۲۲۵ نفر قربانی ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان

سریک شالابایف، نماینده دادستان ایالتی قزاقستان گفت: اجساد ۲۲۵ نفر به سردخانه‌ها تحویل داده شد که ۱۹ نفر از آن‌ها افسران مجری قانون و کارکنان نظامی بودند.

اعتراضات گسترده در قزاقستان با افزایش قیمت سوخت آغاز شد. در روز‌های نخست سال ۲۰۲۲ اعتراضات مردمی در شهر ژاناوزن، یکی از شهر‌های نفت خیز قزاقستان آغاز و کمی بعدتر، اعتراضات به شهر‌های دیگر از جمله آلماتی، بزرگ‌ترین شهر قزاقستان گسترش یافت.

با به خشونت کشیده شدن اعتراضات، افراد اقدام به آتش زدن ساختمان‌های دولتی کرده و مقامات تا ۱۹ ژانویه در کشور وضعیت اضطراری اعلام کردند.  وزارت کشور ۱۱ ژانویه اعلام کرد که نیرو‌های امنیتی ۹۹۰۰ نفر را در ارتباط با ناآرامی‌های مرگبار بازداشت کرده اند.

 قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان، از سازمان پیمان امنیت جمعی به ریاست روسیه (CSTO) خواست تا نیرو‌های خود را برای کمک به این کشور برای مقابله با ناآرامی‌ها اعزام کند. با آرام شدن اوضاع، اوایل هفته، این نیروها از قزاقستان خارج شدند.

دو نفر از اعضای خانواده نور سلطان نظربایف، رئیس جمهور سابق قزاقستان پس از شدت گرفتن اعتراضات در این کشور از سمت‌های خود استعفا کردند.این دو نفر که از نزدیکان نظربایف هستند از مدیران شرکت‌های نفت و گاز این کشور بودند.

۲۲۵ نفر قربانی ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان

رئیس جمهور قزاقستان، در پی افزایش اعتراضات و ناآرامی و اعلام وضعیت اضطراری، استعفای عسکر مامین، نخست وزیر این کشور را پذیرفت و اعلام کرد دولت مستعفی مسئولیت تنش‌ها را بر عهده دارد و وزیران نتوانستند تورم را کنترل کنند.

توقایف در جلسه ای پس از استعفای دولت دستور اعمال نظارت دولتی بر قیمت گاز مایع، بنزین و گازوئیل را برای مدت شش ماه و کنترل قیمت کالا‌های اساسی و جلوگیری از افزایش قیمت خدمات عمومی به مدت ۱۸۰ روز صادر کرد.