لیر ترکیه در دوران اردوغان بدترین سال در دو دهه اخیر را ثبت کرد

لیر که بدترین عملکرد را در بازارهای نوظهور در سال 2021 و همچنین چند سال اخیر داشته است، 44 درصد از ارزش خود را در برابر دلار در سال 2021 از دست داد و تنها 19 درصد از این نزول در هفته گذشته ثبت شد.

 

بحران ارز در ماه‌های اخیر شتاب گرفت و اقتصاد 720 میلیارد دلاری ترکیه را به لرزه درآورد. این وضع عمدتاً به دلیل «برنامه اقتصادی جدید» اردوغان متمرکز بر صادرات و اعتبار با وجود سقوط لیره و تورم بیش از 21 درصدی رخ داد.

برای کاهش این آشفتگی، رئیس جمهور دو هفته پیش از طرحی رونمایی کرد که در آن دولت از سپرده‌های تبدیل‌شده در برابر ضررهای مرتبط با سایر ارزها محافظت می‌کند. این طرح، افزایش 50 درصدی ارزش لیره با حمایت بانک مرکزی را به همراه داشت.

روز جمعه، اردوغان - که در نظرسنجی‌ها در آستانه انتخابات سال 2023 سیری نزولی را تجربه می‌کند - از ترک‌ها خواست تمام پس‌اندازهای خود را به لیره نگه دارند و طلا را به بانک‌ها منتقل کنند و افزود نوسانات بازار تا حد زیادی تحت کنترل است.

وی با تکرار دیدگاه غیرمتعارف خود مبنی بر اینکه نرخ‌های بالا قیمت ها را افزایش می‌دهد، گفت: ما نبردی را برای نجات اقتصاد از چرخه نرخ‌های بهره بالا و تورم بالا به راه انداخته ایم.

لیر ترکیه در دوران اردوغان بدترین سال در دو دهه اخیر را ثبت کرد

در واکنش به این اظهارات، لیره تا 13.63 تضعیف شد و در نهایت روز را در رقم 13.1875 به پایان رساند.

این بحران ارزی که دومین بحران شدید از سال 2018 محسوب می‌شود، به شدت پس‌انداز و درآمد ترک‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده و این نوسانات بی‌سابقه، بودجه و برنامه‌های آتی خانوارها و مشاغل را تغییر داده است.