بایدن نگران تورم در آمریکا

تورم در آمریکا نگرانی جدی جو بایدن ، رئیس جمهور این کشور را به همراه داشت.

 

بر این اساس، جو بایدن گفت تورم در آمریکا همچنان مایه نگرانی است. امروز می‌شنویم برخی از جمهوری خواهان می‌گویند بسیاری از مردم دچار آسیب شده اند، ولی ما بر روی تورم تمرکز کرده ایم. آن‌ها به ضد لایحه‌ای که می‌توانست بر روی تورم متمرکز شود، رای دادند. جمهوری خواهان ضد کاهش مالیات طبقه متوسط رای دادند که جلوی منابع مالی را که ما برای بازگشایی مدارس به آن‌ها نیاز داشتیم، بست. آن‌ها جلوی منابع مالی را که ما برای حفظ نیرو‌های پلیس و نیرو‌های آتش نشان به آن‌ها نیاز داشتیم، بستند. آن‌ها میزان مراقبت‌های بهداشتی را با اقدامات خود کاهش دادند. آن‌ها ضد منابع مالی که ما برای تزریق دوز سوم کرونا به آن‌ها نیاز داریم، رای دادند. آن‌ها جلوی احیا اقتصادی را گرفتند. ولی ما جلو سنگ اندازی جمهوری خواهان، بی تحرک نخواهیم بود.

رئیس جمهور آمریکا گفت: راه مقابله با این مشکلات عقب نشینی از طرح‌های اقتصادی نیست. من یک طرح سه بخشی را مطرح کرده ام. اول اینکه باید مشکلات را در بخش زنجیره تامین کالا رفع کنیم. دوم باید از مصرف کنندگان حمایت کنیم و رقابت پذیری را حفظ کنیم. سوم اینکه باید هزینه‌ها را کاهش دهیم و اقتصاد کشور را بهتر بازسازی کنیم. ما شاهد هشدار‌های زیادی درباره وضع بد زنجیره تامین کالا بودیم. میزان دپوی کانتینر‌های حاوی کالا در بنادر هم اکنون به میزان ۴۰ درصد کاهش یافته است.

بایدن گفت سرمایه داری بدون رقابت، بهره کشی است. در چند دهه اخیر و در دو بخش از صنعت آمریکا، شرکت‌های بزرگ بر بازار ما حاکم بوده اند. در بخش فرآوری گوشت، کشتیرانی، و بخش حمل و نقل ریلی آن‌ها بار‌ها تلاش کرده اند که با قدرت خود رقبای کوچک را تحت فشار قرار دهند و از مسیر رقابت خارج کنند و اشتغال آفرینان را تحت فشار قرار دهند و هزینه‌ها را افزایش دهند. آن‌ها تلاش کرده اند که انتخاب‌ها را برای مصرف کنندگان کاهش دهند. آن‌ها از کارگران بهره کشی کرده اند و تلاش کرده اند که حقوق آن‌ها را پایین نگه دارند.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: از طرف دیگر هم هزینه سوخت سبب شده است که فروشگاه‌ها بهای گوشت را افزایش دهند. سرمایه داری بدون رقابت سرمایه داری نیست، بهره کشی است. ما تلاش می‌کنیم سبب رقابت بیشتر در سراسر اقتصاد کشورمان شویم، زیرا رقابت پذیری بیشتر سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود. این موضوع سبب افزایش دستمزد‌ها و یک اقتصاد سرزنده می‌شود. این موضوع برای همه خوب است.

بایدن نگران تورم در آمریکا

وی افزود: ما باید به وضعیت اقتصادی نگاه کنیم. هزینه‌های خودرو در حال حاضر بسیار بالاست، اما دو راه حل وجود دارد. افزایش خرید خودرو و افزایش تولید آن و یا اینکه میزان تولید خودرو را کاهش دهیم. برخی می‌گویند که تنها راه حل برای چالش‌های اقتصادی پیش رو این است که طبقه متوسط را که پشتیبان اقتصاد ما هستند، فقیر نگه داریم. من اطمینان دارم که بانک مرکزی آمریکا به اهداف خود در رابطه با اشتغال آفرینی و ثبات بهای کالا‌ها خواهد رسید. اما نظر من به عنوان رئیس جمهور این است که بهترین راه برای مقابله با افزایش بهای کالا‌ها افزایش تولید است.

بایدن در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کرونا گفت: ما هم اکنون در وضع متفاوت نسبت به دو سال قبل قرار داریم. اگر چه ما مشکلاتی داریم، اما ۹۰ درصد مدارس بازگشایی شده اند، ولی هم اکنون با موضوع تست کرونا روبرو هستیم.

گفتنی است آمریکا با بیش از ۸۳۵ هزار کشته به دلیل همه گیری کرونا، بالاترین آمار تلفات را در میان کشور‌های جهان دارد.