بدبینی دیپلمات‌ها به آینده مذاکرات آمریکا و روسیه

 رویترز افزود:  مذاکرات در حالی  از امروز دوشنبه در ژنو آغاز می شود و سپس در بروکسل و وین ادامه می یابد که روابط آمریکا و روسیه از زمان پایان چند سرد در سه دهه پیش تاکنون تا این اندازه پرتنش نبوده است.   

سرگئی ریابکوف  معاون وزیر خارجه روسیه به تازگی گفت این احتمال وجود دارد که بعد از فقط یک نشست، دیپلماسی پایان یابد و حتی آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز انتظارات درباره مذاکرات پر مخاطره را کاهش داد.

بلینکن روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت: فکر نمی کنم پیشرفتی در مذاکرات در هفته آینده حاصل شود.

رویترز نوشت: با گذشت هشت سال از بحران شبه جزیره کریمه، تقریبا ۱۰۰ هزار سرباز روس در مرزهای نزدیک به اوکراین گردهم آمده اند.  

روسیه هر گونه طرح حمله به اوکراین را تکذیب کرده و می گوید خود را آماده واکنش به رفتارهای تحریک آمیز و تهاجمی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اوکراین می کند. اوکراین با گرایش به غرب امیدوار است به این پیمان ملحق شود.

روسیه ماه گذشته، مجموعه ای از خواسته های خود را از جمله توقف گسترش بیشتر ناتو و پایان دادن به فعالیت ائتلاف ناتو در کشورهای مرکزی و شرقی اروپایی مطرح کرد.

آمریکا و ناتو بخش عمده ای از پیشنهادهای روسیه را رد کرده و این امر ابهاماتی را درباره امکان توافق بین واشنگتن و مسکو برانگیخته است.

ریابکوف که هدایت هیات روسی مذاکره کننده در ژنو را برعهده دارد گفته است: طبیعتا ما تحت فشار، هیچ گونه توافقی را نخواهیم پذیرفت.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بارها هشدار داده که اگر روسیه تصمیم به حمله به اوکراین بگیرد، آمریکا و متحدان اروپایی اش تحریم های بی سابقه ای را علیه روسیه اعمال خواهند کرد.

روسیه در واکنش به این تهدید گفته است تحریم ها پیشرفت در روابط دو کشور را دشوار و پیچیده خواهد کرد.

بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا، وندی شرمن معاون وزیر خارجه این کشور در نشست مقدماتی با ریابکوف در عصر یکشنبه بر تعهدات واشنگتن در قبال تمامیت ارضی و استقلال کشورها و آزادی آنها در انتخاب ائتلافات خود تاکید کرد.

خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش داد: ریابکوف درباره نشست خود با شرمن به خبرنگاران گفت این نشست پیچیده  اما مانند مذاکرات تجاری بوده است.

وی اوضاع کنونی را به بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ تشبیه کرد که جهان در آستانه یک جنگ هسته ای قرار داشت.

آمریکا و متحدانش گفته اند آماده مذاکره درباره امکان محدود کردن مانورهای نظامی و استقرار موشکی در منطقه از سوی دو طرف هستند.

بلینکن روز یکشنبه گفت: هر دو طرف پیشنهادهای خود را روی میز مذاکره خواهند گذاشت و بعد بررسی خواهند کرد که آیا زمینه ای برای پیشرفت وجود دارد یا نه.

بدبینی دیپلمات‌ها به آینده مذاکرات آمریکا و روسیه

یک منبع نزدیک به مذاکرات درباره شکست احتمالی دیپلماسی و اقدام مسکو علیه اوکراین گفت: آمریکا با متحدانش در اروپا و آسیا درباره مجموعه از محدودیت های تجاری علیه مسکو رایزنی کرده است.

به نوشته رویترز، یکی از این محدودیت ها می تواند بخش های صنعتی روسیه  از جمله بخش های دفاعی و هوانوردی شهری در این کشور را هدف قرار داده و به جاه طلبی های روسیه درباره فناوری برتر از جمله هوش مصنوعی یا محاسبات کوانتومی و حتی مصرف کننده الکترونیک آسیب بزند.

آندری کورتیونف تحلیلگر شورای امور بین الملل روسیه در این زمینه گفت: ریابکوف نسبت به دیگر اعضای تاسیسات امنیتی روسیه کمتر جنگ طلب است اما بنابر خواسته کرملین انعطاف پذیر یا سختگیر خواهد بود.

این تحلیلگر افزود: در نهایت تعیین خطوط قرمز بر عهده ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواهد بود و او تلاش خود را می کند تا خط قرمزها را بیان کند.