آمریکا با بحران سلامت روان روبروست

 براساس این نظرسنجی که به شکل تلفنی از ۲۷ تا ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱میلادی(۶ تا ۹ دی ۱۴۰۰) و با مشارکت یکهزار نفر انجام شده،  دو سال و نیم بعد از آغاز همه گیری کرونا که با افزایش اختلالات روانی چون افسردگی، اضطراب شدید، اعتیاد و دیگر اختلال‌ها همراه بود ۹ نفر از هر ۱۰ پاسخ دهنده معتقدند مردم این کشور با بحران سلامت روان روبرو هستند.  

با شروع همه گیری کرونا در جهان از اسفند ۱۳۹۸، تاکنون ۳۰۶ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۷۸۳ نفر به این ویروس آلوده شده اند که از بین آنها، پنج میلیون و ۵۰۳ هزار و ۶۸۲ نفر، جان خود را از دست داده اند. در این بین، آمریکا با داشتن ۶۰ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۲۸ نفر مبتلا و ۸۵۹ هزار و ۴۶ نفر جان‌باخته، بیشترین آسیب را از این همه گیری خورده است.

در حالیکه رسیدن به وحدت‌نظر در مورد موضوعی میان مردم متفرق آمریکا دشوار است، کارشناسان سلامت روان از یافته‌های این نظرسنجی متعجب نیستند. شلی آونوولی، معاون موسسه ملی سلامت روان با تاکید بر اهمیت سلامت روان برای مردم آمریکا گفت: حتی اگر کسی خودش با مشکلات روانی روبرو نباشد؛ فردی را از دوست و آشنا می شناسد که با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند.

وی افزود: مردم می دانند مساله دیگر فقط احساس خفیف افسردگی و اضطراب بین افراد انگشت‌شماری نیست، بلکه مساله هم بسیار مهم و هم در بخش زیادی از جامعه فراگیر است.    

جرد اسکیلینگز استاد و عضو انجمن روانشناسی آمریکا می گوید یافته های نظرسنجی یادشده نشان می دهد سلامت روان دیگر یک موضوع مطرح بین جامعه دانشگاهی نیست.  

وی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه نگرانی گسترده بین مردم فشار سیاسی لازم را برای فرا رفتن از راهکارهای کوتاه مدت فراهم کند، می گوید: تاکنون شاهد تغییرات واقعا جدی و اولویت دهی به این موضوع نبوده ایم.  

ویوک مورتی، جراح کل آمریکا ماه قبل از عبارت بحران برای درخواست واکنشی سریع و هماهنگ به چالش های سلامت روان در کودکان، بزرگسالان و سالمندان استفاده کرد.  

مورتی گفت که همه گیری تاثیری قابل توجه بر سلامت روان جوانان داشته است که از قبل هم با مسائلی چون ناامیدی، افسردگی و فکر خودکشی مواجه بوده اند.  

اسکیلینگز می گوید: زندگی برای جوانان نابسامان است و امکان تحقق گذراندن مدرسه، داشتن شغلی باثبات و دیگر گام های اساسی برای زندگی دیگر مانند گذشته نیست.  ضمن اینکه آنها ممکن است با بیماری و مرگ و میر اعضای خانواده خود نیز روبرو باشند.  

یافته های نظرسنجی دیگری که انجمن روانشناسی آمریکا انجام داده نشان می دهد افراد بیشتری با چالش های روزمره مواجه هستند، نیاز به سنجش مداوم مخاطرات، تغییر شدید امور روزمره زندگی و بی اعتمادی در مورد پایان همه گیری موجب نگرانی است.  

آمریکا با بحران سلامت روان روبروست

رابطه مستقیم سلامت روان و تیراندازی‌های گسترده و خودکشی

بر پایه این نظرسنجی همچنین اکثریت پاسخ دهندگان در این نظرسنجی معتقدند سطح پایین سلامت روان دلیل اصلی تیراندازی های گسترده، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی همچنین خودکشی است.  

تخصیص بودجه یک تریلیون و ۹۰۰ میلیارد دلاری برای بهبود وضعیت کرونا در آمریکا که ماه مارس سال قبل میلادی (اسفند ۱۳۹۹) در کنگره آمریکا تصویب شد، شامل اختصاص بودجه برای جلوگیری از اختلالات روانی و بهبود وضعیت سلامت روان در این کشور هم بود که ارائه خدماتی در مدارس را نیز دربرمی گرفت.  

دکتر کریستین موتیر از مدیران بنیاد آمریکایی جلوگیری از خودکشی می گوید: ما در ابتدای راه سرمایه گذاری برای بهبود سلامت روان و جلوگیری از خودکشی هستیم. اما وضعیت نامناسب سلامت روان مردم به این معناست که پول به تنهایی این مشکل را حل نمی کند. اجرا نیز مهم است و این امر در گستره نظامی غیرمتمرکز می تواند ناهمسان باشد.  

ریچل گارفیلد معاون بنیاد خانواده کایسر می گوید: سیستم رسیدگی به سلامت روان آمریکا از چند دهه قبل و حتی پیش از اینکه نظرسنجی های فعلی از آگاهی عمومی پرده بردارد،  ناکافی و مواجه با کمبود منابع بوده است.

بر اساس نظرسنجی دیگری که بنیاد خانواده کایسر در ماه نوامبر (آبان/آذر) انجام داده اند بیش از نیمی از بزرگسالان (۵۳ درصد از پاسخ دهندگان) معتقدند همه گیری تاثیر منفی بر سلامت روان آنها گذاشته است.  

دیوید پالی‌اوگوس مدیر موسسه تحقیقات سیاسی سوفولک می گوید مسئولان باید به اندازه کافی هوشمند باشند (و به این بحران توجه کنند) این امر برای خود آنها و مردم همچنین سلامت سیاسی کشور مفید است.

وی استدلال کرد که همه احزاب در کل کشور معتقدند که با بحران روبرو هستیم و از این جهت پرداختن به این امر برای همه مسئولان به منزله بازی برد برد است.