جنجال بورل از مناطق شرقی اوکراین

در میانه تنش‌های مسکو و کی‌یف، « جوزپ بورل » مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از نواحی شرقی اوکراین بازدید کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن» بورل به همراه «دمیتری کولِبا» وزیر امور خارجه اوکراین وارد منطقه «لوهانسک» شده و قرار است روز سه‌شنبه نیز با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین دیدار کند.

بورل در پیامی توئیتری بدون اشاره به حملات توپخانه‌ای ارتش اوکراین علیه مردم و شبه‌نظامیان این منطقه خودمختار نوشت:‌ «در دیدار از استانیتسیا در لوهانسک و خط کنترل به همراه دمیتری کولبا، می‌توان عواقب تهاجمات علیه اوکراین را مشاهده کرد».

او در ادامه مدعی شد: «هرگونه اقدام خشونت‌آمیز نظامی بیشتر عواقب سنگینی خواهد داشت. روسیه باید دست به تنش‌زدایی کامل زده و توافق مینسک را اجرا کند».

جنجال بورل از مناطق شرقی اوکراین

اظهارات بورل در حالی مطرح شده که روسیه بارها تأکید کرده دولت اوکراین در حال سرکوب و بمباران نواحی روس‌زبان و حامی روسیه در شرق اوکراین است و از غربی‌ها خواسته استانداردهای دوگانه حقوق بشری خود را کنار بگذارند.

با این حال رسانه‌های غربی اخیرا در یک جوسازی رسانه‌ای اعلام کرده‌اند روسیه قصد دارد حمله‌ای تمام عیار علیه اوکراین انجام دهد. مسکو با رد این ادعاها هشدار داده در صورت تداوم و تشدید حملات دولت کی‌یف علیه ساکنین منطقه حامی روسیه در اوکراین، پاسخ شدیدی خواهد داد.

در راستای افزایش تنش میان روسیه و غرب، قرار است اوایل ماه جاری میلادی نشست‌هایی میان آمریکا و روسیه و همچنین مسکو و اعضای ناتو برگزار شود. در این میان اوکراین و اتحادیه اروپا بابت عدم حضور در این مذاکرات به خشم آمده‌اند.

بورل امروز (چهارشنبه) طی مصاحبه‌ای با نشریه «فایننشال تایمز» گفت اتحادیه اروپا نمی‌تواند طرف خنثی و بی‌طرف در مذاکرات بر سر تضمین‌های امنیتی آمریکا و ناتو با روسیه باشد.

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به نشستی که قرار است در تاریخ دهم ژانویه بین نمایندگان روسیه و آمریکا برگزار شود، تاکید کرد: «ما نمی‌توانیم در جریان این مذاکرات، فقط ناظر باشیم».

بورل همچنین روسیه را متهم کرد که قصد دارد کشورهای اروپایی را از مذاکرات امنیتی «حذف» کند، اما ابراز امیدواری کرد که آمریکا اجازه این امر را ندهد.

وزیر امور خارجه اوکراین نیز امروز (پنجشنبه) در پیامی توئیتری نوشت: «نباید بدون اوکراین تصمیمی درباره اوکراین گرفته شود. دهم ژانویه به بروکسل می‌روم تا در کمیسیون ناتو-اوکراین شرکت کنم که بخشی از تلاش دیپلماتیک گسترده‌تر برای بازدارندگی در برابر تجاوزات روسیه است».

این ادعاها در حالی مطرح شده‌اند که «اولکسی دانلیوف» دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین روز یکشنبه اذعان کرده، شواهدی از حمله روسیه به این کشور وجود ندارد.

این مقام اوکراینی گفت: «امروز ما هیچ خطری از جانب آنچه در مرزهایمان می‌گذرد شاهد نیستیم. اگر منظور همان از تجمع گسترده [نیروهای روس] باشد که رسانه‌های خارجی بر آن اصرار دارند، باید بگویم که اصلاً شاهد چنین چیزی نیستیم».

دانیلوف افزود: «ما در حال پایش همه‌چیز هستیم و از هر اتفاقی که رخ می‌دهد مطلع هستیم. امروزه ما تهدید خشونت عریان از سوی روسیه را شاهد نیستیم. در مورد چیزی که ممکن است فردا رخ دهد، فردا صحبت خواهیم کرد».

دانیلوف خاطرنشان کرد، آنچه امروز بزرگ‌ترین تهدید برای اوکراین محسوب می‌شود بی‌ثباتی داخلی است و به ادعای او روسیه ممکن است «از آن سوءاستفاده کند» و کی‌یف باید از چنین اقدامی ممانعت کند.

او با اشاره به آمادگی کامل ارتش اوکراین برای هرگونه حمله احتمالی از مردم کشورش خواست که با خیالی آسوده تعطیلات سال نو میلادی را سپری کنند.