ناتوان در عمل به وعده ها و حضور ضعیف در انتخابات ۲۰۲۲

("آمینتا زیا"Aminta Zea ) فعال صلح و تحلیلگر امور بین الملل روز شنبه مخالفت "جو منچین" سناتور دموکرات با لایحه 1.7 تریلیون دلاری دولت بایدن معروف به لایحه "بهتر بسازیم"  را یک ضربه فاجعه بار به این دولت دانست و گفت: در این زمان، دولت آمریکا نیاز داشت که خود را به عنوان یک حزب متحد، منظم و نماینده عموم نشان دهد اما درحال حاضر حزب دموکرات نتوانسته است هیچ یک از وعده های انتخاباتی بایدن را اجرایی کند.

وی افزود: حزب دموکرات باید تلاش بیشتری برای لایحه ای که از آن به عنوان آینده نگر، یاد می کند و قرار است مالیات بیشتری بر قشر بسیار ثروتمند وضع کند، انجام می داد. اما شاهد بوده ایم که سناتور منچین به صورت فزاینده ای به سیاست هایی رای می دهد که بیشتر جمهوری خواه هستند تا دموکرات و این سیاست ها به هیچ وجه با لایحه "بهتر بسازیم" بایدن همسو نیستند.

("آمینتا زیا"Aminta Zea ) فعال صلح ، تحلیلگر آمریکایی دانشگاه سیتی نیویورک

این تحلیلگر مسائل سیاسی آمریکا اضافه کرد: این امر نشان می دهد که حزب دموکرات در مبارزه برای وعده های انتخاباتی خود ضعیف عمل کرده است و به مردم آمریکا نیز ثابت می کند که آنها نمی توانند به طور کامل به دولت خود اعتماد کنند و این ناتوانی در اجرای وعده ها، ناکارامدی دولت آمریکا  در کاخ سفید را نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا این روزها علاوه بر رویارویی با یک زمستان کرونایی سخت، با مخالفت سناتور دمکرات جو منچین با لایحه ۱.۷ تریلیون دلاری بازسازی اقتصادی و زیست محیطی مواجه است که ضربه سنگینی به کاخ سفید به شمار می رود چرا که نشانه مخالفت اعضای هم حزبی بایدن با لایحه دولت او است.

جدایی منچین از حامیان دمکرات بایدن، تاکیدی بر تاثیر فلج کننده این جدایی های درون حزبی بر تلاش های بایدن برای ایفای وعده هایش در دوره کارزار انتخاباتی برای ایجاد اجماع در کنگره، بهبودی اوضاع اقتصادی و پایان دادن به همه گیری بود که شاید موجب کاهش بیشتر اعتماد رای دهندگان به توانایی رئیس جمهوری شود.

منچین به شبکه خبری فاکس نیوز و نزدیک به محافظه کاران و تندروهای جمهوریخواه آمریکا گفته است که حتی ماه ها مذاکرات با بایدن نتوانسته نگرانی هایش را از تشدید و تعمیق تورم در پی تصویب این لایحه، همزمان با رنج بردن شهروندان آمریکا از افزایش بهای کالاها از خوار و بار فروشی ها تا جایگاه های فروش سوخت، از بین ببرد.

حامیان دمکرات این لایحه و مقام های کاخ سفید بارها با رد این منطق، تاکید کرده اند که این لایحه در طول زمان تورم را کاهش خواهد داد. 

تحلیلگر مسائل سیاسی آمریکایی در دانشگاه سیتی نیویورک در ادامه گفت  گو با ایرنا، با بیان اینکه باید منتظر واکنش ها به این تحولات و نظر مردم آمریکا در این زمینه ها باشیم، گفت: هم اکنون بسیاری از کارگران در آمریکا اعتصاب می کنند و این اعتصاب از آغاز بحران همه گیری ادامه داشته است زیرا نیازهای مردم تامین نمی شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره درباره تاثیر این شکاف ها در حزب دموکرات بر انتخابات میاندوره ای ۲۰۲۲ آمریکا گفت: فکر می کنم عدم پیش بینی مخالفت منچین با لایحه "بهتر بسازیم" و همچنین عدم موفقیت دولت آمریکا در تضمین بهره مندی قشر متوسط جامعه از مزایای این لایحه و سایر وعده های انتخاباتی بایدن، سوء مدیریت دولت بایدن را نشان می دهد.

حامیان بایدن؛ ناتوان در عمل به وعده ها و حضور ضعیف در انتخابات ۲۰۲۲

آزمیتا زیا تصریح کرد که سناتور منچین روندی را آغاز کرده است که در آینده نیز سایر اعضای حزب دمکرات بخصوص محافظه کاران این حزب با  ارزش های موسوم به آینده نگر مخالفت خواهند کرد.

این تحلیلگر آمریکایی پیش بینی کرد حزب دموکرات در انتخابات میان دوره آمریکا نتواند قوی ظاهر شود.

وی درباره دلایل این امر اظهار داشت که به دلیل نرخ پایین تایید دولت بایدن، مردم آمریکا اعتماد زیادی به دولت  این کشور ندارند. به خواسته های مردم رسیدگی نمی شود، تورم به بالاترین حد خود رسیده و با وجود ادامه بحران همه گیری کرونا، تلاشی برای دسترسی بیشتر مردم به بیمه های درمانی نشده است وهمه این امور نشان می دهد که اتحاد راهبردی میان حزب دموکرات وجود ندارد.

 اکنون دموکرات ها با داشتن ۲۲۱ کرسی از ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان، اکثریت را دراین مجلس در کنترل خود  دارند؛ اما در مجلس سنا تنها با دو کرسی کمتر، ۴۸ کرسی از ۱۰۰ کرسی این مجلس را در اختیار دارند و جمهخوریخواهان ۵۰ کرسی در سنا دارند لذا حتی یک رای در سنا، بسیار تعیین کننده است.

انتخابات میان دوره ای آمریکا قرار است هشتم نوامبر ۲۰۲۲ برابر با ۱۷ آبان ۱۴۰۱ برگزار شود، دراین انتخابات تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا به رقابت نامزدها گذارده می شود.

این تحلیلگر آمریکایی دانشگاه سیتی نیویورک در ادامه در پاسخ به سوال دیگر ایرنا مبنی بر اینکه دولت دموکرات بایدن  با توجه به کاهش محبوبیت رئیس جمهوری چه اقدامی برای جلوگیری از این روند، باید انجام دهد؟ گفت: تا زمانی که حزب دموکرات مسئولیت شکست های اخیر را نپذیرد، محبوبیت بایدن به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.

وی در عین حال گفت: اگر حزب دموکرات برای تضمین انتخاب خود نه تنها در انتخابات میاندوره ای بلکه انتخابات سال ۲۰۲۴ جدی بود، کامالا هریس را به عنوان معاون رییس جمهوری انتخاب نمی کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی آمریکا تصریح کرد که با وجود محبوبیت پایین این افراد، انتخاب آنها در کاخ سفید به این دلیل است که آنها منافع مالی طبقه مرفه را تامین می کنند و نگران منافع مردم آمریکا نیستند بلکه در راستای منافع طبقه حاکم عمل می کنند.

نتایج تازه‌ترین نظر سنجی مرکز مورنینگ کانسالت از ۲۸ تا ۳۰ نوامبر (۷-۹ آذر)، نشان می دهد که بیشتر آمریکایی ها از عملکرد بایدن در حوزه اقتصادی ، برنامه های اشتغالزایی و کاهش بیکاری به رغم تصویب بسته های حمایتی ناراضی هستند و موفقیت های اخیر او مانند تصویب اخیر لایحه زیرساختی یک تریلیون دلاری، نتوانسته محبوبیت وی  را افزایش دهد و بیش از نیمی از رأی دهندگان از عملکرد او ناراضی هستند.

در این نظرسنجی، ۴۵ درصد از رای دهندگان عملکرد بایدن در مقام ریاست جمهوری را تایید و ۵۲ درصد ناراضی از عملکرد وی بودند.

بعد از خروج عجولانه آمریکا از افغانستان و فرار از مسئولیت های دو دهه اشغالگری، در اکثر نظرسنجی های صورت گرفته در سه ماه اخیر روند رضایت شهروندان آمریکایی از عملکرد بایدن روند کاهشی داشته است.

براساس گزارش مطبوعاتی مرکز مورنینگ کانسالت، حتی موفقیت های اخیر بایدن در تصویب بسته های حمایتی نتوانسته تغییری در محبوبیت رییس جمهوری آمریکا از نگاه مردم ایجاد کند.

نتایج نظرسنجی های اخیر همچنین نشان می دهد مردم آمریکا علاوه بر نارضایتی از عملکرد بایدن نسبت به شیوع سویه اومیکرون کرونا و افزایش تورم نگران هستند.

به گزارش تارنمای کنگره آمریکا، "هیل"، سناتورهای دموکرات اعلام کرده اند که قصد دارند رویکرد سختگیرانه تری جهت تحت فشار قرار دادن سناتور جو منچین  اتخاذ کنند. آنها معتقدند ماه ها رویکرد نرم در مقابل منچین نتوانسته وی را به حمایت از این طرح ترغیب کند.

دموکرات ها پس از مخالفت منچین به دلیل ناتوانی در اجرای لایحه "بزرگ و جسورانه" که وعده آن را داده اند، تحت فشار قرار گرفته اند.

دموکرات ها همچنین تهدید کرده اند که میان منچین و بسیاری از رای دهندگان کم درآمدش که می توانند از میلیاردها دلار مزایای فدرال از جمله افزایش اعتبار مالیاتی کودکان، کاهش قیمت داروهای تجویزی و یارانه برای پوشش هزینه های درمانی کودکان، بهره مند شوند، اختلاف ایجاد خواهند کرد.

 دموکرات ها می گویند اکنون منچین باید انتظار برخورد سخت گیرانه تری از چاک شومر و سایر قانون گذاران دموکرات داشته باشد.

سناتورهای دموکرات همچنین اعلام کرده اند که برای ماه ها حاضر به اعمال فشار زیاد بر مانچین نبوده اند زیرا از سخت تر شدن موضع وی در مقابل اولویت های طرح مانند سرمایه گذاری های بزرگ برای انرژی تجدید پذیر و مزایای درمانی هراس داشته اند.