تیم‌های سایبری آمریکا و انگلیس در اوکراین

 ایالات متحده و انگلیس فکر می‌کنند که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ممکن است بزودی اقدام به حمله سایبری کند که شبکه برق، سیستم بانکی و سایر زیرساخت‌های حیاتی اوکراین را هدف قرار دهد.

به نوشته نیویورک تایمز، مقامات ایالات متحده از توصیف جزییات و شمار تیم های سایبری که به اوکراین فرستادند،  خودداری کردند و دولت انگلیس حمایت خود از اوکراین را ماهیت دفاعی خوانده‌است.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات اطلاعات آمریکا گزارش داد که روسیه تلاش می کند تا ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین را تضعیف کند و در افکار عمومی ناتون جلوه دهد.

در روزهای پایانی سال ۲۰۱۵، هکرهای روسی مرکز کنترل یک شرکت برق را هک  و نیروگاه های برق را یکی پس از دیگری خاموش کردند و در حالی که اپراتورهای شرکت با درماندگی به صفحه نمایش آنها خیره شدند، چراغ ها در سراسر اوکراین خاموش شدند.

  آمریکا و متحدانش مدعی هستند که حضور نیروهای روس در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود و پوتین درصدد حمله به کی یف است این درحالیست که مسکو بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین عادی نظامی است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند.

تیم‌های سایبری آمریکا و انگلیس در اوکراین

واشنگتن و کی ‌یف اخیرا به متحدان اروپایی‌ خود اعلام کرده‌اند تحرکات نیروها در مرز با اوکراین نشان‌دهنده آمادگی جدید مسکو برای حمله به اوکراین است.

اوکراین از آمریکا خواسته تا حمایت‌های امنیتی فوری از جمله تبادل اطلاعاتی در دستورکارش قرار دهد.

در این میان دولت بایدن نگران است که اهداف روسیه در قبال اوکراین ممکن است مذاکرات واشنگتن- مسکو در مورد حملات سایبری و کنترل تسلیحات را از مسیر اصلی منحرف کند.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم می‌کند و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.