جزئیات عملیات شب گذشته یمن به پایگاه هوایی ملک خالد

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در کنفرانسی خبری، جزئیات یکی از مهمترین و گسترده‌ترین عملیات نیرو‌های یمنی در عمق خاک عربستان سعودی در واکنش به تشدید جنایات و حملات هوایی متجاوزان سعودی به صنعا و دیگر استان‌های یمن را تشریح کرد.

وی اعلام کرد در واکنش به جنایت های متجاوزان، عملیات بی سابقه نظامی به اجرا در آوردیم. ما تعدادی موشک بالستیک و ۲۵ پهپاد را به سمت اهدافی در داخل خاک عربستان پرتاب کردیم.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در نشست خبری گفت: نیروهای مسلح یمن از شهروندان و افراد مقیم در مناطقی که در عربستان هدف حمله قرار گرفت، می خواهد تا از آنها دور شوند زیرا این اهداف برای نیرو‌های یمنی مشروع شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: نیروهای ما به پایگاه هوایی ملک خالد و اهداف حیاتی در ریاض، جده، طائف، جیزان، نجران و عسیر حمله کردند. با ۶ فروند پهپاد صماد ۳ و تعدادی موشک ذوالفقار وزارت دفاع، فرودگاه ملک خالد و سایر اهداف نظامی در ریاض را هدف قرار دادیم.

یحیی سریع اعلام کرد: با ۶ فروند پهپاد از نوع صماد ۲ و صماد ۳ پایگاه هوایی ملک فهد در طائف و شرکت نفتی آرامکو در جده، با ۵ فروند پهپاد از نوع صماد ۱ و صماد ۲ مواضع نظامی را در مناطق ابها، جیزان و عسیر هدف قرار دادیم. نیرو‌های یمنی همچنین با ۸ فروند پهپاد قاصف ۲K و تعداد زیادی موشک بالستیک نقاط حساس و مهم را در ابها، جیزان و نجران هدف قرار دادند.

سخنگوی نیرو‌های مسلح و کمیته‌های مردمی یمن همچنین با اشاره به اینکه با تشدید تنش مواجه خواهند شد، گفت در این صورت در پاسخ به تجاوزات و محاصره مستمر، عملیات نظامی بیشتری را در چارچوب دفاع مشروع خود انجام خواهیم داد.

جزئیات عملیات شب گذشته یمن به پایگاه هوایی ملک خالد

در بیانیه نیرو‌های مسلح یمن که سرتیپ یحیی سریع آن را قرائت کرد آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«فَمَن اعتدَی عَلَیکم فَاعتَدُوا علیه بمثلِ ما اعتدی علیکم (پس هر کس به شما تعدی کرد، همانند آن بر او تعدی کنید) صدق الله (العلی) العظیم.

در پاسخ به جنایات متجاوزان آمریکایی سعودی علیه ملت ما و ادامه محاصره و تجاوزات آنها، نیرو‌های یمنی به یاری خداوند تعالی عملیات نظامی ویژه‌ای با عنوان عملیات هفتم دسامبر اجرا کردند و طی آن برخی مواضع نظامی وابسته به متجاوزان سعودی را در ریاض، جده، طائف، جیزان، نجران و عسیر هدف قرار دادند. این عملیات با تعدادی موشک بالستیک و ۲۵ فروند پهپاد به شرح زیر انجام شد:

وزارت دفاع و فرودگاه ملک خالد و برخی اهداف نظامی دیگر در ریاض پایتخت عربستان سعودی با شش فروند پهپاد صماد-۳ و چند فروند موشک ذوالفقار هدف قرار گرفتند. پایگاه هوایی ملک فهد در طائف و شرکت آرامکو در جده با شش فروند پهپاد صماد ۲ و ۳ هدف قرار گرفتند. پایگاه‌های نظامی در مناطق أبها، جیزان و عسیر با پنج فروند پهپاد صماد ۱ و ۲ هدف قرار گرفتند. پایگاه‌های مهم در مناطق أبها، جیزان و نجران نیز با هشت فروند پهپاد قاصف K۲ و تعداد زیادی موشک بالستیک هدف قرار گرفتند.

نیرو‌های مسلح یمن به همه شهروندان و افراد مقیم که در این مناطق زندگی می‌کنند هشدار می‌دهد از نزدیک شدن به مواضع و مراکز نظامی خودداری کنند، زیرا این مراکز و مواضع جزء اهداف مشروع نیرو‌های ما هستند. نیرو‌های مسلح یمن در مقابل تشدید حملات (دشمن) حملات خود را شدت می‌بخشد و ان شاء الله حملات نظامی بیشتری در چارچوب دفاع از وطن و ملت اجرا خواهد کرد. پیروزی فقط از جانب خداوند است. صدق الله (العلی) العظیم.»

دیروز، منابع یمنی اعلام کردند جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی در ۴۸ ساعت گذشته دست کم ۹۰ بار مناطق مختلف در استان‌های صنعا، مأرب، الحدیده، الجوف، صعده و تعز را بمباران کردند. همچنین ساعاتی قبل ائتلاف (متجاوز سعودی) از رهگیری و انهدام یک پهپاد در حریم هوایی یمن خبر داد.

محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن در کانال تلگرامی خود نوشت: از آن جایی که سلاح‌های آمریکایی هفت سال است که مردم ما را می‌کشد و به سبب اقدامات آمریکا برای دفاع از جنایت‌های ائتلاف متجاوز و وحشی، تروریسم خونخوار و کشتار‌های آن که مرتکب جرائم جنگی می‌شود، در پویش توییت‌های یمن در هشتک‌ها با عنوان هشتک- سلاح- آمریکا- می‌کشد- یمنی‌ها را مشارکت کنید.

شبکه الجزیره دیروز اعلام کرد درگیری‌ها در مناطق مختلف یمن به ویژه جبهه‌های صرواح و جوبا در استان مأرب ادامه دارد.

تنش‌ها در جبهه‌های مختلف و تداوم حملات هوایی ائتلاف زیر نظر عربستان به اهدافی در صنعا مهم‌ترین اتفاقات این روز‌های یمن است، اما در این میان شدیدترین درگیری بین نیرو‌های انصار الله و نظامیان ارتش یمن (وابسته به منصور هادی)، در جبهه‌های صرواح و جوبا در غرب و جنوب استان مأرب رخ داده است.

منابع محلی خبر دادند، انصارالله و نیرو‌های مردمی یمن بخش‌هایی از شهر مأرب را که تحت کنترل ائتلاف است با پنج موشک بالستیک هدف قرار داده اند. ائتلاف عربستان نیز خبر داد در چندین حمله هوایی، به شیوه‌ای قانونی، مراکز نظامی را در صنعاء هدف قرار داده است. رسانه‌های وابسته به کمیته‌های مردمی با تایید حملات هوایی به صنعا، افزودند، در این حملات محلاتی در پایتخت هدف قرار گرفت.