شواهدی از حمله روسیه به اوکراین وجود ندارد

«اولکسی دانلیوف» دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین روز یکشنبه اذعان کرد، شواهدی از حمله روسیه به این کشور وجود ندارد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این مقام اوکراینی گفت: «امروز ما هیچ خطری از جانب آنچه در مرزهایمان می‌گذرد شاهد نیستیم. اگر منظور همان از تجمع گسترده [نیروهای روس] باشد که رسانه‌های خارجی بر آن اصرار دارند، باید بگویم که اصلاً شاهد چنین چیزی نیستیم».

دانیلوف افزود: «ما در حال پایش همه‌چیز هستیم و از هر اتفاقی که رخ می‌دهد مطلع هستیم. امروزه ما تهدید خشونت عریان از سوی روسیه را شاهد نیستیم. در مورد چیزی که ممکن است فردا رخ دهد، فردا صحبت خواهیم کرد».

شواهدی از حمله روسیه به اوکراین وجود ندارد

دبیر این نهاد اوکراینی که مشاور رئیس جمهور محسوب می‌شود برآورد کرد حدود ۱۲۲ هزار نیروی روسی در حدفاصل دویست کیلومتری مرزهای اوکراین قرار دارند و ۱۴۳ هزار و ۵۰۰ نیروی روس دیگر نیز در فاصله چهارصد کیلومتری مرزهای اوکراین هستند.

او در ادامه تضمین داد این تعداد نیرو برای حمله ادعایی رسانه‌های غربی کافی نیست و روسیه برای انجام چنین حمله‌ای باید سه تا پنج برابر نیروی بیشتری را گسیل کند.

دانیلوف خاطرنشان کرد، آنچه امروز بزرگ‌ترین تهدید برای اوکراین محسوب می‌شود بی‌ثباتی داخلی است و به ادعای او روسیه ممکن است «از آن سوءاستفاده کند» و کی‌یف باید از چنین اقدامی ممانعت کند.

او با اشاره به آمادگی کامل ارتش اوکراین برای هرگونه حمله احتمالی از مردم کشورش خواست که با خیالی آسوده تعطیلات سال نو میلادی را سپری کنند.

پیش از این «آنکا فلدهوسن» سفیر آلمان در کی‌یف نیز اذعان کرده بود حمله روسیه به اوکراین محتمل نیست.

روسیه بارها تأکید کرده دولت اوکراین در حال سرکوب و بمباران نواحی روس‌زبان و حامی روسیه در شرق اوکراین است و از غربی‌ها خواسته استانداردهای دوگانه حقوق بشری خود را کنار بگذارند.

با این حال رسانه‌های غربی اخیرا در یک جوسازی رسانه‌ای اعلام کرده‌اند روسیه قصد دارد حمله‌ای تمام عیار علیه اوکراین انجام دهد. مسکو با رد این ادعاها هشدار داده در صورت تداوم و تشدید حملات دولت کی‌یف علیه ساکنین منطقه حامی روسیه در اوکراین، پاسخ شدیدی خواهد داد.

در راستای افزایش تنش میان روسیه و غرب، قرار است اوایل ماه جاری میلادی نشست‌هایی میان آمریکا و روسیه و همچنین مسکو و اعضای ناتو برگزار شود.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه جمعه (به وقت تهران) گفت که در گفت‌وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه درباره حمله این کشور به اوکراین هشدار داده است.

سخنگوی کاخ سفید نیز درباره این تماس که بامداد جمعه صورت گرفت مدعی شد: «او (بایدن) تصریح کرد که در صورتی که روسیه تهاجم بیشتری علیه اوکراین انجام دهد، ایالات متحده و متحدان و شرکایش پاسخ قاطعی خواهند داد».

تداوم جوسازی‌های آمریکا علیه روسیه به اینجا ختم نشد و سفرا و مقام‌های سابق آمریکا و برخی کارشناسان از واشنگتن درخواست کردند که لیستی از تحریم‌هایی که مسکو در صورت «حمله» به اوکراین با آن مواجه خواهد بود، ارائه کند.

علاوه بر این، «راس ولفکیل» سخنگوی فرماندهی نیروهای آمریکایی در اروپا در مصاحبه‌ای گفت یک فروند هواپیمای جاسوسی «E-8C» روز دوشنبه و با کسب اجازه دولت اوکراین در نواحی شرقی این کشور به پرواز درآمد.

او در ادامه مدعی شد که این هواپیمای جاسوسی از مرز نواحی خودمختار «دونستک» و «لوهانسک» عبور نکرد و فقط در امتداد این مرزها حرکت کرد.