واکنش سفارت مسکو در واشنگتن به اتهام‌زنی‌های آمریکا به روسیه

سفارت روسیه در آمریکا اظهارات تند اخیر مقام‌های واشنگتن علیه مسکو و ادعای آنها درباره بهانه‌جویی روسیه برای حمله به اوکراین را «بی‌اساس» خواند.

سفارت روسیه در آمریکا در صفحه فیسبوک خود بیانیه‌ای در واکنش به سخنان اخیر مقام‌های آمریکایی شامل سخنگویان کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، این سفارتخانه اعلام کرد: «اتهام‌های آمریکا مبنی بر اینکه روسیه برای حمله به اوکراین بهانه‌ای آماده می‌کند، بی‌ پایه و اساس است و تأییدی بر ادامه فشار مستمر بر مسکو است».

واکنش سفارت مسکو در واشنگتن به اتهام‌زنی‌های آمریکا به روسیه

سفارت مسکو در واشنگتن ادامه داد: «ما به اظهارات سخنگویان کاخ سفید و وزارت دفاع (پنتاگون) در جریان جلسات توجیهی آنها در ۱۴ ژانویه درباره آماده‌سازی ادعایی روسیه برای ایجاد نوعی بهانه جهت حمله به اوکراین توجه کردیم. نمایندگان دولت (آمریکا) در حال حاضر به تفصیل سناریوهای چنین تحریکاتی را توصیف می‌کنند و تاریخ آغاز نهایی "عملیات" (ادعایی حمله روسیه به اوکراین) را نام می‌برند. طبق معمول، هیچ مدرکی (برای اثبات این ادعاها) وجود ندارد».

از نظر این سفارتخانه، «چنین اظهاراتی مؤید فشار بی‌وقفه اطلاعاتی بر کشور ما است. علاوه بر این، همان سناریو تکرار می‌شود: یک "چپاندن و القای" یک حس وجود دارد که پس از آن بارها توسط رسانه‌ها تکرار و به خبر اصلی تبدیل می‌شود. روسیه مخالف جنگ است. ما طرفدار یک راه حل دیپلماتیک برای همه مشکلات بین‌المللی هستیم».

سفارت مسکو در واشنگتن افزود: «ما یک بار دیگر اعلام می‌کنیم: ادامه اتهام‌زنی‌ها علیه ما (روسیه) در ایالات متحده (هم در سطح رسمی و هم رسانه‌ای) بی اساس هستند...ما از ایالات متحده می‌خواهیم وارد کاری قابل توجه برای تضمین (ارائه) ضمانت‌های امنیتی مطرح شده در پیشنهادات طرف روسی بشود».

بیانیه فیسبوکی سفارت روسیه در آمریکا بعد از آن منتشر شده که مقام‌های ارشد آمریکایی ششامل وزیر خارجه آمریکا، سخنگویان پنتاگون و کاخ سفید روز جمعه (دیروز) یک بار دیگر مسکو را به تدارک برای حمله به اوکراین متهم کردند.

مقام‌های ارشد روسیه طی هفته‌های اخیر بارها ضمن رد این اتهام‌زنی‌ها اعلام کردند که مسکو قصدی برای حمله به اوکراین ندارد اما با الحاق این کشور به ناتو مخالف است.

مسکو همچنین به واشنگتن پیشنهاد مذاکره با موضوع ارائه تضمین‌های امنیتی داده و مقام‌های ارشد روسیه با همتایان آمریکایی خود در ژنو و همچنین مسئولان ناتو در بروکسل دیدارهای دوجانبه ترتیب دادند.

به رغم این دیدارها، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه آمریکا و ناتو پیشنهادات امنیتی مسکو را رد کرده‌اند، گفت این احتمال را که روسیه زیرساخت‌های نظامی خود را در کوبا و ونزوئلا مستقر کند، تأیید یا رد نمی‌کند.