تورم بی سابقه در آمریکا و ناتوانی مردم برای خرید دارو

بهای کالا‌ها و اجناس در آمریکا شاهد افزایش بی سابقه‌ای بوده است.

بر این اساس، مقاماتی آمریکایی اعلام کردند شاخص قیمت مصرف کننده در این کشور ماه اکتبر ۰.۹ درصد افزایش یافته است. این بیشترین افزایش بهای کالا و خدمات از سال ۱۹۸۲ است. میزان تورم در آمریکا هم دو برابر اروپا است.

گرانی‌های در این کشور آنچنان است که مردم آمریکا مجبور به جیره بندی دارو‌های مصرفی خود هستند. نتیجه تحقیقی که بیش از سه سال به طول انجامید و گزارش آن روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد اقشار آمریکایی آسیب پذیر مجبور هستند به علت قیمت بالا و نامتناسبی که صنعت داروسازی کشورشان به آن‌ها تحمیل کرده است، داروهایشان را (برای مصرف) جیره بندی کنند.

این تحقیق بر اساس بررسی ۱۲ دارو بدست آمده است که دوازده گروه مختلف آن‌ها را توزیع کرده اند که در مجموع، قیمت این دارو‌ها در فاصله زمانی ۵ سال، بیش از ۲۵۰ برابر در آمریکا افزایش پیدا کرده است.

بر خلاف دیگر کشورها، هیچ مقام مرکزی در آمریکا، قیمت دارو ها در این کشور را سازمان دهی نمی‌کند؛ و این در حالی است که در این کشور، تنها رقابت می‌تواند شرکت‌های داروسازی را تشویق کند تا قیمت دارو‌های خود را کاهش دهند.

تورم بی سابقه در آمریکا و ناتوانی مردم برای خرید دارو

برای بسیاری از درمان ها، صرفا چند آزمایشگاه دارو‌های خود را به بازار عرضه می‌کنند؛ اقدامی که موجب می‌شود تا قیمت دارو‌ها سر به فلک بکشد. یکی از نمایندگان کنگره آمریکا که در بررسی این تحقیق نقش مهمی را بر عهده داشته است اعلام کرد این تحقیق موجب می‌شود تا از افزایش مداوم، ناعادلانه و غیر قابل توجیه قیمت دارو‌ها که شرکت‌های داروسازی در آمریکا اعمال می‌کنند، پرده برداری شود.