حرکت سودان به سمت وضعیت نامعلوم

هزاران سودانی روز گذشته بار دیگر در مخالفت با حکومت نظامیان تظاهرات کردند، این تظاهرات به دعوت تجمع اصناف سودانی و هماهنگ کننده‌های کمیته‌های مقاومت برگزار شد که طی آن شرکت کنندگان در این تظاهرات خواستار تشکیل دولت غیرنظامی و دور شدن نظامیان از صحنه نظامی سودان شدند.

تظاهرات کنندگان توافق سیاسی اخیر میان عبدالفتاح البرهان رئیس شورای به اصطلاح حاکمیتی که از وی به عنوان حاکم نظامی سودان یاد می‌شود و عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان که بیست و یکم نوامبر گذشته به دست آمد، محکوم کردند. بر اساس این توافق، حمدوک در پی تصمیماتی که البرهان در بیست و یکم اکتبر همچون اعلام حالت فوق العاده و لغو شراکت با غیرنظامیان اتخاذ کرده بود، بار دیگر به منصب نخست وزیری بازگشت.

حرکت سودان به سمت وضعیت نامعلوم

تمام تلاش‌ها برای آرام کردن جامعه سودان پس از مخالفت کمیته‌های مقاومت با درخواست «فولکر پرتز» رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل در سودان برای برگزاری نشست و بررسی راه‌های حل بحران به شکست منجر شده است.

در همین چارچوب، «محمد حسب الرسول» اندیشمند سودانی و معاون دبیرکل کنگره ملی عربی درباره تحولات سودان اظهار داشت تظاهرات حقی مشروع است که ارتباط نزدیکی با حق آزادی بیان دارد، مادامی که تظاهرات مسالمت آمیز باشد.

وی افزود در ارتباط با تظاهراتی که این روزها در سودان برگزار می‌شود، باید گفت که علت آن، سیاسی است و به  اختلافاتی برمی‌گردد که ساختار شرکای حکومتی را درنوردیده است و در پی آن، تیمی از قدرت تلاش می‌کند از طریق تظاهرات بار دیگر به قدرت برگردد.

وی ابراز عقیده کرد که آینده سودان، آینده وحشتناکی است و این نگرانی وجود دارد که کشور به سمت وضعیت نامعلوم یا به سمت هرج و مرج و بی ثباتی کشانده شود، هرج و مرج همه جانبه تاثیر منفی بر امنیت و ثبات کشور می‌گذارد.

حسب الرسول همچنین درباره مسئله فلسطین و موضع ملت سودان با توجه به وجود حاکمان سازشکار در این کشور گفت موضع ملت سودان در قبال مسئله محوری و نخست مسلمانان و اعراب یعنی مسئله فلسطین تغییر نکرده است.

وی خاطر نشان کرد برخی طرف‌های غیرنظامی و نظامی حاکمیت کودتا، رویکرد جدیدی را در قبال این مسئله بیان می‌کنند که با مخالفت جامعه سودان روبرو شده است، جامعه سودان بر موضع اصولی خود در قبال مسئله فلسطین به عنوان مسئله آزادی و حقوقی که غیر قابل خدشه بوده و نمی‌توان درباره آن امتیاز داد، پافشاری می‌کند.