تشدید انفجارها و حملات مسلحانه در عراق

واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق به وقوع دو انفجار در منطقه «الکراده» بغداد واکنش نشان داد.

در بیانیه این واحد آمده است: پس از آنکه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، تحقیق درباره این دو انفجار به واسطه بمب صوتی که شب گذشته در منطقه الکراده بغداد رخ داد را آغاز کردند، بسیار به دو عاملان این انفجارها نزدیک هستند.

در این بیانیه آمده است: نهادهای امنیتی تاکید دارند که قصاص عادلانه عاملان این انفجارها به زودی انجام خواهد شد و کسانی که در این اقدامات بزدلانه با هدف ناامن و بی ثبات کردن و برهم زدن اوضاع کشور دست دارند، شناسایی می‌شوند.

برهم صالح: این انفجارها در مقطع حساسی رخ می‌دهد

از سوی دیگر «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق تاکید کرد که انفجارهای اخیر در بغداد اقدامات تروریستی مجرمانه و محکوم است که امنیت و ثبات شهروندان را تهدید می‌کند.

صالح  در توییتی اعلام کرد: این اقدامات در زمان حساسی انجام می‌شود و آرامش جامعه و حق مردم براساس قانون اساسی در تشکیل دولتی مقتدر و حافظ ملت و ضامن تصمیم ملی مستقل را هدف قرار می‌دهد. با همکاری خیرخواهان در مقابله با تروریسم و ریشه کن کردن آن موفق خواهیم شد.

واکنش یونامی

هیئت نمایندگی سازمان ملل در عراق (یونامی) نیز به شدت این انفجارها در روزهای اخیر را محکوم کرد و از مقامات خواست مجرمان را محاکمه کنند.

یونامی در بیانیه خود از طرف‌های ذیربط خواست با این تلاش‌های آشکار برای بی ثبات کردن کشور از طریق خویشتن داری و تشدید گفتگوها مقابله کنند.

منطقه الکراده در شب گذشته شاهد وقوع دو انفجار بود که خسارت‌های مادی در پی داشت.

اخیرا دفتر ائتلاف «تقدم» در منطقه «الاعظمیه» بغداد و دفتر «عبدالکریم عبطان»، نماینده ائتلاف «تقدم» به ریاست «محمد الحلبوسی» در منطقه «السیدیه» در جنوب بغداد هدف حمله قرار گرفته است.

حمله افراد مسلح به منزل فرمانده تیپ «انصار المرجعیة»

ایرث نیوز گزارش داد: افراد مسلح ناشناس به منزل «حمید الیاسری» فرمانده یکی از تیپ‌های اصلی حشد عتبات حمله کردند.

دفتر اطلاع‌رسانی تیپ «انصار المرجعیة»، از گروه‌های تشکیل‌دهنده حشد عتبات، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در بامداد امروز (دوشنبه 17 ژانویه) افراد مسلح در پی حمله به منزل مسکونی «حمید الیاسری» در شهر «رمیثه» در استان «المثنی» برآمدند.

در این بیانیه آمده است که این افراد پس از درگیری و شلیک گلوله به سمت آنها ناچار به فرار شدند.

این بیانیه همچنین از حضور ساکنان محلی «رمیثه» در اطراف منزل «الیاسری» و در حمایت از وی خبر داده است.

 این در حالی است که با شدت گرفتن بحران سیاسی در عراق بر شمار حملاتی از این دست از جانب افراد ناشناس افزوده شده است.

تشدید انفجارها و حملات مسلحانه در عراق

بسیاری مقامات عراقی و تحلیلگران سیاسی در واکنش به این حملات آنها را تلاشی برای برهم زدن فضای سیاسی عراق دانسته‌اند.