکرون در اروپا

 

موسسه سروم دانمارک تا روز جمعه تنها ۱۸ مورد ابتلا به اومیکرون و ۴۲ مورد مشکوک را تایید کرده بود.

مبتلایان به اومیکرون در دانمارک به ۱۸۳ مورد رسیده است در حالی که پیش از اعلام این خبر، مرکز کنترل و پیشگیری‌ از بیماری‌های اروپا،  مجموع موارد ابتلا به این سویه در اتحادیه اروپا به علاوه نروژ و ایسلند را ۱۸۲ نفر اعلام کرده بود.

مبتلایان انگلیسی سویه اومیکرون ظرف یک روز ۵۰% افزایش یافتند

دولت انگلیس نیز از تایید ۸۶ مورد جدید ابتلا به اومیکرون خبر داد که به این ترتیب مجموع بیماران شناسایی شده به ۲۴۶ مورد می‌رسد.

به نوشته اسکای نیوز، این آمار نسبت به ۱۶۰ مورد تایید شده اومیکرون در انگلیس در روز شنبه، بیانگر افزایش ۵۰ درصدی است.

طبق اطلاعات آژانس امنیت بهداشتی انگلیس، ۱۸ مورد از موارد تایید شده در اسکاتلند بوده که به این ترتیب مجموع مبتلایان در این منطقه به ۴۸ مورد افزایش یافته است.

دولت انگلیس روز یکشنبه در راستای تشدید محدودیت‌های کرونایی اعلام کرد همه مسافرانی که از روز سه شنبه وارد انگلیس می‌شوند ملزم به ارائه آزمایش منفی کووید 19هستند.

«ساجد جاوید» وزیر بهداشت انگلیس روز شنبه اعلام کرد «دولت به دنبال خرید زمان است» که تا حد امکان در برابر گسترش نوع جدیدی که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، مقابله کند.  

گونه جدیدی که برای نخستین بار، آفریقای جنوبی را برای میزبانی از خود برگزید و تا امروز ششم دسامبر ۲۰۲۱ (۱۵ آذر) در دست‌کم ۴۵ کشور جهان، مواردی از آن شناسایی شده است.  

پس از خبرها از تبدیل شدن گونه دلتا به گونه غالب در اروپا و پیش‌بینی‌ها از مرگ‌ومیرهای چند هزار نفره در قاره سبز، اتحادیه اروپا اعلام کرد: در مدت چند ماه اومیکرون به سویه غالب در بیشتر کشورهای منطقه تبدیل می‌شود.

آژانس بهداشت اروپا هشدار داد: ظرف چند ماه سویه اومیکرون می‌تواند عامل بیش از نیمی از موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در اروپا باشد.