پرواز تحریک‌آمیز هواپیمای جاسوسی آمریکا در این کشور

وزارت دفاع آمریکا جزئیاتی از پرواز تحریک‌آمیز یک هواپیمای این کشور بر فراز مرزهای مناطق تحت منازعه در شرق اوکراین منتشر کرد.

به نوشته خبرگزاری «راشا تودی»، «راس ولفکیل» سخنگوی فرماندهی نیروهای آمریکایی در اروپا در مصاحبه‌ای گفت یک فروند هواپیمای جاسوسی «E-8C» روز دوشنبه و با کسب اجازه دولت اوکراین در نواحی شرقی این کشور به پرواز درآمد.

او در ادامه مدعی شد که این هواپیمای جاسوسی از مرز نواحی خودمختار «دونستک» و «لوهانسک» عبور نکرد و فقط در امتداد این مرزها حرکت کرد.

پرواز تحریک‌آمیز هواپیمای جاسوسی آمریکا در این کشور

ولفکیل بدون اشاره به مسیر پروازی این هواپیمای جاسوسی گفت، پنتاگون «به‌طور متدوال هواپیماهایی را در ناحیه دریای سیاه به کار می‌گیرد».

به نوشته راشا تودی، این هواپیمای جاسوسی که اولین بار در دهه ۱۹۹۰ تولید شد دارای یک آنتن ۱۲۰ درجه بوده و قادر است نزدیک به ۲۰ هزار مایل مربع را پوشش دهد.

این اقدام تحریک‌آمیز آمریکایی‌ها در حالی رخ می‌دهد که واشنگتن مسکو را به تشدید تنش در شرق اوکراین متهم می‌کند.

روسیه بارها تأکید کرده دولت اوکراین در حال سرکوب و بمباران نواحی روس‌زبان و حامی روسیه در شرق اوکراین است و از غربی‌ها خواسته استانداردهای دوگانه حقوق بشری خود را کنار بگذارند.

با این حال رسانه‌های غربی اخیرا در یک جوسازی رسانه‌ای اعلام کرده‌اند روسیه قصد دارد حمله‌ای تمام عیار علیه اوکراین انجام دهد. مسکو با رد این ادعاها هشدار داده در صورت تداوم و تشدید حملات دولت کی‌یف علیه ساکنین منطقه حامی روسیه در اوکراین، پاسخ شدیدی خواهد داد.

بایدن و پوتین قرار است بامداد روز جمعه به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کنند. گفته می‌شود محور اصلی این گفت‌وگو افزایش تنش‌ها در مرز روسیه و اوکراین خواهد بود.

بایدن قبل از گفت‌وگوی تلفنی با پوتین گفته که مسکو در صورت انجام هر گونه اقدام نظامی در اوکراین با تحریم‌های سخت مواجه خواهد شد.

طبق گزارش خبرگزاری آلمان، یک مقام ارشد کاخ سفید گفت بایدن در گفت‌وگو با همتای روسیه‌ای خود خواستار یافتن راه حلی دیپلماتیک برای تنش‌ها خواهد شد.