افشاگری مقام سابق درباره ترامپ

به گفته یکی از دستیاران دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، وی در روز ششم ژانویه که هوادارانش به ساختمان کنگره و ماموران پلیس حمله کردند، در ابتدا از توییت کلمات «آرامش خود را حفظ کنید» خطاب به آن‌ها، خودداری کرد.

این دستیار که سابقاً در جناح غربی کاخ سفید کار می‌کرد و ظاهراً با پیام‌هایی که در جریان حمله مرگبار به ساختمان کنگره در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ منتشر می‌شد، در ارتباط نزدیک بوده و خواست نامش فاش نشود، به سی‌ان‌ان گفت که ترامپ برای خاموش کردن هر چیزی در زمان وقوع [حادثه حمله به کنگره] بسیار بی‌میل بود.

به گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در میانه حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره بعد از سخنرانی وی، آمریکا مشتاقانه منتظر بود تا رئیس‌جمهور وقت بیانیه‌ای بدهد؛ اما تقریباً ۲۰ دقیقه پس از هرج و مرج بی‌سابقه‌ای که در آن قانون‌گذاران تلاش کردند جان خود را نجات دهند، ترامپ در توییتی نوشت: لطفاً از پلیس کنگره و نیروهای مجری قانون حمایت کنید. آن‌ها حقیقتاً طرفدار کشور ما هستند. آرامش خود را حفظ کنید. 

دعوت ترامپ به آرامش پس از آن بود که گزارش‌هایی مبنی بر شلیک گلوله در داخل ساختمان و درگیری ماموران پلیس با مهاجمان منتشر شد که منجر به زخمی شدن صدها نفر در این روند شد.

این دستیار سابق گفت برای درخواست توقف حمله، دستیاران ارشد ترامپ، از جمله دخترش ایوانکا و «مارک میدوز» رئیس سابق ستاد کارکنان کاخ سفید به اجبار و التماس روی آوردند. 

او گفت که ترامپ نمی‌خواست کلمات «آرامش خود را حفظ کنید» توییت کند و اجازه می‌داد این حمله پیش برود. 

در اولین سالگرد حمله مرگبار به کنگره آمریکا، این دستیار سابق ترامپ تنها کسی نبود که درباره رفتار و موضع آن روز وی افشاگری کرد. «استفانی گریشام» سخنگوی مستعفی کاخ سفید در دوره ترامپ هم گفت که وی را در حالی که در اتاق غذاخوری کاخ سفید با خوشحالی نشسته بود و فیلم حمله به کنگره را به عقب می‌زد و دوباره تماشا می‌کرد، دیده بود.  

 افشاگری مقام سابق درباره ترامپ

او گفت که ترامپ با خوشحالی می‌گفت «به کسانی که برای من می‌جنگند، نگاه کن». وی همچنین مدعی شد که «ملانیا ترامپ» بانوی اول سابق آمریکا هیچ کاری در تشویق همسرش برای متوقف کردن حمله به ساختمان کنگره انجام نداد.

مجلس نمایندگان آمریکا در حال حاضر مشغول بررسی و تحقیق درباره اقدامات و رفتار منفعلانه ترامپ در روز حمله است. کمیته تحقیق می‌کوشد تا مشخص کند که ترامپ در بازه زمانی سه ساعته که حامیانش به ساختمان کنگره حمله کردند، چه می‌کرده است.

این در حالی است که رئیس‌جمهور جنجالی سابق آمریکا روز چهارشنبه در اولین سالگرد حمله طرفداران خود به کنگره بار دیگر آن‌ها را دعوت کرد تا علیه دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل صدور حکم واکسیناسیون کرونا «شورش» کنند.

روزنامه تایمز انگلیس گزارش کرد، دونالد ترامپ روز گذشته در بیانیه‌ای از بایدن به دلیل صدور حکم اجباری واکسیناسیون برای دانش‌آموزان و وادار کردن به تعطیلی مدارس در پی افزایش موارد ابتلا به کرونا بشدت انتقاد کرد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حالی چنین اظهارات تحریک‌آمیزی را علیه بایدن مطرح کرده که رئیس‌جمهور فعلی هیچ اقدامی در خصوص واکسیناسیون اجباری و تعطیلی مدارس در ایالات متحده اتخاذ نکرده است.

در جریان حمله سال گذشته حامیان ترامپ به کنگره، چهار نفر در روز شورش جان باختند و یک افسر پلیس کنگره نیز یک روز پس از دفاع از کنگره جان خود را از دست داد.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد، با این حال محاکمه وی  در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در یک سخنرانی گفت، رئیس‌جمهور سابق این کشور عامل تحریک اغتشاش‌طلب‌ها برای حمله به کنگره بود و اقدام آن‌ها را شورش مسلحانه توصیف کرد. ترامپ در واکنش اظهارات بایدن را محکوم و این کشور را در حال نابودی توصیف کرد.