پیامدهای ۲۰ سال اشغالگری آمریکا در افغانستان

ژنرال فرانک مک کنزی رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت،   از زمان خروج آمریکا از افغانستان در ماه اوت تاکنون، اعضای القاعده تلاش کرده اند تا حضورشان را در افغانستان بازسازی کنند.

این اظهارات ژنرال مک کنزی در حالی مطرح شده است که پیش از این طرح خروج شتابزده آمریکا از افغانستان انتقادهای گسترده ای را در میان مقامات و رسانه های جهان به دنبال داشت و هشدارها نسبت به ایجاد بی ثباتی دوباره در افغانستان افزایش یافت.

ژنرال مک کنزی در این مصاحبه عنوان کرد که نبود نیروهای آمریکایی در افغانستان اقدامات برای نظارت بر فعالیت گروههایی همچون القاعده را پیچیده کرده است.

مک کنزی افزود: ما شاید حدود یک یا دو درصد توانمندی را که زمانی می‌بایست برای نظارت بر افغانستان در اختیار می داشتیم، داریم. این شرایط را برای نظارت بر فعالیت گروههایی همچون القاعده یا داعش در افغانستان اگرچه غیرممکن نمی کند بلکه بسیار سخت می کند.

این مقام آمریکایی خاطر نشان کرد که  شماری از شبه نظامیان از طریق مرزهای افغانستان وارد این کشور شده اند اما شمار دقیق آنها نامشخص است چون رهگیری فعالیت آنها سخت است.

پیامدهای ۲۰ سال اشغالگری آمریکا در افغانستان

واشنگتن اعلام کرده که اگر هر تهدیدی از سوی این گروه های تروریستی از خاک افغانستان علیه آمریکا ایجاد شود، واشنگتن از حملات هوایی با استفاده از پهپادها و دیگر هواپیماها بهره خواهد برد.

رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا عنوان کرد که از زمان خروج امریکا از افغانستان تاکنون چنین حملاتی در افغانستان انجام نشده است.

پس از خروج عجولانه آمریکا از افغانستان، نگرانی ها نسبت به بروز ناامنی های جدید در این کشور پس از بیش از ۲۰ سال اشغال این کشور توسط آمریکا و متحدانش افزایش یافته است.