اردوغان از رقبای انتخاباتی عقب ماند

محبوبیت «رجب طیب اردوغان » رئیس جمهوری ترکیه در مقایسه با رقبای احتمالی وی در انتخابات ریاست جمهوری آینده، «منصور یاواش» شهردار آنکارا و «اکرم امام‌اوغلو» شهردار استانبول رو به کاهش است.

بر اساس نظرسنجی ماه دسامبر (آذر و دی) پایگاه نظرسنجی "متروپل ریسرچ" مستقر در ترکیه، یاواش به عنوان شهردار آنکارا با ۵۴.۴ درصد در مقابل ۳۲.۹ درصد محبوبیت اردوغان قرار گرفته است.

همین وضعیت در مورد رقیب دیگر اردوغان یعنی امام‌اوغلو که در حال حاضر شهردار استانبول است هم صدق می کند. امام‌اوغلو با ۴۸.۷ درصد در رتبه بالاتری نسبت به رئیس جمهوری کنونی ترکیه که ۳۶.۶ درصد از آرای نظرسنجی ها را از آن خود کرده، قرار دارد.

براساس این نظرسنجی، محبوبیت دو حزب اصلی مخالف ترکیه که علیه اردوغان ائتلاف کرده اند از درصد ائتلاف حاکم حزب "عدالت و توسعه" و حزب "حرکت ملی" فراتر رفته اند.

در حال حاضر براساس نظرسنجی ها ائتلاف دو حزب "عدالت و توسعه" و حزب "ائتلاف ملی" توانسته ۳۰.۴ درصد آرا را در نظرسنجی ها از آن خود کند، در حالیکه ائتلاف دو حزب مخالف "جمهوری خواه خلق" و حزب "خوب" توانسته ۳۲.۳ درصد آرا را بدست آورد.

اردوغان از رقبای انتخاباتی عقب ماند

در مجموع، ۵۲ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی بر این باور هستند که رئیس جمهوری کنونی ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری آینده شکست خواهد خورد و ۴۴ درصد معتقد هستند که اردوغان پیروز انتخابات است.

همچنین ۵۶.۹ درصد از شرکت کنندگان هم خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده اند و در مقابل ۴۰ درصد تقاضای به تعویق افتادن آن را دارند.  

در این میان ۵۷.۲ درصد در پاسخ به این سوال که "آیا شیوه عمل اردوغان را تایید می کنند"، پاسخ "خیر" داده اند و ۳۸.۶ درصد هم اقدامات کنونی رئیس جمهوری ترکیه را "تایید" کرده اند.

بر اساس تقویم رسمی نهاد عالی انتخابات ترکیه، انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲) برگزار می‌شود.