سقوط روابط واشنگتن- ریاض به پایین ترین سطح

اگرچه واشنگتن در سال ۲۰۲۱ قرارداد تسلیحانی چند میلیارد دلاری با عربستان امضا کرد اما سردی روابط دیپلماتیک دو کشور مشهود بوده است. مقامات ارشد عربستان به آمریکا دعوت نشده‌اند و نگرانی‌های ریاض در مورد یکسری مسائل منطقه ای گوش شنوا در کاخ سفید نداشته است.

جو بایدن از زمان حضور در کاخ سفید در سیاست خارجی آمریکا تغییراتی اعمال کرد و وعده هایی در این مسیر داد.

یکی از چرخش‌های رویکرد آمریکا در سیاست خارجی‌ از زمان حضور بایدن، تغییر در سیاست واشنگتن در قبال عربستان بوده است.

مقامات عربستان که تمایل به تداوم حضور دونالد ترامپ در سمت ریاست جمهوری آمریکا داشتند، از حضور بایدن در کاخ سفید و این موضع‌گیری دولت جدید آمریکا مبنی بر نقض حقوق بشر توسط ریاض رضایت ندارند.

پس از گذشت یکسال از دوره ریاست جمهوری بایدن، "احمد الابراهیم" یک تحلیل گر مسائل سیاسی در ریاض گفت: روابط عربستان و آمریکا مدیریت شده است اما در حال حاضر در پایین سطح قرار دارد.

وی افزود: به رغم سطح پایین روابط آمریکا و عربستان، واشنگتن یکسری توافق‌نامه را با ریاض امضا کرده است. یکی از مهمترین این توافق‌نامه نوامبر سال گذشته تایید شد. قبل از ان واشنگتن طرح ۶۵۰ میلیون دلاری فروش موشک های هوا به هوا را تایید کرد و به نظر می رسد که روابط در مسیر اصلی خود قرار خواهد گرفت.

در این میان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از زمان حضور بایدن در سمت ریاست جمهوری آمریکا به واشنگتن سفر نکرده و هیچ کدام از مقامات ارشد عربستان نیز در این دوران به امریکا نرفته اند.

به نظر می رسد دولت بایدن توجهی به درخواست های عربستان از واشنگتن در مورد مذاکرات هسته ای با ایران نیز نداشته است.

الابراهیم در این زمینه گفت: ناامیدی‌ زیادی نسبت به واکنش‌های آمریکا به درخواست‌های عربستان در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران وجود داشته است. آمریکایی ها در این زمینه فقط وعده داده اند اما هرگز چیزی در عمل تغییر پیدا نکرده است.

در مسئله یمن نیز دولت بایدن اقداماتی انجام داده که حاوی این پیام است: نگرانی های ریاض مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

الابراهیم در ادامه خاطر نشان کرد: سخت است دلیل اتخاذ این نوع تصمیمات از سوی واشنگتن را برشمرد اما این احتمال وجود دارد که دولت بایدن به دنبال فاصله گرفتن از محمد بن سلمان است که نامش به عنوان مشارکت کننده در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستان در سال ۲۰۱۸ قرار دارد.

به گفته این تحلیل‌گر، دلیل دیگر می تواند این باشد که بایدن به دنبال تمرکز بر چالش تقابل با چین و یکسری مشکلات داخلی آمریکا از جمله همه‌گیری کرونا و نرخ بیکاری بالا است و اینکه کاخ سفید در این  دوران کمتر به متحدان خود توجه می کند.